انعکاس لایحه بودجه ۹۳ در رسانه‌های بین‌المللی

به گزارش افکارنیوز، رویترز با اشاره به رشد سرسام آور تورم در دو سال گذشته و کاهش تولید به دلیل تحریم‌های اقتصادی شدیدی که بر سر برنامه هسته ای علیه ایران اجرا شدند، نوشت: روحانی روز یکشنبه به نمایندگان مجلس گفت: اشتغال مهمترین موضوع آتی برای اقتصاد است اما اکنون بزرگ‌ترین مشکل مقابله با تورم است.

این خبرگزاری انگلیسی همچنین گزارش داد که روحانی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی شش درصد در سال گذشته کوچک شده و تورم در زمان آغاز ریاست جمهوری وی ۴۴ درصد بود، سوءمدیریت دولت قبلی را عامل بخشی از مشکلات کنونی اقتصاد خواند.

بر اساس این گزارش، روحانی بر مبنای نرخ ارز بازار آزاد، ۶۶ میلیارد دلار برای هزینه دولت در سال آینده اختصاص داده است. سقف بودجه حدود ۲۶۵ میلیارد دلار برآورد شده و دولت این انعطاف پذیری را خواهد داشت که بر مبنای درآمدش در طول سال، میزان هزینه را افزایش دهد. رییس جمهور همچنین به مکانیسم جدیدی اشاره کرده که برای پرداخت یارانه‌ها مطرح خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با اشاره به اهداف رشد اقتصادی لایحه بودجه سال آینده، نوشت: حسن روحانی، رییس جمهور ایران در بحبوحه امیدها به رفع تحریم‌های بین‌المللی، لایحه بودجه ای را معرفی کرده که رشد اقتصادی سه درصد در آن پیش بینی شده است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که اقتصاد ایران پس از رشد منفی ۱.۹ درصدی در سال گذشته، ۱.۵ درصد بر مبنای تطبیق یافته با تورم در سال جاری میلادی کوچک می‌شود.

پایگاه اینترنتی فایننشیال تایمز نیز با اشاره به اینکه بودجه سال آینده ایران با وجود افزایش، بودجه انبساطی محسوب نمی‌شود، به نقل از کارشناسان نوشت: میزان هزینه بدون در نظر گرفتن پروژه‌های توسعه تنها ۱۶ درصد افزایش یافته که برخلاف سال‌های گذشته، کمتر از نرخ تورم رسمی حدود ۴۰ درصد است. در مقابل تاکید بر توسعه است. هزینه پروژه‌های توسعه به منظور کاهش بیکاری جوانان که به حدود ۲۴ درصد می‌رسد، تقریبا به میزان نصف افزایش داشته است.

طبق گزارش این روزنامه، دولت ایران با وجود توافق هسته ای اخیر با کشورهای غربی که شماری از تحریم‌ها را کاهش می‌دهد، در بودجه سال آینده افزایش درآمدهای ارزی خارجی را که به دلیل تحریم‌های بانکی و نفتی به شدت لطمه دیده اند را پیش بینی نکرده است. ایران که پیش از این تحریم‌ها، روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد، در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و میزان صادرات نفت در بودجه سال آینده همین میزان پیش بینی شده که ۳۰ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

فایننشیال تایمز همچنین نوشت: روحانی سیاست‌های دولت قبلی را تا اندازه زیادی عامل بحران اقتصادی و تورم شدید دو سال گذشته خواند اما افزود که تحریم‌های ظالمانه، تردیدها و محدودیت‌هایی را در معاملات بازرگانی و مالی به وجود آوردند. رییس جمهور ایران وعده داد که دولتش با بازگشت به انضباط مالی، تقویت بخش مسکن و تحکیم بازار سرمایه، فضای کسب و کار را بهبود خواهد داد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز صحبتهای رییس جمهور در مورد توافق هسته ای ماه گذشته و تاثیرات مثبت آن بر اقتصاد را مورد توجه قرار داد. طبق گزارش این خبرگزاری، روحانی به نمایندگان پارلمان گفت: پس از مذاکرات موفقیت آمیز، سرمایه گذاران به سوی کسب و کار و بازار سهام متمایل شده اند.