به گزارش افکارنیوز، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در دیدار جمعی از مسئولان و پژوهشگران مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد قزوین با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشگاه آزاد در ایران گفت: اوایل انقلاب می‌دیدیم که صف کنکور طولانی و امکانات کمّی دانشگاه‌های دولتی محدود است.

وی با یادآوری اثرات منفی عدم موفقیت جوانان برای ورود به دانشگاه در خانواده‌ها، گفت: خانواده‌ها و جوانان، دانشگاه را یک آرزوی غیر قابل تحقق می‌دانستند و وظیفه نظام اسلامی بود که شادابی علمی و دانشگاهی را در جامعه و خانواده‌ها زنده کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از فضای انقلابی سال‌های اوّل و مخالفت با بخش خصوصی گفت: متقاضیان تحصیلات دانشگاهی در زمانی که شورای انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها را تعطیل کرده بود، بیشتر شدند و این اوضاع باعثنگرانی مضاعف مسؤولان نظام بود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر وجود امکانات نسبی فضاهای آموزشی و استاد و علاقه خانواده‌ها به تحصیلات عالیه فرزندان خود، اظهار داشت: خدمت امام(ره) رسیدم و اوضاع را توضیح دادم و ایشان بدون هیچ درنگی که انگار منتظر این پیشنهاد بودند، گفتند شروع کنید که حتماً مردم و خداوند کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: آن دانشگاه، امروز بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که انقلاب و نظام اسلامی به آن می‌بالد.

رئیس هئیت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به کمک‌های مردمی در شهرهای مختلف برای تأسیس واحدهای فراوان این دانشگاه در سراسر کشور، گفت: پس از ارتقاء کمی، اکنون باید به ارتقای کیفی بپردازیم که کار پژوهشی و تحقیقاتی و پرداختن به تحصیلات تکمیلی در سیاست‌های اعضای هیئت مؤسس و هیئت امناء قرار گرفته است.

هاشمی رفسنجانی گسترش دانشگاه آزاد در سراسر کشور را پر خیر و برکت دانست و افزود: در مقطعی برای رقابت با این دانشگاه، به دانشگاه پیام نور بیش از حد توجه شد که البته رقابت علمی همیشه خوب بوده و خواهد بود.

وی با انتقاد از نگاه منفی برخی رسانه‌ها به دانشگاه آزاد، گفت: متأسفانه اینگونه رسانه‌ها، منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند و با چنین سرمایه‌ای برخوردهای جناحی و تخریبی دارند.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد، ایران را سرشار از سرمایه انسانی در دانشگاه دانست و گفت: تا جایی که از من ساخته باشد، برای ارتقای علمی جوانان ایران اسلامی کمک خواهم کرد.

در آغاز این دیدار موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین و محمد ذاکری پژوهشگر نخبه مرکز تحقیقات مکاترونیک این واحد دانشگاه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها، به بیان دغدغه‌های پژوهشگران برای توجه بیشتر مسؤولین و جلوگیری از فرار مغزها پرداختند.

همچنین برگزیدگان تیم‌های مختلف لوح تقدیر خویش را از دست رئیس هیئت مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کردند.

قبل از این دیدار نیز، هاشمی‌رفسنجانی در مراسمی با حضور دانشجویان و مسؤولان دانشگاه آزاد قزوین، از خودروی خورشیدی هاوین(۲) و موتور سیکلت الکتریکی پاراکس رونمایی کرد.

در مراسم رونمایی از خودروی خورشیدی هاوین(۲)، حسن بهرامی سرپرست تیم دانشجویی با ارائه گزارشی در این زمینه، گفت: طراحی این خودرو از سال ۱۳۹۱ با حضور ۱۸ دانشجو آغاز شد و ساخت آن نیز ۱۱ ماه طول کشید.

وی افزود: این خودرو با حداکثر ۱۶۰ کلیومتر بر ساعت و ذخیره ۶ ساعت کاری قابل رقابت با دانشگاه‌های برتر دنیا مثل میشیگان و MIT می‌باشد.

بهرامی گفت: این خودرو در مسابقات آمریکا که سال ۲۰۱۴ برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

حسین زیارتی سرپرست تیم موتورسیکلت الکتریکی پاراکس نیز طی سخنانی اظهار داشت: این موتور که برای کلاس RACE طراحی و ساخته شده ویژگی منحصر به فردی دارد.

وی تصریح کرد: بدنه آن که با یک تیم ۱۲ نفره دانشجوی طراحی و ساخته شده، کاملاً آئرودینامیک بوده و با فرمانپذیری بالا، ۱۸۴ کیلومتر سرعت دارد و در صورت شارژ کامل که ۴۵ دقیقه طول میکشد، ۲۰۰ کیلومتر را طی میکند که در چهارمین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین موفق و به کسب مقام نخست کشوری در مرحله طراحی و ساخت موتور سیکلت الکتریکی گردید.