آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران سردرگم است

به گزارش افکارنیوز، شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در گزارشی با اشاره به تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه برخی از شرکت‌های ایرانی، تأکید کرد که ایرانی‌ها به راحتی از تحریم‌های اخیر آمریکا نگذاشتند. قبل از همه «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی این اقدام آمریکا را مانع بزرگی بر سر روند مذاکرات تهران با غرب خواند و کشورهای اروپایی را نخستین زیانکار این سیاست‌های واشنگتن دانست.

این گزارش حاکی است که «جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان، اقدام اخیر آمریکا را امری قابل پیش بینی دانست و تأکید کرد که تهران پاسخ مناسب را دروقت مناسب اتخاذ خواهد کرد. این در حالی است که «اسماعیل کوثری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی پا را فراتر گذاشته و تهدید کرد که در صورت تداوم روند افزایش تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، تهران به مرحله قبل از توافق ژنو باز خواهد گشت.

روسیا الیوم مواضع عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان را این گونه تفسیر کرد که تهران در صورت تداوم افزایش تحریم‌های آمریکا، غنی سازی ۲۰ درصد را از سر خواهد گرفت، تعداد سانتریفیوژها را افزایش خواهد داد و برنامه‌ هسته‌ای خود را قوی‌تر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اسماعیل کوثری تأکید کرد که همه گام‌های بعدی آنها بر اساس معاهده «ان. پی. تی» خواهد بود.

این شبکه تلویزیونی روسیه درباره روند برنامه هسته‌ای ایران و مواضع متناقض آمریکا در قبال توافق ژنو، سیاست آمریکا در قبال برنامه‌ هسته‌ای کشورمان را سردرگم توصیف کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا اخیراً ۱۹ فرد و شرکت در اروپا و آسیا را به میانجی‌گری برای دور زدن تحریم‌های آمریکایی وضع شده علیه شرکت هواپیمایی ماهان ایر ایران متهم کرد. مطابق این ادعاها شرکت‌های مذکور به این شرکت ایرانی برای تهیه تجهیزات و قطعات یدکی هواپیماها که نقض قوانین تحریم‌های آمریکا محسوب می‌شود، کمک کرده‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا اضافه می‌کند که این شرکت‌ها را به " فهرست نهادهایی " می‌افزاید که خرید برخی از کالاها، از قبیل موتور هواپیما یا قطعات یدکی از ایالات متحده در سطح وسیعی برایشان ممنوع اعلام شده است.

ایران از جمله امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (انپیتی) است که به این کشور استفاده از انرژی هستهای برای مصارف صلحآمیز را میدهد.