حقایقی در مورد نان که هر کسی باید بداند

به گزارش افکارنیوز، در اینجا به آنچه که در مورد نان باید بدانیم اشاره می شود:

آیا نان برنامه لاغری تان را به هم می زند؟


بسیاری از افراد خوردن نان را دوست دارند و برخی برعکس، هیچ علاقه ای به مصرف آن ندارند. ما معمولاً نان را به خاط برهم زدن سلامتی مان و یا چاقی مقصر می دانیم؛ در حالی که نان منبع اصلی انرژی در برنامه غذایی ما است. در نان مقادیر زیادی کربوهیدرات، فیبر، ویتامین، مواد معدنی، آهن و اسیدفولیک وجود دارد.

با این حال، برخی از کارشناسان این ماده غذایی کامل را، علت اضافه وزن و مسائل مربوط به آن می دانند، در حالی که دیگران این ایده را قبول ندارند.
اما کدام یک از این موارد واقعیت است و کدام فرضیه؟

نان و مبارزه با چاقی


اگر شما عاشق خوردن نان هستید و اضافه وزن هم دارید بخشی از چاقی تان به خوردن نان مربوط می شود. به گفته هائر بائر، نویسنده کتابی درباره نان، ما مقدار زیادی نان و غلات فراوری شده مصرف می کنیم. حتماً دقت کرده اید که وقتی گرسنه، خسته و یا نگران هستید، بیشتر تمایل دارید نان و شیرینی و مانند آن را بخورید و تمایلی به خوردن هویج ندارید. مشکل این است که هر قدر نان بخورید، تمایل تان به خوردن مجدد آن افزایش می یابد و توجه تان بیشتر به آن جلب می شود.»

منظور نویسنده، نان باگت، ماشینی و نان هایی است که از آرد تصفیه شده و بدون سبوس پخت می شوند. باید بدانید که همه آن نان ها موجب چاقی می شوند.

برعکس، نانی که با آرد سبوس دار پخته شود، غذایی کامل است و در رژیم لاغری نیز نقش موثری دارد. نتایج یک بررسی مقایسه ای بر روی افرادی که از نان سبوس دار و نان غیر سبوس دار استفاده می کردند، نشان داد که در دسته اول، چربی شکم، خیلی سریع تر از دسته دوم آب شد. متخصصین تغذیه مصرف غلات سبوس دار و کامل را توصیه می کنند، زیرا نسبت به غلات تصفیه شده، ‌ حاوی مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند، ولی مصرف بیش از اندازه نان سبوس دار هم می تواند منجر به چاقی شود؛ بنابراین بهتر است بر مبنای میزان کالری مورد نیاز بدن، از نان سبوس دار استفاده کنید.

نان و دیابت نوع دو


نتایج بسیاری از تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بین مصرف نان و دیابت نوع دو، ارتباط وجود دارد و نان می تواند احتمال بروز دیابت نوع دو را افزایش دهد، زیرا موجب بالا رفتن غیر طبیعی قند خون می شود و در نتیجه افزایش قند خون، به رگ های خونی و اعضای مختلف بدن آسیب می رسد. خوردن هر نوع کربوهیدراتی می تواند باعثافزایش سطح قند خون و ترشح انسولین شود. شکر و سایر غلات تصفیه شده سریع تر از هیدروکربن های مرکب(که در سبزیجات و حبوبات یافت می شود) قند خون را افزایش می دهند. به گفته دکتر هیلاری رایت، ‌ فوق تخصص تغذیه، «کربوهیدرات های مرکب، دیرتر هضم می شود.» این مسئله برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو، بسیار مهم است. در بیماری دیابت نوع دو، سلول ها در برابر انسولین مقاومت می کنند که این مسئله باعثافزایش قند خون و انسولین می شود. فشار مداوم بر روی سلول های سازنده انسولین، به آنها آسیب می زند و بدن، ترشح انسولین را متوقف می کند. تحقیقات علمی نشان می دهد که کاهش مصرف غلات تصفیه شده مانند نان سفید و خوردن غلات کامل تر، می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد و از بروز دیابت نوع دو، جلوگیری نماید. مقدار فیبر موجود در غلات کامل(سبوس دار) بیشتر از غلات تصفیه شده است و همین موضوع باعثکاهش تحمل گلوتن و نان می شود. به گفته دکتر شلی کیس، فوق تخصص تغذیه، «برخی از افراد، سالیان متمادی، به خاطر وجود گلوتن در نان، دیگران را از مصرف آن منع می کردند و هنوز هم بر این باورند.» گلوتن، پروتئینی است که در گندم، چاودار و جو وجود دارد و افرادی که بیماری «سلیاک» دارند، نمی توانند این پروتئین را تحمل کنند. در بیماری سلیاک، سیستم ایمنی بدن، گلوتن را به اشتباه به عنوان ماده مهاجم شناسایی می کند و علیه بافت های خود بدن، ‌ واکنش تهاجمی نشان می دهد. در اثر این حمله، پرزهای ریز روده آسیب می بیند و عمل جذب را به خوبی انجام نمی دهد. برای افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، مصرف هر گونه ماده غذایی حاوی گلوتن ممنوع است. در حال حاضر، پزشکان به راحتی این بیماری را تشخیص می دهند. برخی افراد دل درد و خستگی شان را مرتبط با گلوتن می دانند، اما واقعیت این است که حساسیت به گلوتن که نام دیگر آن، عدم تحمل گلوتن است، ممکن است ایجاد نفخ، ‌ دل درد و خستگی زیاد کند، ‌ اما برای تشخیص آن، فعلاً آزمون دقیق پزشکی وجود ندارد. فقط اگر متوجه شدید که با خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنید، بهتر است از مصرف آنها اجتناب نمایید. ولی در ابتدا بهتر است این مسئله را با پزشک در میان بگذارید تا او احتمال ابتلا به سلیاک را بررسی نماید.

چه مقدار نان بخوریم؟


به اعتقاد بائر، شما می توانید به جای خوردن نان کامل، از لوبیا، برنج قهوه ای و دیگر غلات سبوس دار و یا میوه و سبزیجات استفاده کنید، زیرا این غذاها نیز از تمام مواد موجود در نان سبوس دار برخوردارند، اما اگر مشکلی در مصرف آن ندارید، چرا نان سبوس دار نخورید؟

البته شما باید دقیقاً بدانید که بدن تان به چه مقدار نان یا غلات سبوس دار نیاز دارد. افرادی که بدن شان به دو هزار کالری نیاز دارد، باید شش وعده در روز(حدود ۱۷۰ گرم) از غلات کامل(ماکارونی، نان، جو و غلات که البته همگی باید سبوس دار باشند) مصرف کنند. بنا به توصیه کارشناسان، ‌ بهتر است فقط به مقدار مورد نیاز، نان سبوس دار در سفره خود قرار دهید و فقط آن را مصرف کنید و از زیاده روی بپرهیزید.

چگونه بهترین نان را انتخاب کنیم؟


خوب است که در اینجا به چند نکته در زمینه خرد نان اشاره کنیم:

۱. حتماً به دنبال نان های سبوس دار باشید. نان گندم همیشه از گندم سبوس دار تهیه نمی شود؛ پس اگر نان گندم سبوس دار در دسترس نیست، می توانید از نان جو سبوس دار استفاده کنید.

۲. همیشه کم و فقط به مقدار مصرف خود، نان خریداری کنید.

۳. فریب رنگ تیره نان ها را نخورید، زیرا برخی نانواها با اضافه کردن ملاس، ‌ موجب تیره رنگ شدن نان می شوند و آن را به جای نان سبوس دار می فروشند.

راز/ شماره ۲۹/ نيمه اول مرداد ماه ۹۲/ مترجم: شيدا فروغي/ صفحه ۶۸