شناسایی سه‌دهک پردرآمد با کیست؟

به گزارش افکارنیوز، عادل آذر در رابطه با بانک جامع اطلاعات خانوار در کشور اظهار داشت: دو بانک اطلاعات خانوار در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها بانک جامعه خانوار طلقی می‌شود و در اختیار مرکز آمار ایران است.

وی تصریح کرد: در بانک جامع خانوار که براساس سرشماری جمع آوری شده است، سرپرست و اعضای خانواده با شماره ملی مشخص است اما به دلیل اجباری نبودن ذکر کد ملی، دقت این بانک اطلاعاتی ۹۰ درصدی است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار‌ها، بانک جامع خاص ایران است، افزود: در دنیا تنها بانک اطلاعاتی برای خانوار‌‌ همان بانک اطلاعاتی بر اساس سرشماری است اما به اقتضای شرایط خاص کشور، پایگاه اطلاعاتی اقتصادی خانوار‌ها ایجاد شد.

عادل آذر اضافه کرد: پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار‌ها تا سال ۹۰ در مرکز آمار ایران بود و بعد از آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها منتقل شد.

وی تأکید کرد: این پایگاه اطلاعاتی یک بانک با دقت ۱۰۰ درصدی که نزدیک به ۷۶ میلیون نفر از جمعیت ۷۷ میلیون و پانصد هزار نفری کشور هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند و این امر مصداق صحت پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار است.

***سازمان هدفمندی یارانه‌ها متولی شناسایی سه دهک پردرآمدی

عادل آذر با بیان اینکه شناسایی سه دهک پردرآمدی همواره چالشی جدی بوده است، گفت: در شناسایی سه دهک پردرآمد به دلیل کامل نبودن نظام ثبتی آمار و شبکه ملی آمار همواره با چالش روبه رو هستیم.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: مرکز آمار به طور مستقیم در شناسایی این سه دهک نقشی ندارد اما امکانات و اطلاعات این مرکز در اختیار متولی امر شناسایی است و مرکز آمار طبق وظیفه قانونی خود در شناسایی سه دهک پردرآمدی همکاری می‌کند.

عادل آذر تأکید کرد: مرکز آمار ایران به طور مستقیم در شناسایی سه دهک پردرآمدی تکلیفی ندارد و سازمان هدفمندی یارانهها متولی انجام این امر است.