سهم جوانان از بودجه وزارت ورزش

به گزارشافکارنیوز،در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال ۹۳، سهم بودجه وزارت ورزش و جوانان سه هزار و ۳۴ میلیارد ریال است که از این میزان ۱۸۹۵ میلیارد ریال به بودجه ستادی وزارتخانه و یکهزار و ۱۳۸ میلیارد ریال به شرکت سهامی توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اختصاص داده شده است. در لایحه بودجه سال آینده از محل بودجه ستادی وزارتخانه، ۳۲۹ میلیارد ریال برای ساماندهی امور جوانان، اوقات فراغت، حمایت از تشکلها و مشارکت اجتماعی جوانان و زنان، ارتقای فرهنگ هویت دینی و ملی و ساماندهی ازدواج در نظر گرفته است.

براساس لایحه بودجه پیشنهادی، ۱۱۹ میلیارد ریال به ساماندهی امور جوانان، ۶۱ میلیارد ریال به اوقات فراغت، ۲۲ میلیارد ریال به حمایت از تشکلها و مشارکت اجتماعی جوانان و زنان، ۵۹ میلیارد ریال به ارتقای فرهنگ هویت دینی و ملی و ۶۸ میلیارد ریال به ساماندهی امور جوانان اختصاص داده شده است. سهم ۱۰.۸ درصدی جوانان از بودجه سال آینده در شرایطی است که تمامی مسوولان و نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت بحرانی جوانان در موضوعات اشتغال و ازدواج و آسیبهای اجتماعی هشدارهای بسیار داده و از دولت برای حل معضلات و بحران های جوانان به ویژه در بخش اشتغال و ازدواج مجدد خواستند.

جوانان باید در اولویت تخصیص بودجه و منابع مالی کشور


غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است: با توجه به مشکلات بودجه و تحقق منابع مالی باید اولویت را به حوزه هایی اختصاص دهیم که بیشترین فعالیت را در بخش جوانان انجام می دهند. چرا که جوانان جایگاه ویژه ای در کشور دارند. بودجه این بخش باید طوری تنظیم شود که تمامی جوانان در آن دیده شوند. این امر مهم فقط مختص به وزارت ورزش و جوانان نیست و دستگاههای مختلف را در بر می گیرد که با کارشناسی بسیار دقیق می توان آن را برنامه ریزی کرد.

وی توضیحاتش را اینگونه تکمیل کرد: بیشترین مشکل جوانان در حوزه اشتغال است که حتی جوانان تحصیلکرده را هم در بر می گیرد. جوان برای ساختن آینده خود و تشکیل زندگی و تامین معاش نیاز به شغل و کسب درآمد دارد تا بتواند احساس بیهودگی و بی هدفی را از خود دور کند. بیکاری در بین قشر جوان بسیار جدی است. این مشکل، نه تنها نسل جوان را درگیر کرده است، بلکه خانواده‌ها و در گستره ی وسیعتر، تمامی جامعه را در بر می گیرد. وزارت ورزش و جوانان، دولت و مجلس باید بدانند که بی هدفی جوانان اول به جامعه و بعد خانواده ها ضربه می زند. ما باید برنامه ریزی دقیق و جامعی در خصوص اشتغال جوانان داشته باشیم و بی هدفی را از جوان ایرانی دور کنیم.

گودرزی: ارتقای جایگاه جوانان از برنامه هایم است


اختصاص تنها ۱۱ درصد از بودجه وزارتخانه به جوانان در شرایطی است که وزیر ورزش و جوانان نیز پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی بارها و بارها بر این مشکلات تاکید و ارتقای جایگاه جوانان را در وزارتخانه از ماموریتهای اصلی خود عنوان کرده بود.

محمود گودرزی در روز مراسم معارفه خود گفته بود: ارتقای معاونت جوان یکی از اهدافم است اما باید با توجه به واقعیتها و محدودیتهای موجود باید صحبت کرد و نظر داد. حوزه جوانان حوزه ای ستادی و تصمیم ساز است و شورای عالی جوانان تصمیمات اصلی را باید بگیرد.

به گفته او، موضوع جوانان یک موضوع فرابخشی است و اگر بخواهیم جایگاه جوانان را جدی بررسی کنیم باید معاونت یا سازمانی زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شود. معاونت یا سازمان اگر زیر نظر ریاست جمهوری باشد قطع به یقین دستوراتش نافذ است، من با هر مسئولی که صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که باید جایگاه جوانان ارتقاء پیدا کند به نحوی که بخش جوانان نباید تحت تاثیر جاذبه‌های ورزشی قرار گیرند.

گودرزی حتی در روز مراسم معارفه اش قول پیگیری حل مشکلات پرداخت وام ازدواج و افزایش میزان وام را داده بود؛ اما در شرایطی که تنها ۱۷ درصد از بودجه وزارتخانه اختصاص به کل فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و ازدواج جوانان دارد چگونه می توان توقع حل بخشی از مشکلات جوانان را از این وزارتخانه داشت؟

ما اطلاع نداریم بودجه جوانان کجا می رود


در همین رابطه سید مناف هاشمی به نکات جالب توجهی از جمله آنکه آنها نمی دانند بودجه جوانان به کجا می رود، اشاره کرده است.

او در پاسخ به اینکه در حوزه جوانان چه برنامه هایی برای بودجه سال ۹۳ پیشنهاد کرده اید، گفته است: «در حوزه جوانان، ماده ۴۱ که در رابطه با حمایت از این قشر است، پیشنهاد اصلی ماست. بعد از ادغام سازمان‌های ملی جوانان و تربیت‌بدنی عملا اعتبارات ادغام نشد. اعتبارات سازمان جوانان که قابل توجه است، بعد از تاسیس وزارت ورزش و جوانان در اختیار وزارتخانه قرار نگرفته است. زمانی که رای به تاسیس وزارت ورزش و جوانان دادند باید بودجه و اعتبار جوانان به ورزش ملحق می‌شد، اما ما اطلاع نداریم که بودجه جوانان کجا می‌رود. چون بحثکلان بودجه را ما نمی‌بندیم. عملا در دو، سه سال گذشته این وظیفه تا حدودی مغفول مانده است.»

پیشنهاد اولیه بودجه ورزش برای ۹۳، پنج هزار میلیارد تومان بود


مناف هاشمی درباره اینکه در مجموع چه مبلغی را به عنوان بودجه وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۳ پیشنهاد کرده اید، توضیح داده است: پیشنهاد اولیه ما برای اختصاص بودجه سال آینده آن بود که بودجه ۵۶۰ میلیارد تومان وزارت ورزش و جوانان حدود ۵ هزار میلیارد تومان پیشبینی و افزایش داده شود. اگر یک درصد محقق شود، به اضافه بحث معارضین املاک در مجموع ۵ هزار میلیارد تومان برای ورزش در نظر گرفته می شود.