مقایسه فوتبال ما با قدرت‌های اروپایی جوک قرن است

به گزارش افکارنیوز، کارلوس کی‌روش، در نشست خبری امروز خود با سردبیران رسانه‌های ورزشی اظهار داشت: ابتدا به تمامی حاضرین سلام می‌کنم و همچنین سلام مخصوصی به طرفداران فوتبال در ایران دارم. اکنون آمادگی پاسخگویی به سوالات را دارم چرا که در شرایط پیش از قرعه‌کشی امکان پاسخگویی وجود نداشت.

مشروح کامل این نشست را در زیر بخوانید:

با سه مدرسه فوتبال متفاوت هم‌گروه شدیم
وی افزود: همه از قرعه‌کشی و قرعه تیم ایران مطلع هستند ما با آرژانتین، نیجریه و بوسنی دیدار خواهیم داشت و باید با سه سبک متفاوت فوتبال جهان بازی کنیم. در واقع سه مدرسه متفاوت فوتبال دنیا از آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی را پیش رو خواهیم داشت.

صعودمان مانند ماموریت غیرممکن است
سرمربی تیم ملی فوتبال ادامه داد: از لحاظ تکنیکی در گروه دشواری قرار گرفته‌ایم اما قصد ما این است که از گروه خود به مرحله بعدی صعود کنیم. در واقع شاید کار ما چیزی شبیه به فیلم ماموریت غیرممکن باشد اما اگر به گروه‌های دیگر نگاه کنیم چنین مسئله‌ای برای تمامی گروه‌های دیگر نیز اتفاق افتاده و همه آن گروه‌ها دشوار بوده و تمامی دیدارهای جام جهانی سخت است.

حضور در گروه آرژانتین، نیجریه و بوسنی پاداشی برای ما است
وی افزود: باید در مورد گروه‌مان در جام جهانی به ۲ مورد نگاه کنیم. یکی اینکه به صورت دراماتیک به گروهی‌ که در آن قرار داریم نگاه کنیم و راه بعدی‌ را هم خودم نشان می‌دهم. شخصاً معتقدم حضور در گروه آرژانتین، نیجریه و بوسنی هدیه و پاداشی برای ماست. به خاطر اینکه هدف ما فقط حضور در جام جهانی نیست، بلکه هدف‌مان حضور بین بهترین‌های جهان است.

باید از بازی کردن مقابل بهترین تیم‌های دنیا لذت ببریم
سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان خاطر نشان کرد: حالا زمانی است که باید از بازی کردن مقابل بهترین تیم‌های دنیا لذت ببریم. در حال حاضر بزرگ‌ترین مسئله بازی کردن با آرژانتین، بوسنی و نیجریه نیست بلکه بزرگ‌ترین مسئله خودمان هستیم که می‌خواهیم در جام جهانی حضور خوبی داشته باشیم.

باید نقاط ضعف‌مان را بشناسیم و آنها را برطرف کنیم
کی‌روش تصریح کرد: مسئله بعدی بازی کردن با تمام توان مقابل نیجریه و آرژانتین و همچنین کیفیت بوسنی نیست. مشکل این است که باید نقاط ضعف‌مان را بشناسیم و آنها را برطرف کنیم. حالا می‌خواهم مهم‌ترین نتیجه‌گیری را اعلام کنم. در این ۲ سالی که من در ایران بودم و مخصوصاً در ۶ یا ۸ ماه آخر مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم و در مورد آن صحبت کردیم.

مقابل آرژانتین و نیجریه ۱۱ بازیکن درون زمین مهم هستند نه مسائل مربوط به گذشته
«باید بدانیم در بازی مقابل آرژانتین و نیجریه ۱۱ بازیکن درون زمین هستند که تاثیرگذارند و مسائل گذشته اصلاً اهمیتی ندارد»، وی با بیان این جمله افزود: در این شرایط پدر و مادر و همسر ما مطرح نیستند. چیزی که مطرح است این است که آن ۱۱ بازیکن داخل زمین و ۷ بازیکن ذخیره با تمام شایستگی در تیم ملی حضور داشته باشند و البته آماده باشند چون مردم و طرفداران تیم ملی این مسئله را می‌خواهند و البته غرور و افتخار کشور این مسئله را می‌طلبد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در خصوص گروه تیمش در جام جهانی گفت: باید بگویم که در گروه خوبی قرار گرفته‌ایم و باید از این قرعه لذت ببریم. باید از بازی کردن برابر تیم‌های بزرگ جهان و بهترین بازیکنان دنیا لذت ببریم و البته اینکه باید به خوبی برای بازی با آنها آماده شویم.

زمان را از دست داده‌ایم اما هنوز فرصت باقی است
کی‌روش افزود: ما ۶ ماه زمان‌مان را از دست دادیم و تا به الان فرصت زیادی از دست رفته است اما ۶ ماه دیگر تا جام جهانی باقی مانده و باید خودمان را تا آن موقع آماده کنیم. در این ۶ ماه باقی‌مانده باید با هوش بالا و کار سخت این عقب‌ماندگی را جبران کنیم و در این مدت برای رسیدن به هدف‌مان تنها یک راه پیش رو داریم. این راه این است که خانواده فوتبال را دور هم جمع کنیم، چون بدون پشتیبانی خانواده فوتبال هرگز به موفقیت نخواهیم رسید.

وی در ادامه به گزارش فیفا در مورد تیم‌های راه‌یافته به جام جهانی اشاره کرد و گفت: ببینیم فیفا درباره تیم ایران چه نوشته است. در آمار فیفا آمده که ایران تا پیش از این دوره ۳ بار دیگر هم راهی جام جهانی شده که نخستین بار در سال ۱۹۷۸ و آخرین بار در سال ۲۰۰۶ بوده است. ایران در این ۳ دوره و در مرحله گروهی ۹ بازی انجام داده که حاصل آن یک برد، ۲ تساوی و ۶ باخت به همراه ۶ گل زده و ۱۸ گل خورده بوده است.

فوتبال ایران ۳۰ سال در یک خط حرکت کرده است
سرمربی تیم ملی فوتبال تصریح کرد: وقتی که این آمار فیفا را مطالعه کردم درک من بسیار ساده بود. در واقع مدت ۳۰ سال در یک خط حرکت کرده‌ایم و هیچ ارتقاء و پیشرفتی نداشه‌ایم. این چیزی نیست که من بگویم بلکه آن چیزی است که در آمار فیفا گفته می‌شود.

پرسش کی‌روش در مورد هدف تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴
کی‌روش یادآور شد: ایران ۳ بار به جام جهانی رفته و در همان مرحله گروهی به خانه بازگشته است. اکنون ما شانس چهارمین حضور در جام جهانی را داریم و سوال بسیار ساده است. نیاز است به این سوال پاسخ دهیم که آیا باید به برزیل برویم و در آنجا ارتقاء داشته باشیم یا اینکه برویم و مثل همان ۳ دوره گذشته به خانه بازگردیم؟

گروه ایران به مانند همه گروه‌های جام جهانی سخت است
وی ادامه داد: من اعتقاد دارم که گروه سختی خواهیم داشت اما شکی نیست که شرایط همه گروه‌ها چنین است. ولی به عنوان یک مربی معتقدم در فوتبال همیشه شانس دخیل بوده اما نیاز داریم که بازی‌های خود را به خوبی انجام دهیم و فقط زمانی می‌توانیم از شانس استفاده کنیم که خیلی و حاضرم این خیلی را برای یک ساعت ادامه دهم که خیلی خودمان را آماده کنیم. فقط در این صورت از این شانس برای ارتقای جایگاه خود برخوردار خواهیم بود.

سرمربی تیم ملی فوتبال خاطرنشان کرد: تیم ما به جام جهانی راه یافته و همچنین به دور نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرده است، در آخرین رتبه‌بندی فیفا در جایگاه اول آسیا هستیم و کاری که برای آمادگی حضور تیم در برزیل از جمله بحثهتل، آماده‌سازی و اقامت بوده به بهترین نحو صورت گرفته است. بنابراین ما هر چیزی که به دست بیاوریم یا از دست بدهیم مربوط به آماده‌سازی جام جهانی ما می‌شود و در آن نقش دارد.

به دنبال آن هستم که هم خوب تمرین کنیم و هم خوب بازی کنیم
کی‌‌روش درباره برگزاری بازی‌های دوستانه برای تیم ملی و همچنین برنامه خود برای جام جهانی گفت: چیزی که من فکر می‌کنم این است که باید برای به دست آوردن خیلی چیزها تمرین و بازی کنیم. اگر تمرین و بازی نداشته باشیم اشتباه کرده‌ایم، اگر تمرین کنیم بازی نداشته باشیم کافی نیست و برعکس هم اگر بازی کنیم تمرین نداشته باشیم باز هم کافی نیست. پس چیزی که من دنبال آن هستم و روی آن تاکید دارم این است که هم خوب تمرین کنیم و هم خوب بازی کنیم. البته در این مورد سوءتفاهم‌هایی هم در رسانه‌ها به وجود آمده است.

۱۰ ماه پیش برنامه آماده‌سازی تیم ملی را ارائه کردم
وی ادامه داد: تقریباً ۱۰ ماه پیش من برنامه آماده‌سازی تیم ملی را به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ارائه کرده بودم. در آن زمان ۲ برنامه مجزا برای صعود و یا عدم صعود‌مان در جام جهانی را به فدراسیون و سازمان لیگ تقدیم کردم. بعد از اینکه کره را شکست دادیم و در این کشور به جام جهانی صعود کردیم از حدود ۶ ماه پیش برنامه قطعی را اعلام و توضیحات آن را هم مطرح کردیم.

برنامه من فداکاری بیشتری از تمام اقشار و خانواده فوتبال را می‌طلبد
سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که من در برنامه‌ریزی‌های خود ۲ برنامه اعلام کردم. اولین برنامه آماده‌سازی تیم ملی طبق برنامه‌هایی است که فیفا پیش روی تیم‌ها گذاشته و برنامه دوم نیز آماده‌سازی ویژه‌ای بود که فداکاری بیشتری از تمام اقشار و خانواده فوتبال را می‌طلبد. من به عنوان سرمربی تیم ملی هیچ‌وقت یک برنامه ندادم که روی آن تاکید کنم و همیشه ۲ برنامه می‌دهم تا ۲ راه پیش رو داشته باشیم.

کی‌روش با تاکید بر اینکه برنامه آماده‌سازی ویژه برای تیم ملی بهتر است، گفت: نظر من و برنامه بهتر برای تیم ملی برنامه ویژه‌ای است که به فدراسیون دادم. همیشه اعتقاد داشتم که باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم که این برنامه هم حمایت خانواده فوتبال را می‌خواهد.

اینطور نیست که من بخواهم لیگ زودتر به اتمام برسد
وی ادامه داد: از هم‌اکنون باید تا جام جهانی برای لیگ و سایر مسابقات در ایران برنامه‌ریزی نرمالی داشته باشیم. تیم‌ها باید هر ۶ یا ۷ روز یک بار بازی داشته باشند تا به ۹ آوریل(۲۰ فروردین ۹۳) برسیم. آنچه می‌بینید چیزی نیست که نظر شخصی من بوده و آن طور که برخی دوستان صحبت می‌کنند و می‌گویند کی‌روش می‌خواهد لیگ را زودتر تمام کند باشد، بلکه چیزی که من نیاز دارم این است که بازیکنان هر ۶ یا ۷ روز بازی داشته باشند، چرا که بازیکنان در ایران نیاز دارند تا بازی کنند، سپس استراحت و بعد از آن تمرین کنند و مجدداً همین روند تکرار شود.

تاکید دارم مسابقات هر ۶ یا ۷ روز یک بار برگزار شود
سرمربی تیم ملی فوتبال تصریح کرد: اگر بخواهیم بازیکنان هر ۳ یا ۴ روز یک بار بازی کنند نکته اول آن است که بازیکنان ما مصدوم می‌شوند و ما در انتهای فصل بازیکنان مصدوم زیادی خواهیم داشت و دیگر آنکه اگر بخواهیم در این مقطع ۳ یا ۴ روزه بازی برگزار کنیم پس از آن بازیکنان استراحت می‌کنند و دیگر نمی‌توانند تمرینات را انجام دهند. بازیکنی که بازی و استراحت می‌کند دیگر نمی‌تواند آن تمرین‌های مورد تاکید ما را برگزار کند. برای همین است که تاکید دارم مسابقات هر ۶ یا ۷ روز یک بار برگزار شود.

کارلوس کی‌روش یادآور شد: اگر دیدارها هر ۴ یا ۵ روز برگزار شود، تمرینات به خوبی صورت نمی‌گیرد. از نظر من این یک نشست مطبوعاتی نیست بلکه یک کلاس آکادمیک است مانند وقتی که بر سر کلاس خبرنگاری دانشگاه حاضر می‌شوید و ما نیاز داریم که به طور کامل با این مسائل آشنا شوید. چون شما خبرنگاران این مسائل را به جامعه منتقل می‌کنید و برای همین دیدگاه من به جلسه امروز مانند یک کلاس و نه یک نشست مطبوعاتی است.

اردوی «توسعه برای تیم ملی» از ۲۰ فروردین آغاز می‌شود
وی ادامه داد: خواسته من این است که لیگ ادامه داشته باشد و بازیکنان بازی و تمرین خود را ادامه دهند و شاداب و سرحال تا ۹ آوریل(۲۰ فروردین ۹۳) به این روند خود ادامه دهند. آنگاه در ۹ آوریل نیاز داریم تا نخستین اردوی آماده‌سازی خود برای جام جهانی را که من نام اردوی «توسعه برای تیم ملی» را روی آن قرار داده‌ام، برگزار کنیم.

برنامه‌های AFC مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ضمن انتقاد از برنامه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا تصریح کرد: متاسفانه با برنامه‌های AFC مشکلاتی برای ما مربیان، باشگاه‌ها و فدراسیون به وجود می‌آید و به نظر من هیچکدام از ارگان‌هایی که گفتم تقصیری بر گردن ندارند. حالا ما یا باید برنامه‌های AFC را قبول کنیم و یا قبول نکنیم. قرار است یک کمپ در ماه آوریل داشته باشیم و بعد از آن هم برنامه‌های آماده‌سازی ادامه‌دار باشد. من می‌توانم در این خصوص توضیحات بیشتری بدهم.

برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی از اردو در آفریقای جنوبی و مرکز اروپا تا دیدار دوستانه با یک تیم آفریقایی
کی‌روش افزود: قرار است اولین بازی‌مان در جام جهانی با نیجریه باشد به خاطر همین ما نمی‌توانیم اولین اردوی‌مان را در اروپا برگزار کنیم به همین دلیل اولین کمپ ما در آفریقای جنوبی خواهد بود. قرار است با بازیکنان منتخب لیگ به این اردو برویم، چون نمی‌توانیم از بازیکنان لژیونر استفاده کنیم. در این مدت چند بازی دوستانه با باشگاه‌ها و تیم‌های آفریقایی خواهیم داشت. بعد از این به ایران بازخواهیم گشت و پس از ۳،۴ روز کمپ دیگری در ماه می در مرکز اروپا برگزار می‌کنیم که در آن ۳،۴ بازی دوستانه خواهیم داشتیم. بعد از این اردو مجدداً به تهران باز خواهیم گشت و سعی می‌کنیم قبل از رفتن به برزیل بازی دوستانه‌ای با یک تیم آفریقایی داشته باشیم.

بازی دوستانه با تیم آفریقایی در ایران برگزار می‌شود
وی با بیان اینکه این بازی دوستانه بازی خداحافظی ما در ایران خواهد بود، گفت: می‌خواهیم در این بازی بازیکنان تیم ملی پیش از جام جهانی آخرین بازی‌شان را در ایران داشته باشند و به نوعی این بازی خداحافظی آنها خواهد بود. بعد از این بازی آماده می‌شویم تا کمپ نهایی‌مان را در برزیل برگزار کنیم. کمپ سوم، کمپ نهایی ما خواهد بود که ما اول یا دوم ژوئن به برزیل می‌رسیم و یک بازی دوستانه هم در این کمپ خواهیم داشت. در تاریخ ۱۶ ژوئن نیز برای بازی اول‌مان در جام جهانی برابر نیجریه آماده خواهیم شد که انشاءالله در این بازی موفق شویم.

زمانی به موفقیت خواهیم رسید که حمایت لازم را از خانواده فوتبال داشته باشیم
سرمربی تیم ملی کشورمان خاطرنشان کرد: اکنون که در خدمت شما هستم این موضوع را می‌دانم که باید اولین بازی را با نیجریه انجام دهیم. اگر در برنامه‌های ما مشکلی ایجاد شود و این برنامه ممکن نشود آن موقع زمانی است که حمایت کامل از سوی خانواده فوتبال پشت سر تیم ملی نباشد و باید بگویم ما زمانی به موفقیت خواهیم رسید که حمایت لازم را از خانواده فوتبال داشته باشیم. من این مسئله را باید بگویم که از کفاشیان گرفته تا تمام دوستان و مردمی که فوتبال را دوست دارند همه از این برنامه حمایت می‌کنند تا ما به موفقیت برسیم.

باید به نظرات افرادی چون دایی، مهدوی‌کیا، باقری و کریمی توجه کنیم
کی‌روش تاکید کرد: همیشه به نظرات مردم احترام گذاشته و معتقدم باید به نظرات افرادی چون علی دایی توجه کنیم که در آلمان، بایرن‌مونیخ و برای تیم ملی فوتبال بازی کرده است و ببینیم دایی چه نظراتی درباره آماده‌سازی تیم ایران برای جام جهانی دارد. همچنین باید به نظرات مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری و علی کریمی دقت کنیم. اینها نظراتی است که در فوتبال مهم شمرده می‌شود و من با نظرات دایی و بقیه آنها موافقم.

وی افزود: به خاطر اینکه افرادی که از آنها نام بردم در فوتبال اروپا بوده و بهتر از هرکسی می‌توانند این حقایق را درک کنند که باید خود را به بهترین نحو آماده کنیم. کریم باقری و علی دایی در جام‌های جهانی قبلی حضور داشته و زود به خانه بازگشته‌اند، به همین خاطر می‌دانند که باید خود را به بهترین نحو برای جام جهانی آماده کنیم. باید به حرف‌های آنها گوش کنیم همانطور که من با آنها موافق و هم‌عقیده هستم.

مربیان پیشین تیم ملی برای آماده‌سازی هرچه بیشتر این تیم هم عقیده‌اند
سرمربی تیم ملی فوتبال یادآور شد: علی پروین درباره آماده‌سازی برای جام جهانی صحبت کرده است. همچنین تمامی مربیان پیشین تیم ملی در مورد نیاز تیم ایران به آماده‌سازی هرچه بهتر هم‌عقیده بودند. من هم مجدداً تکرار می‌کنم این مشکلاتی است که AFC برای ما ایجاد کرده و ما خودمان آن را به وجود نیاورده‌ایم، مقصرش باشگاه‌ها، مربیان، بازیکنان و فدراسیون نیستند اما ناچاریم در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

اولین بازی دوستانه ما مقابل یک تیم آفریقایی است
کی‌روش تصریح کرد: باید از روزهای فیفا استفاده کنیم، ما پیش از این به جام ملت‌های آسیا صعود کرده‌ایم و تنها یک بازی مقابل کویت پیش رو داریم که با کویت به توافق رسیدیم تا این بازی را در تاریخ ۲ مارس ۲۰۱۴(۱۱ اسفند ۹۲) انجام دهیم و بعد از آن یک دیدار تدارکاتی را در روز ۵ مارس ۲۰۱۴(۱۴ اسفند ۹۲) که روز فیفا است انجام دهیم و اولین بازی دوستانه ما مقابل یک تیم آفریقایی خواهد بود.

در اردوی اروپا ۴ بازی تدارکاتی انجام می‌دهیم
وی همچنین به تشریح برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی پرداخت و گفت: در اروپا سعی می‌کنیم ۴ بازی دوستانه داشته باشیم که ۳ بازی آن شبیه‌سازی گروه‌مان در جام جهانی است و یک بازی دیگر هم سعی می‌کنیم انجام دهیم. باید بازی اول‌مان با یکی از تیم‌های آفریقایی باشد و بازی بعدی باید در مقابل تیمی از آمریکای جنوبی انجام گیرد. بعد از این بازی هم مقابل یک تیم اروپای شرقی بازی می‌کنیم و می‌خواهیم این روند را در اروپا داشته باشیم و گروه‌مان را در جام جهانی شبیه‌سازی کنیم. بعد از آن هم به تهران بازمی‌گردیم و دوباره با یک تیم آفریقایی بازی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه می‌خواهم رسانه‌ها یک مسئله را بدانند، گفت: نظر من این است و البته نمی‌خواهم که رسانه‌ها با من هم‌نظر باشند و فقط می‌خواهم نظر من را بدانند. ما یک ضرب‌المثل در پرتغال داریم که می‌گوید این گاو است که وسیله را می‌کشد و باید این گاو را حرکت دهید شما نمی‌توانید این گاو و وسیله را یک جا بگذارید و خودش برای شما کار انجام دهد. این نظر من است و اگر بخواهیم به صحبت‌های اخیر توجه کنیم و به آنها دامن بزنیم به مشکل می‌خوریم. این گاو همان آماده‌سازی تیم ملی است و اگر خلاف این ضرب‌المثل عمل کنیم مانند این است که برخلاف برنامه‌های‌مان عمل کرده‌ایم.

کاپلو برای بازی روسیه مقابل ایران اعلام آمادگی کرد
سرمربی تیم ملی فوتبال افزود: می‌خواهم در مورد مسئله دیگری با شما صحبت کنم. قبل از قرعه‌کشی جام جهانی من جلسه‌ای با دوست خوبم آقای کاپلو داشتم و ایشان به من گفت که می‌خواهیم با شما بازی دوستانه‌ای داشته باشیم. من هم علاقه زیادی به بازی با روسیه دارم، چون می‌تواند بازی جذابی شود. فقط یک مسئله در این میان وجود دارد که آن هم این است روسیه در گروه پرتغال به عنوان تیم اول صعود کرده که از این مسئله هم چشم پوشی می‌کنم!

به جای روسیه بهتر است با تیم‌های آفریقایی بازی کنیم
کی‌روش ادامه داد: وقتی نخستین بازی ما با تیم آفریقایی چون نیجریه است چرا با روسیه باید بازی تدارکاتی انجام دهیم، هدف و علاقه ما این است که مقابل تیم‌هایی از قاره آفریقا بازی کنیم. باید برای آماده‌سازی تصمیمات خودمان را بگیریم. وقتی دل‌درد ندارم چرا باید داروی مربوط به دل‌درد را بخورم. یا اگر دل‌درد دارم چرا باید مسکن برای سردرد بخورم.

اگر بخواهیم نگران مصدومیت‌ها باشیم، نباید خانه را ترک کنیم
وی تصریح کرد: کاری که در ماه مارس انجام می‌دهیم این است که در مسیر آماده‌سازی با تیم‌های آفریقایی بازی کنیم. ما الان چند پیشنهاد مختلف از آفریقا داریم. البته خودمان معتقدیم که باید اولین بازی‌مان با یک تیم از مرکز آفریقا باشد به خاطر همین بازی گینه یا کنگو را در دستور کار قرار دادیم. هرچند که گزینه اول من گینه است، چون این تیم ۱۰،۱۲ بازیکن حرفه‌ای دارد که در اروپا بازی می‌کنند. البته ما نباید نگران مصدومیت‌ها باشیم چون اگر این‌طور شود دیگر نباید خانه را ترک کنیم، زیرا ممکن است دچار مشکل شویم!

برای جام جهانی باید ۲۳ هنرمند بزرگ داشته باشیم
سرمربی تیم ملی فوتبال ادامه داد: ما قرار است در اولین بازی‌مان در جام جهانی مقابل یک تیم صفت و سخت به اسم نیجریه‌ بازی کنیم و باید دیداری دوستانه با تیم‌های آفریقایی داشته باشیم. چیزی که مجدداً من آن را تاکید می‌کنم این است که جام جهانی سخت‌ترین مسابقات فوتبال در دنیا است و مهم این است که ما در این مسابقات بزرگ باشیم به خاطر همین باید ۲۳ هنرمند بزرگ داشته باشیم.

کی‌روش به دشواری بازی‌های جام جهانی اشاره کرد و گفت: شما به نیجریه دقت کنید. ما اکثر بازیکنان این تیم را می‌شناسیم. آنها ۵ مرتبه در جام جهانی حضور داشته و ۱۴ بازی را در این رقابت‌ها برگزار کرده‌اند اما چند مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند؟ آمار می‌گوید از ۱۴ بازی ۴ بازی را برده و در ۱۰ بازی نتیجه منفی به جای گذاشته‌اند. ما داریم در مورد نیجریه صحبت می‌کنیم. آنها سابقه زیادی در جام جهانی دارند و به هرحال نیجریه ۲۳ بازیکن دارد که در سطح اول فوتبال اروپا بازی می‌کنند.

بازی کردن در چلسی و میلان با حضور در فولاد و سپاهان متفاوت است
وی خاطرنشان کرد: مجدداً تاکید می‌کنم که نیجریه ۲۳ بازیکن دارد که در سطح اول فوتبال دنیا و تیم‌هایی چون چلسی، میلان، سلتیک و… بازی می‌کنند و بازی کردن در این تیم‌ها با بازی کردن در باشگاه‌هایی چون فولاد و سپاهان فرق می‌کند. فکر می‌کنم شما هم موافق باشید که بازی کردن در سپاهان با بازی کردن در دورتموند فرق دارد. تا آنجا که من خبر دارم علی دایی هم اعلام کرده که بازی کردن در بایرن مونیخ برای او متفاوت با بازی کردن در هر تیم دیگری بوده است.

راه دیگری نداریم و من هم مانند ایویچ برای آماده‌سازی تیم ملی زمان می‌خواهم
سرمربی تیم ملی فوتبال با اشاره به آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی ۹۸ اظهار داشت: به خاطر دارم ایویچ ۶ ماه وقت برای آماده‌سازی تیم ملی خواسته بود و من هم می‌خواهم این کار انجام گیرد هرچند که سخت است ما هیچ راه دیگری نداریم. روی صحبت من اکنون با وزیر ورزش و مدیران عامل باشگاه‌ها است که می‌خواهم آنها از ما حمایت کنند و ما به حمایت آنها نیاز داریم. ما باید بازیکنانی که در تیم ملی بازی می‌کنند را به خوبی آماده کنیم و این موضوع یک تصمیم قاطع از خانواده فوتبال می‌خواهد و متاسفانه راه‌حل دیگری نداریم.

برای استقلال کل فوتبال ایران فداکاری کردند
کی‌روش تصریح کرد: اتفاقات چند ماه پیش را به یادبیاوریم که خانواده فوتبال دست به دست هم دادند و زمانی که استقلال در لیگ قهرمانان آسیا بود از این تیم حمایت کردند. ۴ هفته وقفه در مسابقات برای کمک به استقلال و حضور موفق این تیم در لیگ قهرمانان آسیا انجام شد. زمانی که صحبت از یک باشگاه ایرانی بود کل فوتبال ایران و باشگاه‌های دیگر فداکاری و از استقلال در لیگ قهرمانان آسیا حمایت کردند. این اتفاق در مورد سپاهان هم رخ داد. سوال من این است که آیا این روش صحیح است یا اشتباه؟

شک ندارم که جامعه فوتبال از ما پشتیبانی خواهند کرد
وی ادامه داد: وقتی برای این باشگاه‌ها این فداکاری جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا انجام شده آیا آنها برای حضور بهتر تیم ملی در جام جهانی این فداکاری را انجام می‌دهند؟ من مطمئنم که این فداکاری انجام خواهد شد و هیچ تردیدی در روی این مسئله ندارم که استقلال همانگونه که تمام فوتبال ایران از آن در آسیا حمایت کردند، تیم ملی را حمایت خواهد کرد چرا که زمانی کل فوتبال ایران مشغول فداکاری برای استقلال بودند و هیچ شکی ندارم که خانواده فوتبال به هر شکل ممکن برای حضور موفق تیم ملی در جام جهانی از ما پشتیبانی خواهد کرد.

اردوی اول تیم ملی با بازیکنان لیگ برتری خواهند بود
سرمربی تیم ملی فوتبال در واکنش به صحبت خبرنگاران و حضار و حمایت آنها از برنامه تیم ملی گفت: کاملاً با شما موافقم و هیچگونه شکی در این خصوص ندارم البته اگر بتوانیم همه تیم‌های لیگ ایران را برای موفقیت تیم ملی کنار هم بگذاریم بهتر است. اما باید بگویم اردوی اول ما مخصوص و ویژه بازیکنان داخل ایران است و به نوعی اردوی توسعه و پیشرفت است چون ما در این کمپ می‌خواهیم برنامه بدنسازی ویژه خود را هم اجرا کنیم.

باید کیفیت ملی‌پوشان را بالا ببریم و به سطح بازیکنان بزرگ دنیا نزدیک کنیم
کی‌روش ضمن بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد بازیکنان حاضر در جام جهانی در لیگ‌های معتبر فوتبال دنیا بازی می‌کنند، تصریح کرد: ما به خاطر همین مسئله می‌خواهیم در اردوهای‌مان کیفیت بازیکنان را بالا ببریم و به سطح بازیکنان بزرگ دنیا نزدیک کنیم. حتماً شما می‌دانید که ۸۰ تا ۹۰ درصد بازیکنان حاضر در جام جهانی در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کنند که این مسئله بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: انتظار شما این است که ما با چه تیم‌هایی مسابقه بدهیم؟ من بروم با دل‌بوسکه یا کاپلو صحبت کنم و از آنها بخواهم که با ایران بازی کنند و در سطحی بازی کنند که به آنها هیچ کمکی نمی‌کند؟ ما باید سطح‌مان را بالا ببریم و این کار را انجام دهیم یا به آنها بگوییم که سطح بازی‌شان را پایین بیاورند؟ ما هیچ راهی پیش رو نداریم و تنها راه‌مان این است که به بازیکنان‌مان کمک کنیم، سطح‌شان بالا برود.

هیچگاه الزام و اجباری برای فدراسیون ایجاد نکرده‎ام
سرمربی تیم ملی فوتبال با تاکید بر اینکه هیچگاه الزام و اجباری برای فدراسیون ایجاد نکرده است، اظهار داشت: کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی است و هیچگاه مسئله‌ای برای ایجاد الزام و اجبار و اینکه این کار را انجام بدهیم و یا نه نداشته است، چرا که این هدف من نبوده بلکه هدف و مسئولیت من این است که بگویم راه آماده‌سازی ویژه طبیعی و نرمال چنین است و شفاف می‌گویم که من در مورد آماده‌سازی تیم ایران چه تصمیماتی دارم و دیگر این برعهده مسئولان فدراسیون فوتبال است که چه تصمیمی خواهند گرفت.

نمی‌خواهم جدالی را ببرم و یا حرفم به کرسی بنشیند
کی روش ادامه داد: من هیچگاه الزامی به انجام کاری نداشتم و تنها می‌گویم که چه چیزی بهتر است و در نهایت تصمیمات باید در سطح مقامات فوتبال ایران گرفته شود. من تنها می‌گویم که باید آماده‌سازی ویژه‌ای برای جام جهانی انجام دهیم اما تصمیم نهایی در مورد لیگ یا هر موضوع دیگر را مقامات فدراسیون خواهند گرفت. بگذارید شفاف صحبت کنم من به دنبال آن نیستم که جدالی را ببرم یا بخواهم حرفم به کرسی بنشیند بلکه تنها نظر خود را در مورد نیاز ایران به آماده‌سازی را بیان می‌کنم.

تیم ملی باید با غرور خوبی وارد جام جهانی شود
وی یادآور شد: دایی، کریمی، باقری و مهدوی‌کیا نیز همین نظر را داشتند و من معتقدم تیم ملی باید در زمان مسابقات جام جهانی با غرور خوبی وارد رقابت‌ها شود و شور و انگیزه بالایی داشته باشد که این موضوع به آماده‌سازی تیم ملی و اینکه بازی‌های خوبی را انجام دهیم مربوط است. اگر نتوانیم نتایج خوبی بگیریم برای طرفداران و حامیان فوتبال مایه تاسف خواهد بود.

سرمربی تیم ملی فوتبال خاطرنشان کرد: به یاد می‌آورم روزی که برای اولین بار برای حضور در فوتبال ایران آمدم. از من سوال شد که آیا شما مانند آن دسته از مربیان هستید که برای ناکامی بهانه می‌آورند، یا نه؟ مجدداً می‌خواهم بگویم که در رسانه‌ها گفته شده که کی‌روش می‌خواهد بازیکنان را از باشگاه‌ها بگیرد و مانع حضور آنها در لیگ قهرمانان آسیا شود که باید بگویم این موضوع درست نیست. من اصلاً دوست ندارم این کار را انجام دهم. متاسفانه باید بگویم راه دیگری پیش رو نداریم و برای اینکه موفق شویم باید این کار را انجام دهیم.

اگر نمی‌خواهند از تیم ملی حمایت کنند، بگویند تا بدانیم تکلیف‌مان چیست
کی‌روش ادامه داد: چیزی که می‌خواهم بگویم بسیار شفاف است. اگر در فوتبال ایران با برنامه من موافق نیستند و نمی‌خواهند حمایت کنند خیلی راحت به ما بگویند تا من هم بدانم تصمیم چیست. در هفته‌های اخیر برخی از مربیان اعلام کردند که کی‌روش می‌خواهد لیگ برتر را متوقف کند و یا کی‌روش می‌خواهد بازیکنان ما را برای جام باشگاه‌های آسیا از ما بگیرد اما واقعاً اگر می‌خواهیم کمپ ویژه را برگزار کنیم چاره‌ای جز این نداریم.

وی تصریح کرد: AFC برگزاری مرحله یک هشتم نهایی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را در تاریخ ۱۴ می ۲۰۱۴ پیش‌بینی کرده است. حالا یک مسئله ساده و شفاف مطرح می‌شود. ما ۲ راه‌حل یکی اینکه بعد از تاریخ ۱۵ می مراحل آماده‌سازی را آغاز کنیم داریم که به نظر من زمان کافی نیست و دیگری اینکه می‌توانیم قبل از آن آماده‌سازی تیم ملی را شروع کنیم. اگر راه اول را پیش بگیریم تیم ملی آسیب بزرگی خواهد خورد و اگر راه دوم را پیش بگیریم باشگاه‌ها متضرر می‌شوند. حالا سوال من از شما این است که یکی از این ۲ راه را انتخاب کنید. من هیچ وقت الزام و اجباری نداشتم اما می‌خواهم انتخاب را به عهده شما بگذارم راه اول یا راه دوم؟ خیلی ساده است من به نظرات همه احترام می‌گذارم.

مقایسه فوتبال ایران با قدرت‌های اروپایی جوک قرن است
کارلوس کی‌روش تاکید کرد: من به نظر تمامی افراد که موافق یا مخالف نظر من هستند احترام می‌گذارم اما چیزی که به آن احترام نمی‌گذارم این است که فردی بیاید و بگوید چرا اتفاقات در فوتبال ایران مطابق با شرایط فوتبال آلمان، اسپانیا و ایتالیا رخ نمی‌دهد. اینکه گفته شود که چرا اتفاقات در آن کشورها اینجا رخ نمی‌دهد برای من قابل قبول نیست. وقتی کسی چنین اظهارنظری می‌کند من نمی‌گویم او مربی خوبی یا بدی است، بی‌تردید مربی خوبی خواهد بود اما کسی که فوتبال ایران را با فوتبال ایتالیا، اسپانیا و یا آلمان مقایسه می‌کند و می‌گوید چرا آن اتفاقات اینجا رخ نمی‌دهد مطمئناً کمدین است و حرفش طنز!

سرمربی تیم ملی فوتبال تصریح کرد: در واقع این ادعا نه تنها جوک سال نیست بلکه جوک قرن است و مطمئناً فردی که آن را بیان کند آینده‌ خوبی به عنوان کمدین خواهد داشت. اکنون زمانی است که باید دست به دست هم دهیم و متحد شویم و تنها به این مسئله نیاز داریم. می‌دانم که تصمیم مهمی است اما باید متحد شویم و راه دیگری وجود ندارد. من معتقدم فوتبال ایران و آقای کفاشیان به عنوان رئیس فوتبال ما را برای موفق شدن حمایت خواهند کرد.

فقط به این موضوع فکر می‌کنم که تیم ملی ایران در جام جهانی موفق شود
کی‌روش با بیان اینکه برای من مهم نیست که چه تیمی به جام جهانی صعود کرده و چه تیمی صعود نکرده است، گفت: من فقط به این موضوع فکر می‌کنم که تیم ملی ایران در جام جهانی موفق شود. باید ساده بگویم که اگر دارویی مخصوص نباشد از آن استفاده نمی‌کنم اما اگر داروی ویژه و مخصوص داشته باشم حتماً از آن استفاده خواهم کرد.

۷۰ تا ۸۰ سال طول کشید تا اسپانیا قهرمان جهان شود اما من ۳ هفته وقت دارم
وی افزود: اسپانیا ۷۰ تا ۸۰ سال طول کشید تا به قهرمانی جهان برسد و کشورهای دیگر هم سال‌های زیادی وقت صرف کردند تا به چنین فضایی برسند اما من تنها ۳ هفته وقت دارم تا تیم را آماده حضور در جام جهانی کنم! این چیزی است که با توجه به برنامه پیش رو مقابل من قرار گرفته است و برای آن چیزی که تیم‌های دیگر در ۳۰ سال به دست می‌آورند من ۳ هفته فرصت دارم.

سرمربی تیم ملی فوتبال تاکید کرد: بنابراین راه‌حل دیگری نداریم و من ترجیح می‌دهم راه مخصوص خود را به جای راه‌های دیگر طی کنم تا شانس خودمان را برای موفقیت بهتر کنیم. اگر ۴ بازی پیش رو داشته باشیم من ابتدا به گزینه اول خود فکر می‌کنم و سعی و تلاش من این است که به گزینه اول برسم اگر نتوانم، شرایط دشوار خواهد بود و باید به گزینه‌های بعدی فکر کنیم.

فوتبال بازی تجربه و دانش است
کی‌روش خاطرنشان کرد: فوتبال بازی تجربه و دانش است اگر در مورد جام جهانی کلی صحبت کنیم تجربه ما بالا است اما به آن دانش و اطلاعات ویژه نرسیده‌ایم. پس اگر بتوانم به آن تجربه و دانش ویژه برسیم بهتر از آن خواهد بود که تنها یک تجربه کلی به دست بیاورم.

اگر امکاناتی مانند کره داشتیم، نگرانی وجود نداشت
وی ادامه داد: می‌خواهم بگویم برخی بردها مخرب هستند و هیچ فایده‌ای ندارند و دروغ می‌گویند اما برخی باخت‌ها هستند که به ما تجربه و اطلاع می‌دهند. مسئله این نیست که ما با تیم‌های بزرگ بازی کنیم و ببریم و ببازیم، مسئله این است که باید بدانیم چطور بازی کنیم. مجدداً باید بگویم اگر من امکاناتی مانند کره جنوبی داشتیم که بعد از بازی با ما ۱۱ بازی انجام دادند و براساس اعلام سایت رسمی‌شان ۷ بازی دیگر هم انجام خواهد داد، که تا جام‌جهانی ۱۷،۱۸ بازی می‌شود آپشن‌های زیادی برای انتخاب حریف تدارکاتی داشتیم و دیگر نگرانی وجود نداشت. اما وقتی شما فقط ۴ بازی دوستانه پیش رو دارید انتخاب زیادی نمی‌توانید انجام دهید.

فوتبال ایران چه سودی از بازی با برزیل برد؟!
سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: باید یک مثالی برای شما بزنم. اگر در شرایط عادی و کنونی بخواهیم با اسپانیا بازی کنیم برای این بازی آماده نمی‌شویم و ما باید برای بازی کردن با اسپانیا ابتدا خودمان را آماده کنیم و بعد به مصاف این تیم برویم. من بازی ایران و برزیل را به یاد دارم و از شما می‌خواهم تنها یک مسئله و نکته از آن بازی بگویید که باعثپیشرفت فوتبال ایران شده باشد. تقریبا ۳،۴ سال پیش بود که بازی دوستانه ایران و برزیل انجام شد و حالا می‌خواهم به یک نکته اشاره کنید که فوتبال ایران بعد از آن بازی در آن زمینه پیشرفت کرده است. از نظر من این مسئله صفر بوده و به این خاطر ما اکنون نیاز داریم که ابتدا خودمان را آماده کنیم.

کی‌روش در پاسخ به سوالی پیرامون امکان پایان مسابقات لیگ برتر در صورت برگزاری هر ۶ یا ۷ روز بازی‌ها اظهار داشت: این سوال کلیدی است و ما هم دغدغه‌هایی در مود اینکه اگر لیگ ۶ یا ۷ روز برگزار شود آیا در موعد مقرر تمام خواهد شد، داریم. البته این بحثی است که وجود داشته و من از ماه ژوئن هر هفته و هر جلسه مطالبه برنامه مسابقات لیگ را داشته و می‌گفتم آن را به من بدهید. حتی در افغانستان و سومالی هم اینکه مسابقات در چه تاریخی و چه زمانی برگزار می‌شود روی وب‌سایت ذکر شده است.

وی افزود: اینکه مشخص باشد باشگاه‌ها در چه زمانی بازی دارند در بسیاری از مسائل به آنها کمک می‌کند و اینکه مشخص می‌کند به عنوان نمونه در چه زمانی هتل بگیرند اما گویا این مسائل در ایران محرمانه است. استقلال باید بداند چه زمانی بازی دارد و یا طرفداران پرسپولیس باید از برنامه دیدارهای این تیم خبر داشته باشند اما اینگونه نیست. در حالی که در منچستریونایتد شرایط اینگونه نبود و با این مسائل مانند نکات محرمانه برخورد نمی‌کردند. باز هم می‌گویم که خودم هم در مورد اینکه اگر بازی‌ها هر ۶ یا ۷ روز برگزار شود در موعد مقرر لیگ به پایان می‌رسد تردید دارم.

برنامه لیگ در افغانستان و سومالی مشخص است اما در ایران محرمانه!
کی‌روش در پاسخ به سوالی پیرامون امکان پایان مسابقات لیگ برتر در صورت برگزاری هر ۶ یا ۷ روز بازی‌ها اظهار داشت: این سوال کلیدی است و ما هم دغدغه‌هایی در مود اینکه اگر لیگ ۶ یا ۷ روز برگزار شود آیا در موعد مقرر تمام خواهد شد، داریم. البته این بحثی است که وجود داشته و من از ماه ژوئن هر هفته و هر جلسه مطالبه برنامه مسابقات لیگ را داشته و می‌گفتم آن را به من بدهید. حتی در افغانستان و سومالی هم اینکه مسابقات در چه تاریخی و چه زمانی برگزار می‌شود روی وب‌سایت ذکر شده است.

وی افزود: اینکه مشخص باشد باشگاه‌ها در چه زمانی بازی دارند در بسیاری از مسائل به آنها کمک می‌کند و اینکه مشخص می‌کند به عنوان نمونه در چه زمانی هتل بگیرند اما گویا این مسائل در ایران محرمانه است. استقلال باید بداند چه زمانی بازی دارد و یا طرفداران پرسپولیس باید از برنامه دیدارهای این تیم خبر داشته باشند اما اینگونه نیست. در حالی که در منچستریونایتد شرایط اینگونه نبود و با این مسائل مانند نکات محرمانه برخورد نمی‌کردند. باز هم می‌گویم که خودم هم در مورد اینکه اگر بازی‌ها هر ۶ یا ۷ روز برگزار شود در موعد مقرر لیگ به پایان می‌رسد، تردید دارم.

علاقه شخصی من است که با سرمربیان لیگ برتری جلسه داشته باشم
سرمربی تیم ملی فوتبال در پاسخ به سوالی پیرامون نشست با سرمربیان تیم لیگ برتری از جمله نمایندگان آسیایی ایران، تصریح کرد: از این سوال تشکر ویژه می‌کنم. این علاقه شخصی من است که با سرمربیان جلسه داشته باشم، چرا که آنها همکاران من هستند.

مربیان باشگاهی در مورد حضور بازیکنان خود در اردوی تیم ملی تصمیم‌گیرنده نیستند
کی‌روش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سرمربیان باشگاه‌ها باید برای جدایی بازیکنان ملی‌پوش خود تصمیم بگیرند، گفت: این موضوعی نیست که سرمربی‌ها بخواهند درباره‌اش تصمیم بگیرند. دایی، قلعه‌نویی یا کرانچار نمی‌توانند در این باره تصمیم‌گیرنده باشند و نباید سرمربیان را وارد این تصمیم‌گیری کنیم. ایران را فراموش کنید و من می‌خواهم از سال ۹۸ که در ژاپن حضور داشتم برای شما صحبت کنم. آن زمان ژاپن به جام جهانی ۹۸ فرانسه صعود کرد و من سرمربی ناگویا بودم. آن موقع ۱۲ بازیکن ناگویا در تیم ملی حضور داشتند و فدراسیون فوتبال ژاپن ۱۲ بازیکن ناگویا را ۶ ماه از بازی کردن در تیم باشگاهی محروم کرد تا آنها به وظایف ملی خود عمل کنند.

وی با طرح این پرسش که «فکر می‌کنید آن زمان من چه کاری انجام دادم؟»، بیان کرد: من به این دستور نه گفتم و مخالفت کردم که ۱۲ بازیکن ناگویا ۶ ماه بازی نکنند. من گفتم که می‌خواهم موفق شوم و این تیم من است و باید از خودم دفاع کنم. من شخصاً موافق نبودم که ۱۲ بازیکن ناگویا ۶ ماه برای تیم باشگاهی‌شان بازی نکنند اما بعد از آن رئیس فدراسیون ژاپن گفت: آقای کی‌روش ما از شما متشکریم اما این قاعده و قانونی است که ما برای موفقیت در جام جهانی دنبال می‌کنیم، از کارهای شما تشکر می‌کنیم و باید بازیکنان به تیم ملی ملحق شوند و برای ادامه راه به شما پول می‌دهیم تا باقی بازیکنان جوان را در این مدت تمرین دهید.

سرمربی تیم ملی کشورمان ادامه داد: کرانچار در سپاهان، قلعه‌نویی در استقلال و دایی در پرسپولیس باید کار خودشان را انجام دهند و من به آنها احترام می‌گذارم و از کارشان تشکر می‌کنم و مجدداً می‌گویم که این تصمیم‌گیری به عهده سرمربیان نیست و هیئت رئیسه فدراسیون باید در این باره تصمیم‌گیری کنند.

۲ راه‌حل بیشتر نداریم یکی اینکه با قایق برویم و دیگری اینکه با هواپیما
کی‌روش تصریح کرد: من می‌توانم ۱۰ تا ۱۵ جلسه با سرمربیان لیگ برتر داشته باشم و با آنها صحبت کنم اما این مسئله‌ای نیست که در این جلسه مطرح شود. ما کنار هم صحبت می‌کنیم و نظرات دیگران را مدنظر قرار می‌دهیم اما باید ببینیم فایده آن چه چیزی است. دوباره می‌خواهم این مسئله را بگویم که ۲ راه‌حل بیشتر نداریم یکی اینکه با قایق برویم و دیگری اینکه با هواپیما و در این وسط هیچکس نمی‌خواهد برنامه‌ای را الزام یا دیکته کند. بالاخره یا باید راه اول را انتخاب کنیم یا راه دوم خیلی ساده است راه اول این است که برنامه خود را از ۱۹ آوریل آغاز کنیم و راه دوم اینکه برنامه آماده‌سازی را از ۱۵ می شروع کنیم. من فکر می‌کنم کاملاً شفاف توضیح دادم و دوست ندارم از فردا در رسانه‌ها بخوانم که فلان مربی گفته کی‌روش چیزی را به ما الزام کرده و یا از این دست صحبت‌ها.

وی تاکید کرد: من اینجا هستم تا ببینم آیا امکان اینکه خانواده فوتبال دست به دست هم بدهند و همه را دور هم جمع کنیم شدنی است یا نه، سوال من بسیار شفاف است اینکه اکنون که صعود کرده‌ایم نباید توقع داشته باشیم به جای تنش‌ها و مخالفت‌ها عملی کاملا برعکس انجام شود؟ اینکه من می‌گویم با نظری موافق نیستم نباید به این معنی باشد که دشمنی دارم و یا اینکه آن فرد در یک زمین و من در یک زمین دیگر هستم بخواهد باب دعوا شود. این می‌تواند توصیه من به رسانه‌ها باشد.

برنامه ای که شانس صعود ما را بالا می برد
سرمربی تیم ملی فوتبال در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در این مورد که طبق صحبت‌های مطرح شده از سوی او اکنون فوتبال ایران ۲ راه پیش رو دارد که یک راه آن مسیر نرمال و یکی راه ویژه تا جام جهانی است و اینکه در صورت انتخاب هر یک از این ۲ راه چه سرنوشتی مقابل فوتبال ایران متصور خواهد شد پاسخ داد: من فکر می‌کنم در فوتبال هیچکس نیست که نظر قطعی بدهد و بخواهد پیش‌بینی کند اما من می‌گویم اگر تمرین ویژه و آماده‌سازی مناسب داشته باشیم شانس ما برای صعود بالاتر می‌رود. ما برای اینکه شانس صعود خود را بالا ببریم باید از برنامه دوم استفاده کنیم و به همین دلیل من روی این برنامه ویژه تاکید دارم و اگر اعتقاد نداشتم که با برنامه ویژه می‌توانیم شانس صعود را بالا ببریم هیچ وقت روی آن تاکید نمی‌کردم.

همه دست‌اندرکاران فوتبال ایران بر این نکته واقف هستند که تیم ملی باید حمایت شود
کی‌روش افزود: به این دلیل روی برنامه ویژه تاکید دارم که زمان بیشتری می‌توانیم بازیکنان را دراختیار داشته باشیم. البته به این معنا نیست که ما با برنامه اول شانس صعود نداریم اما در این صورت زمان کمتری بازیکن را در اختیار خواهیم داشت و شانس‌مان برای موفقیت کمتر می‌شود. من مجدداً می‌گویم که بر این عقیده هستم که همه دست‌اندرکاران فوتبال ایران از جمله مربیان، مدیران و دوستداران فوتبال بر این نکته واقف هستند که تیم ملی باید حمایت شود و هیچکس در این موضوع شکی ندارد اما مسئله‌ای که پیش روی ما است این است که چگونه می‌خواهیم این حمایت را انجام دهیم.

کفاشیان، تاج و نبی می‌خواهند بهترین شرایط را برای این تیم فراهم کنند
وی در مورد بحثدیدارهای تدارکاتی تیم ملی به نکته‌ای دیگری اشاره و تصریح کرد: برخی مواقع اظهارنظرهای متفاوتی شنیده می‌شود که من نمی‌دانم این نظرات از کجا به میان می‌آید مانند آنکه گفته می‌شود قرار است با اسپانیا یا ایتالیا بازی کنیم. من حق می‌دهم که این مسائل باعثنگرانی شود. البته این چیزی نیست که بخواهم بگویم از طریق کفاشیان، تاج و نبی بوده است، چرا که می‌دانم هر ۳ آنها می‌خواهند به موفقیت تیم ملی متعهد باشند و بهترین شرایط را برای این تیم فراهم کنند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ادامه داد: در واقع مشکل به خاطر شرایط سختی است که AFC پیش روی ما قرار داده و ما این صحبت‌ها و جلسات را برگزار می‌کنیم تا به راه‌حل موردنظرمان برسیم. یک مثال بیاورم که متوجه بشوید که این موضوع ساده نیست ما می‌خواهیم در تاریخ ۵ مارچ بازی دوستانه انجام دهیم اما مشخص نبود که کویت با تغییر برنامه برای بازی با ما موافقت کند یا نه، اگر موافقت نمی‌شد ما هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم اما ۲ روز پیش این موافقت به عمل آمد که بازی ما با کویت در تاریخ ۲ مارچ برگزار شود.

کی‌روش اضافه کرد: همین‌طور که ۲ روز پیش مشخص شده که تاریخ ۵ مارچ برای بازی دوستانه ما خالی است همین‌طور هم ما زمان خیلی کمی داریم که تیمی را برای بازی تدارکاتی مشخص کنیم چون تیم‌ها برنامه‌ریزی خود را انجام داده‌اند اما این به این معنی نیست که ما تلاش خودمان را انجام ندهیم فقط باید بگویم ۳ تیم حاضر در جام جهانی می‌خواهند که در مارچ با ما بازی کنند.

وی گفت: شاید خیلی ساده باشد که من مقابل رسانه‌ها بگویم کاستاریکا و آفریقای جنوبی می‌خواهند با ما بازی کنند اما وقتی کویت با تغییر برنامه موافقت نمی‌کند، دلیلی ندارد که من در این باره حرفی بزنم. از آنجایی که کویت ۲ روز پیش موافقت کرده که در تاریخ ۲ مارچ بازی ما انجام شود، ما هم تلاش خواهیم کرد و با آقای کفاشیان، نبی و تاج دست به دست هم خواهیم داد که در ۵ مارچ یک بازی دوستانه خوب انجام دهیم.