نتانیاهو: ایران نباید سانتریفیوژ داشته باشد!

به گزارش افکارنیوز، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز گذشته یکبار دیگر از کشورهای غربی خواست به ایران اجازه ندهند هیچ‌گونه غنی‌سازی‌ای داشته باشد.

وی که بعد از دیدار با «مارک روت» نخست‌وزیر هلند در بیت‌المقدس صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد موضع وی در قبال غنی‌سازی در ایران، گفت: من امروز اسقاط تمام سانتریفیوژها را خواستار شدم. تمام سانتریفیوژها، یعنی اینکه هیچ غنی‌سازی‌ای وجود نداشته باشد، چراکه همانطور که می‌دانید، تنها با سانتریفیوژ است که می‌توان غنی‌سازی کرد. بنابراین، ما معتقدیم این باید بخشی از توافق جامع باشد.

نتانیاهو افزود: این یعنی؛ هیچ سانتریفیوژ و غنی‌سازی، هیچ برنامه تسلیحات هسته‌ای، هیچ مسیر غنی‌سازی پلوتونیوم و البته هیچ موشک بالستیکی که تنها برای حمل کلاهک هسته‌ای از آن استفاده می‌شود، وجود نداشته باشد. علاوه بر همه این‌ها، ایران که همچنان نابودی ما را خواستار می‌شود، از ترور و وابسته‌های خود در خاورمیانه و فراتر از آن حمایت مالی می‌کند، سیاست‌های خود را تغییر دهد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم این‌ها اجزا یک توافق کلی هستند که باید انجام شوند، و همانطور که در ابتدا گفتم، عدم غنی‌سازی را هم شامل می‌شود.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تاکنون بارها از توافقی که اوایل این ماه ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵(آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) به آن دست یافتند، انتقاد کرده است. با این حال، وی مدت‌ها بود که به عبارت «عدم غنی‌سازی» اشاره نکرده بود.

باراک اوباما رئیسجمهور آمریکا ۲ روز قبل در نشست سالانه مرکز سابان اندیشکده بروکینگز بار دیگر از رویکرد یا همه یا هیچ انتقاد کرد و گفت رسیدن به غنیسازی صفر درصد در ایران و پایان برنامه هستهای این کشور، تنها در یک دنیای ایدهآل امکانپذیر است. وی همچنین تأکید کرد که آمریکا به دنبال برنامه هستهای صلحآمیزی در ایران است که توان گریز به سمت ظرفیت تسلیحاتی را بگیرد.