قطعات میانی آزادراه تهران - شمال در بلاتکلیفی

به گزارش افکارنیوز، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در برنامه تلوزیونی، به ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌‌های خود در دولت یازدهم پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود درباره آزادراه تهران - شمال اظهار داشت: آزادراه تهران - شمال، پروژه‌ای نامتوازن است؛ اگر قطعه‌ یک این مسیر تمام شود قطعات دیگر باقی می‌مانند و در صورتی که بخواهیم قطعات دو و سه را به چالوس متصل کنیم، جاده به شکل قیف‌‌مانند می‌شود و با حجم ترافیک بالایی مواجه خواهیم شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره قطعه یک این مسیر آزادراهی توضیح داد: قطعه اول این آزاد‌راه ۳۲ کیلومتر است که ۲۵ کیلومتر آن تونل است و هنوز بخشی از تونل‌های این قطعه تمام نشده و برق و کف این قطعه باقی‌مانده است.

آخوندی ادامه داد: در قطعه دو و سه آزاد‌راه تهران - شمال نیز باید ۵۷ کیلومتر تونل ساخته شود و بقیه‌ پل و جاده‌های معمولی است که تاکنون سه درصد پیشرفت دارد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعه چهارم آزاد‌راه تهران - شمال که ۱.۵ کیلومتر تونل دارد به بهره‌برداری رسیده و مشکل آن برطرف شده است.

آخوندی بیان کرد: ‌ اگر قطعه یک این آزادراه به اتمام برسد مشکلاتی ایجاد می‌شود بنابراین دو راهکار در این‌باره مد نظر است.

وی توضیح داد: قطعه یک آزادراه در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در نگرش اول ‌همزمان با ساخت قطعه یک که در حال حاضر حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، باید افزایش ظرفیت جاده موجود تهران - شمال نیز انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نگرش دوم، ‌پس از اتمام قطعه یک، بهره‌برداری از این قطعه انجام نشود و این مسیر را نگه داریم تا همزمان با ساخت قطعات ۲ و ۳ که پیشرفت فیزیکی ندارند، از این قطعه هم استفاده شود.

وی یادآور شد: قطعه یک تا ۲.۵ سال دیگر به اتمام می رسد، ‌مشکل اصلی در آزادراه تهران - شمال اعداد بزرگ‌مقیاس و رقم‌های میلیارد دلاری است که بالأخره باید از محلی تأمین شود.

آخوندی بیان‌ کرد: قطعه اول این آزاد‌راه با فاینانس چین و پیمانکاری بنیاد مستضعفان در حال اجرا است اما سرعت پیشرفت آن قابل قبول نیست.

وی درباره سرنوشت جاده چالوس پس از تکمیل این آزادراه، بیان کرد: جاده چالوس هیچ وقت بسته نمی‌شود و پس از بهره‌برداری آزادراه این مسیر همچنان باز خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بررسی اتصال این آزاد‌راه به چالوس و جاده‌های موجود در حال بررسی و مطالعه است اما هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است

در حالی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم از حضور بنیاد در آزادراه تهران - شمال می‌گوید و حرفی از فعالیت قرارگاه خاتم‌الأنبیاء در قطعات ۲ و ۳ این آزادراه حرفی به زیان نمی‌آورد که در روز‌های پایانی فعالیت دولت دهم، بالأخره علی نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی، توانست آزادراه تهران - شمال را حداقل در قطعات ۲ و ۳ از بنیاد بگیرد و برای اجرا به قرارگاه خاتم‌الأنبیاء بدهد.

اما پس از گذشت چند ماه، احمد مجیدی، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خود در نمایشگاه امسال راه و شهرسازی اعلام کرد که تفاهم دولت و قرارگاه خاتم‌الأنبیاء برای اجرای قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران - شمال به قرارداد منجر نشد و قرارگاه از آزادراه می‌رود.

این در حالی است که روز گذشته سردار عبدالهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء، اعلام کرد که قرارگاه کماکان در آزادراه تهران - شمال حضور دارند و اگر دولت اعتبار بدهد کمتر از ۴ سال دو قطعه میانی که پرهزینه‌ترین و مشکل‌ترین قطعات است را به اتمام می‌رسانند.

اما شب گذشته وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده تلوزیونی هیچ سخنی از ماندن یا خروج قرارگاه خاتم‌الأنبیاء در قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران - شمال به میان نیاورد و در این‌باره تنها به این جمله بسنده کرد که بنیاد به همراه شرکت چینی در قطعه یک آزادراه فعال هستند.

البته بنیاد نیز مدعی است در قطعه ۲ آزادراه ساخت تونلی را انجام داده است و در حال اجرای بقیه عملیات این تونل است بنابراین باید در این قطعات بماند.

به هر حال ‌باید منتظر بود و دید بالأخره سرنوشت دو قطعه اصلی آزادراه تهران - شمال که طبق برآورد‌های انجام شده بیش از ۸ هزار میلیارد تومان برای اجرا نیاز دارد، به کجا می‌انجامد و آیا قرارگاه خاتم‌الأنبیاء به عنوان بزرگترین پیمانکار عمرانی کشور در این پروژه خواهد ماند و یا به تشخیص دولت پیمانکاری دیگری وارد این عرصه می‌شود و یا همان بنیاد کار خود را ادامه می‌دهد.

البته بنیاد به عنوان شریک دولت در آزادراه تهران - شمال مدعی است توانایی اجرای قطعات میانی را به شرط ارائه سهم ۵۰ درصدی دولت دارد، این جمله یعنی بنیاد توانایی تأمین ۴ هزار میلیارد تومان سهم خود را در قطعات ۲ و ۳ دارد و منتظر آورده دولت است.

در این شرایط این پیشنهاد مطرح می‌شود که اگر بنیاد این توانایی تأمین مالی را دارد فعلاً از محل سهم خود اجرای پروژه را آغاز کند تا دولت برای آورده خود فکری کند مثلاً از محل فاینانس و سرمایه بخش خصوصی یا فروش اوراق مشارکت، این منابع را تأمین کند.

البته به قول مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل(احمد صادقی)، بنیاد در آزادراه تهران - شمال کم‌کاری می‌کند و اگر می‌خواست این آزادراه را به اتمام برساند ۲۰ سال و اندی خود و مردم را معطل نمی‌کرد.

آنچه مشهود است ظاهراً دولت فعلاً تصمیم‌ خاصی برای انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الأنبیاء ندارد؛ ضمن آنکه در تأمین منابع مالی و سهم خود در این مسیر هم مشکلاتی دارد.

به هر حال این آزادراه باید در راستای کاهش سوانح رانندگی، افزایش سرعت سیر، کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندههای زیست محیطی به اتمام برسد تا مردم هر چه سریعتر از منافع آن بهرهمند شوند و این پروژه استثنائی دنیا از نظر مدت زمان اجرا، از حالت نامتوازن خارج شود.