اثبات دروغگویی آمریکا درباره حمله شیمیایی سوریه

به گزارش افکارنیوز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اوایل ماه سپتامبر ادعا کرد که این کشور مدارکی را دارد که نشان می‌دهد حمله با گاز اعصاب در حومه شهر دمشق به دستور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه رخ داده است.

چند روز پس از این افشاگری باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در یک سخنرانی برای مردم این کشور گفت " ما می‌دانیم که حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مسئول این حمله بوده است " و به گفته وی بشار اسد خط قرمز را رد کرده است.

اما سیمور هرش درمطلبی که روز یکشنبه در نشریه " لاندن ریویو آو بوکس " منتشر کرده عنوان کرده که دولت آمریکا اطلاعاتی دستچین شده را به مردم ارائه داده است.

وی در این زمینه به مکالمات با ماموران اطلاعاتی و مقامات ارتش اشاره کرد.

به گفته هرش یک مقام اطلاعاتی سابق بلند پایه گفته است که دولت اوباما اطلاعات موجود را در زمینه ترتیب و زمان دستکاری کرده تا رئیس جمهور بتواند به همراه مشاورانش اطلاعاتی را که چند روز پیش از حمله شیمیایی به دست آمده به گونه‌ای جلوه دهد که این اطلاعات به صورت همزمان دریافت و تحلیل شده‌اند.

به گفته هرش این تحریف وی را به یاد حادثه خلیج تونکین در سال ۱۹۶۴ انداخته است که در آن زمان دولت جانسون ترتیب رهگیری‌های آژانس امنیت ملی آمریکا را دستکاری کرد تا یکی از بمباران‌های اولیه در شمال ویتنام را توجیه کند.

همین مقام عنوان داشت: در داخل ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی نارضایتی بزرگی وجود دارد، آن‌ها می‌گویند ما چطور می‌توانیم به اوباما کمک کنیم وقتی که وی و همقطارانش در کاخ سفید به دلخواه خود اطلاعات را دستکاری می‌کنند.

سیمور هرش در مطلب خود می‌نویسد: دولت آمریکا اطلاعات مربوط به گروه افراط گر النصرة را پنهان کرد.

به گفته هرش این گروه تا پیش از ماه مه یک تهدید هشدار دهنده بود و آمریکا اطلاع پیدا کرده بود که اعضای النصرة می‌توانند گاز سارین ساخته و استفاده کنند.

با این وجود این گروه که همپیمان مخالفان شورشی در سوریه است، هرگز به عنوان متهم حملات شیمیایی اعلام نشد.

سیمور هرش به یک سند مربوط به ماه ژوئن اشاره می‌کند که برای معاون مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا فرستاده شده است و گفته است که گروه النصرة می‌تواند گاز سارین را به دست آورده و استفاده کند.

با این وجود دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا و همچنین دفتر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نتوانستند سند مورد اشاره را پیدا کنند. حتی با وجود اینکه آنها کدهای مربوط به آن را ارائه کردند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفته بود: این بسیار مهم است که توجه کنیم تنها حکومت بشار اسد است که گاز سارین دارد و ماهیچ شواهدی نداریم که مخالفان سوری گاز سارین داشته باشند.

مشخص نیست که آیا دفتر سامانتا پاور نیز گزارش بسیار محرمانه‌ای مربوط به تملک گاز سارین توسط گروه النصرة را در اختیار داشته است یا خیر. اما اظهارنظر وی بازتاب رفتاری است که در دولت آمریکا وجود داشت. دولت آمریکا تقریبا در همان زمانی از حمله شیمیایی در سوریه با خبر شد که شهروندان آن را فهمیدند.

به گفته سیمور هرش، جلسات روزانه اظهار گزارش‌های اطلاعاتی در روزهای پیرامون حمله شیمیایی هیچ اشاره‌ای به سوریه نکردند حتی با وجود آنکه تصاویر ویدئویی و عکس‌های این حمله در اینترنت منتشر شده‌ بودند.

وی افزود که یک سیستم حس گر در سوریه در دسامبر ۲۰۱۲ تولید گاز سارین در یک انبار تسلیحات شیمیایی ارتش سوریه را فاش ساخته بود. با این وجود مشخص نبود که آیا چنین چیزی یک شبیه سازی بوده است یا خیر.

به گفته هرش همه ارتش‌های دنیا شبیه سازی‌هایی را از این دست انجام می‌دهند. بلافاصله اوباما به سوریه هشدار داد که استفاده از گاز سارین غیرقابل پذیرش خواهد بود.

هرش می‌نویسد: اگر آنچه که سنسورها ماه دسامبر گذشته مشاهده کردند به قدری مهم بوده است که رئیس جمهور مجبور شد دستور دهد که باید آن را سرنگون کرد چرا رئیس جمهوری آمریکا همین هشدار را سه روز پیش از حمله شیمیایی در ماه اوت نداد؟

همچنین رسانه‌ها نیز در پاسخ به یک گزارش سازمان ملل درباره این حمله تسلیم تایید آن شدند. این گزارش که چندان در زمینه اطلاعات خود مطمئن نبود، گفت که سلاح استفاده شده به وضوح مطابق با مختصات گلوله توپخانه‌ای با کالیبر ۳۳۰ میلیمتر است.

تئودور پوستول، استاد دانشگاه ام آی تی و دیگر کارشناسان مهمات چندی بعد عکس‌های مربوط به این سلاح‌ها را بررسی کرده و گفتند که این گلوله توپ یک گلوله دست ساز بوده که احتمالا به طور محلی ساخته شده است و با هیچ یک از سلاح‌های زرادخانه‌ ارتش سوریه تطابق ندارد و نمی‌توانسته ۹ کیلومتر را از پایگاه ارتش سوریه که رسانه‌ها فرض کرده بودند محل شلیک آن است، طی کند.

پوستول به همراه یکی از همکارانش به نام ریچارد ام. لوید دو هفته پس از حمله شیمیایی ۲۱ اوت تحلیلی را منتشر کردند و به درستی ارزیابی کردند که موشک‌های این حمله یک کلاهک گاز سارین بسیار بزرگتر از آنچه که برآورد شده بود، داشته است.

روزنامه تایمز به تفضیل درباره این تحلیل گزارش داد و از پوستول و لوی به عنوان کارشناسان تسلیحاتی مهم یاد کرد.

یک مطالعه دیگر این دو کارشناس که چندی بعد از آن انجام شده بود و برد و مسیر پرواز موشک‌ها را بررسی کرده بود با گزارش‌های قبلی تایمز تناقض داشت و با وجود اینکه به این روزنامه ایمیل شد تاکنون منتشر نشده است.

اگرچه قطعنامه سازمان ملل احتمال مداخله نظامی آمریکا را کم کرد اما اگر این اتهامات تایید شوند تاثیر آن‌ها چشمگیر خواهد بود و یادآور دولت جورج دبلیو بوش است.

میراثدولت بوش به دلیل اتهامات مربوط به اینکه آمریکا هیچ شواهدی از سلاح‌های کشتار جمعی در عراق نداشت در حالی که این ادعا را داشت، بسیار تیره است.

به گفته هرش اطلاعات دست چین شده دولت اوباما مشابه با فرآیند استفاده شده برای توجیه جنگ عراق است.