نگرانی رحمانی فضلی از افزایش زنان معتاد

به گزارشافکارنیوز،عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره سراسری معرفی و انتخاب آثار برتر مکتوب در زمینه مبارزه با موادمخدر، روانگردان‌ها و پیشتازها با اشاره به استفاده از روش‌های قابل فهم در تحقیقات صورت گرفته در زمینه موادمخدر بر رویکرد نگاه اجتماعی محور نسبت به این مساله تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به فراگیری موضوع اعتیاد و علی‌رغم تمام زحمات نیروهای انتظامی و امنیتی تنها راه مقابله با مساله اعتیاد ارتقاء آگاهی و سطح اطلاعات و دانش مردم است.

وی ادامه داد: این آموزش‌ها و اطلاعات می‌بایست به تناسب سطح مخاطبان برای آنها ارائه شده و قابل فهم باشد.

وزیر کشور مساله اشتغال و اعتیاد را جزء بالاترین مطالبات مردمی و دغدغه عمومی عنوان کرد و با توجه به آمار یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور، به تعداد ۶ میلیون خانواده‌های درگیر مساله اعتیاد اشاره کرد و گفت: با توجه به این تعداد افراد درگیر با مساله اعتیاد در کشور، می‌بایست به مساله اعتیاد از نگاه اجتماعی توجه داشت.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش به جنبه وضعی تبلیغاتی قاچاقچیان مواد مخدر و کوتاهی تبلیغات بحثمبارزه با موادمخدر اشاره کرد و گفت: قاچاقچیان در یک هماهنگی تبلیغاتی مواد متاآمفتامین و روانگردان را علاجی برای درمان انواع بیماری‌های مرتبط با افسردگی و ناتوانی جنسی عنوان می‌کند و این در حالی است که فعالیت تبلیغاتی ما نسبت به آنها کمتر است.

وی گردش مالی هزار میلیارد دلاری و عوامل دیگر دخیل در قاچاق موادمخدر را نیازمند توجه از بعد اجتماعی دانست و خطاب به برگزارکنندگان این جشنواره و پژوهشگران گفت: باید تلاش کرد تا مطالعات و بررسی‌های انجام شده، در جهت مطالبات مردمی و حل معضل اعتیاد و مواد مخدر در کشور باشد و برای این منظور می‌بایست در مطالعات نگاهی کاربردی به این مساله داشت.

وزیر کشور اقتصاد خانواده معتادین و تامین مالی آنها، صیانت از معتادان و پرداختن به اقتصاد قاچاقچیان را از جمله مباحثی دانست که می‌بایست تحقیقات بیشتری راجع به آن انجام شود و در ادامه با اشاره به افزایش آمار اعتیاد زنان و افزایش آن از ۵.۲ درصد به ۸.۹ درصد این مساله را فاجعه‌ای بزرگ دانست و گفت: ۲ برابر شدن میزان اعتیاد زنان در جامعه فاجعه‌ای است که باید تمام زنگ‌های خطر را به صدا درآورد چرا که زنان هسته اولیه تعلیم، تربیت و صیانت از خانواده هستند.

رحمانی فضلی رواج فروش فرزندان و مسائل خلاف عفت را از جمله معضلات برخی خانواده‌های درگیر اعتیاد عنوان کرد و با طرح این سوال که چه نهادی تامین‌کننده و حامی خانواده‌های معتادان است، افزود: هیچ نهاد و خیریه‌ای حامی خانواده معتادان نیست و در برخی موارد نیز حمایت‌ها و کمک‌های این نهادها به دلیل اعتیاد سرپرست خانواده از آنها سلب می‌شود.

وی در ادامه حوزه‌های پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت را از جمله حوزه‌های نیازمند انجام بررسی و مطالعات دانست و در تشریح صیانت از معتادان و خانواده‌های آنها گفت: باید برای رهایی معتادان پس از اعتیاد چاره‌ای اندیشید و این مساله نیازمند تحقیقات و مطالعات بسیاری است.

وزیر کشور همچنین با تاکید بر آسان فهمی مطالعات آموزش‌های انجام شده به فعالیت در بخش رمان، داستان، فیلمنامه، نمایشنامه، شعر و ادبیات اشاره کرد و گفت: باید با بهره‌گیری از این مباحثجنبه فریبندگی و جذابیت مواد مخدر میان نسل جوان و بزرگسال را کاهش داد و از این راه نیز نسبت به مقابله با اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر تلاش کنیم.

رحمانی فضلی در پایان با بیان اینکه دبیرخانه دائمی برای بخش مطالعات یکی از الزامات است خاطرنشان کرد: امیدواریم سال دیگر عناوین و محصولات این جشنوارهها متنوعتر از گذشته باشد و این جشنواره در سطح ملی انجام شود.