مشاهیر ایران به خانه نوجوانان می‌روند

به گزارش افکارنیوز، منوچهر اکبرلو نویسنده، پژوهشگر و کارگردان تئاتر درباره تالیف مجموعه پنج جلدی " بچه‌ها بیاین نمایش " گفت: این مجموعه پنج جلدی برای مخاطبان زیر ۶ سال نوشته شده است که در هر جلد ۱۰ نمایشنامه کوتاه بر اساس واحدهای آموزشی مراکز پیش‌دبستانی نوشته شده است.

وی افزود: این واحدهای آموزشی هر سال به مراکز پیش‌دبستانی ابلاغ می شود که شامل موضوعات علمی، مهارت‌های اجتماعی و آشنایی با مناسبت‌های ملی مانند عید نوروز و مذهبی مانند بعثت است که این نمایشنامه‌ها نیز بر اساس این موضوعات نوشته شده‌اند. در واقع کاربرد اصلی این متون برای مربیان مهدکودک‌هاست. این مجموعه از تولیدات امسال انتشارات " سروش " خواهد بود و قطعا در نمایشگاه کتاب سال آینده شرکت خواهد کرد.

اکبرلو درباره انتشار کتاب " مشاهیر ایران " نیز توضیح داد: مجموعه هفت جلدی " مشاهیر ایران " برای مخاطب نوجوان نوشته شده است که من به همراه هفت نویسنده دیگر با نام های محسن هجری، پریسا برازنده، حمید باباوند، حمزه ابراهیم‌زاده، محمدرضا مرزوقی، احسان مجیدی و مریم اکبرلو به نگارش این مجموعه پرداختیم. در هر جلد از این کتاب ۱۰ نفر از مشاهیر ایرانی که در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته اند، معرفی می شوند. برنامه ما این است که در هر جلد دانشمندان، شاعران، مصلحان اجتماعی، سرداران دفاع مقدس، داستان‌نویسان و هنرمندان را برای گروه سنی نوجوان معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این کتاب مشاهیر معاصر ایرانی در کنار قدیمی ها معرفی می‌شوند، گفت: در زمینه زندگینامه‌نویسی آثار مشابهی منتشر شده اند اما ویژگی این مجموعه و تفاوت آن با موارد پیشین در چند نکته است. اول اینکه در این کتاب مشاهیر معاصر ایرانی نیز در کنار مشاهیر قدیمی معرفی می شوند به عنوان نمونه معرفی قیصر امین‌پور در بخش شاعران یا معرفی شهدای هسته‌ای در بخش دانشمندان و یا معرفی رسول ملاقلی پور در بخش هنرمندان وجود دارد.

این کارگردان تئاتر درباره معیارهایی که برای انتخاب این افراد داشته‌اند توضیح داد: برای انتخاب این افراد معیارهایی را باید در نظر می گرفتیم بنابراین تلاش کردیم مشاهیری را برای معرفی انتخاب کنیم که نوجوانان با خواندن زندگینامه آنها احساس مسئولیت پذیری و پشتکار داشته باشند. تمرکز ما بر دوران کودکی و نوجوانی این افراد بوده است با این قصد که به دانش‌آموزان چنین القا شود که همه این افراد در آغاز، کودکانی معمولی بودند مانند همه کودکان دیگر و صرفا بر اساس پشتکار خود به این درجات رسیدند. در واقع هدف از نگارش این مجموعه بُعد الگوسازی آن بوده است.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌هایش متذکر شد: مجموعه نمایشنامه‌ای با عنوان " بازی برای صلح " را در دست انتشار دارم. البته این مجموعه به صورت یک مجلد بیرون نمی آید و به شکل تک نمایشنامه منتشر می شود. نمایشنامه اول این مجموعه با نام " پیک‌نیک در میدان جنگ " سال گذشته به چاپ رسیده است. نمایشنامه دوم با نام " سیب‌خورها و گلابی‌خورها " هفته آینده منتشر می شود و نمایشنامه سوم با نام " به کفشات نگاه کن " سال آینده توسط انتشارات سروش منتشر خواهد شد.

کارگردان نمایش " بهلول " یادآور شد: علاقمند بودم قبل از انتشار این نمایشنامه ها این آثار به اجرای عمومی بروند تا بتوانم در عمل نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی و در بازنویسی نقاط ضعف آن را بر طرف کنم که خوشبختانه این اتفاق رخ داد.

این مدرس دانشگاه درباره اجرای نمایش " استخوان ماهی جادویی " که نوشته وی است نیز توضیح داد: از مدتی قبل نمایش " استخوان ماهی جادویی " نوشته من و به کارگردانی احسان مجیدی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال اجرا است. معتقدم که این نمایشنامه بهترین اثری است که در حوزه تئاتر کودک نوشته ام. این نمایش نگاهی نو به افسانه های قدیمی دارد و پیامی که می دهد بر اساس نیاز کودکان امروزی است.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره مضمون این اثر نمایشی گفت: این نمایش درباره پادشاه فقیری است که دختر مهربانی دارد. یک فرشته مهربان استخوانی را به این دختر می دهد که با آن استخوان می تواند به آرزوهایش برسد اما دخترک معتقد است که باید روی پاهای خودش بایستد. معتقدم یکی از نیازهای کودکان امروز این است که اعتماد به نفس کافی برای ایستادن روی پای خود ندارند و این مسئله به دلیل فرزندسالاری کنونی است که در جامعه ما رواج یافته است.

نمایش "استخوان ماهی جادویی" هر روز به جز روزهای شنبه ساعت ۱۷:۳۰ برای عموم در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر کانون واقع در پارک لاله تهران اجرا میشود. اکبرلو در حال حاضر اجرای برنامه تلویزیونی "مجله تئاتر" را در شبکه چهار سیما برعهده دارد. این برنامه چهارشنبهها روی آنتن میرود.