به گزارش افکارنیوز، سید مناف هاشمی معاون پشتیبانی و منابع انسانی وزیر ورزش و جوانان در نشست خبری خود که ساعت ۱۴ امروز(یک‌شنبه) در ساختمان وزارت ورزش و جوانان شروع شد، اظهار داشت: بودجه سال ۹۳ کل کشور در حوزه عمرانی با ۴۷ درصد کاهش روبه‌رو شده است. به شکل متوسط اعتبارات عمرانی سال گذشته که حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان بوده به ۳۷ هزار میلیارد کاهش یافته است که طبیعتا این موضوع شامل ورزش هم می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع بودجه با توجه به حجم اعتبارات عمرانی و جاری ۲۲ درصد کاهش یافته است اما در اعتبارات جاری سود بیشتری بردیم. کاهش موجود در بودجه ما در بخش عمرانی بوده است اما وضعیت ما نسبت به سال گذشته کاهش چندانی نداشته است.

معاونت پشتیبانی و منابع انسانی وزیر ورزش خاطرنشان کرد: ۲ نکته خوب در بودجه ۹۳ رخ داده است که دوستان دولت توجه ویژه‌ای به آن کردند و آن احکام خوبی است که صادر شده است ما همکاری خوبی با سازمان مدیریت داشتیم و این احکامی که در بودجه آمده است خیلی از مشکلات را حل می‌کند.

هاشمی با اشاره به احکامی که در بودجه جدید آمده است، گفت: ما هیچ وقت اجازه نداشتیم که اماکن خود را از حالت ورزشی خارج کنیم. گاهی اماکن ما فرسوده می‌شدند و ما نه توان ساخت آن را داشتیم و نه اجازه فروشش را. این مجوز را در احکام جدید گرفته‌ایم که به دستور مقام عالی وزارت می‌توانیم آنها را با تبدیل کردن به احسن به پروژه‌های خوبی دست پیدا کنیم. یکی دیگر از احکام هم که به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد دادیم این بود که پروژه‌های تا ۵۰ درصد اجرا شده را به خیرین باشگاه‌ساز، دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و بخش خصوصی با شرایطی خاص واگذار کنیم. با این کار سرانه اماکن ورزشی افزایش یافته و سرعت ساخت آنها نیز زیاد می‌شود. این ۲ حکم تحول جدی‌ برای ورزش کشور است.

وی ادامه داد: احیای بند ۱۴۳ قانون برنامه پنجم که معنای آن این است که ورزش می‌تواند از وزارت‌خانه‌ها و یا بخش‌هایی خصوصی کمک بگیرد. این امکان برای ما در بودجه جدید وجود دارد که از منابع مازاد سایر وزارت‌خانه‌ها استفاده کنیم.

معاونت پشتیبانی و منابع انسانی خاطرنشان کرد: در حوزه جوانان اخباری مبنی بر این منتشر شده است که بودجه این بخش کاهش یافته اما باید بگویم که چنین نیست. ردیفی که در سال ۹۲ برای جوانان داشتیم ۶ میلیارد از ۱۱۵ میلیارد تومان جاری بوده است. این عدد در بودجه ۹۳ به ۱۲ میلیارد تومان افزایش یافته است و اصلا کاهشی در آن دیده نمی‌شود. در سال ۹۲ از ۱۱۵ میلیارد تومان بودجه جاری حدود ۸۷ میلیارد به بخش ورزش و حدود ۴۱ میلیارد به بخش جوانان، بانوان و همگانی تخصیص یافته است که سرجمع با وجود بودجه جدید منابع جاری افزایش یافته است. اگر آن ۳ حکم صورت بگیرد و باعثایجاد تغییراتی در بودجه شود قطعا در بخش جوانان آن را لحاظ خواهیم کرد.

هاشمی اضافه کرد: در حوزه وزارت ورزش هنوز تفکیک ریز بودجه‌ای بین جوانان، ورزش و غیره صورت نگرفته است. این ارقام کلی است اما باز هم می‌گویم که کاهشی وجود ندارد و نکته مهم این است که این احکام به بودجه اضافه شده است.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از نکات مهم بحثتغییر کاربری اماکن است که برای اولین بار این حکم صادر می‌شود. برای این ۳ حکم شاید ده‌ها جلسه برگزار کردیم تا بتوانیم این موضوع را طرح کنیم. اگر قرار است پروژه‌های ما به اتمام برسد باید مبلغ بسیار سنگینی به وزارت تزریق شود یا باید صبر کنیم با همین بودجه‌ای که داریم طی چندین سال آینده آنها را به بهره‌برداری برسانیم. با این احکام می‌توانیم در امور تسریع ببخشیم.

معاونت پشتیبانی و منابع انسانی ادامه داد: ما پروژه‌های خود را دسته‌بندی کردیم و منتظر تصویب آنها هستیم در حال حاضر نمی‌توانم جزئیات را به صورت ریز اعلام کنم اما پس از تصویب آنها می‌توانیم پروژه‌ها را مطابق احکام واگذار کنیم. معاونت محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت قول‌هایی داده‌اند که تخصیص‌های خوبی صورت بگیرد. اعتبارات و امکانات جاری ما ۲۰ درصد رشد داشته است اما این کافی نیست.

هاشمی ادامه داد: فدراسیون‌های ما نهادهای عمومی غیردولتی هستند و نباید اتکای آنها فقط به بودجه وزارت ورزش و جوانان باشد. حتما فدراسیون‌ها باید پتانسیلی را داشته باشند که به غیر از منابع وزارت‌خانه منابع مالی دیگری را دریافت کنند. در حال حاضر هستند فدراسیون‌هایی که یک‌پنجم بودجه مورد نیاز خود را از وزارت‌خانه‌ می‌گیرند و سایر آن را از منابع دیگر تامین می‌کنند. البته صندوق حمایت از پیشکسوتان و نهاد ریاست جمهوری هم هست که ما می‌توانیم از آنها برای آماده‌سازی تیم‌های خود کمک بگیریم.

وی عنوان کرد: در بودجه ردیف‌های متفرقه‌ای داریم که کمک به آماده‌سازی تیم‌های ما می‌کند. ۲۳ میلیارد به کمیته ملی المپیک و ۲۵ میلیارد هم برای آماده‌سازی تیم‌ها تخصیص داده شده است که این ۲ عدد به سایر ارقام اضافه می‌شود البته این ۲ عدد جدا از اعتبارات ۳۸۶ میلیارد تومانی وزارت است.

معاونت پشتیبانی و منابع انسانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، مبنی بر اینکه آیا ۲ تیم استقلال و پرسپولیس ردیف بودجه دارند و یا اگر آنها ردیف بودجه ندارند آیا وزارت به این ۲ باشگاه کمک مالی خواهد کرد؟ گفت: در ۲ سال گذشته وزارت سابقه جدی برای کمک به این باشگاه‌ها نداشته است چون با ممنوعیت مواجه بوده است اگر در این زمینه فدراسیون فوتبال کمکی به این ۲ باشگاه کرده است بحثش جداست و اینکه مسیر آینده چگونه پیش می‌رود به سیاست‌های گودرزی ارتباط دارد. در حال حاضر هم یک تیم از سازمان خصوصی‌سازی در قالب کارگروهی با مدیریت گودرزی در حال پیگیری این کار است.

هاشمی در پاسخ سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه یعنی وزارت ورزش پولی به این دو تیم نمی‌دهد، گفت: بله همین‌طور است.

وی در خصوص واریز بودجه جدید به فدراسیون‌های ورزشی تاکید کرد: اعتقادمان این است که فدراسیون‌های ورزشی باید توان مالی و جذب منابع مالی داشته باشند. آنها باید بتوانند پول بیاورند. شاید در آینده هم یکی از شرایط برای دنبال کردن کارها در فدراسیون این باشد. در دو مرحله حدود ۳۰ میلیارد تومان به ۴۷ فدراسیون پرداخت کردیم. مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در یک ماه گذشته به صورت موردی پرداخت شده است و تا پایان سال یک مورد دیگر در حدود ۱۰،۱۵ میلیارد تومان پرداختی خواهیم داشت.

معاونت پشتیبانی و منابع انسانی ادامه داد: تمام منابع درآمدی فدراسیون‌ها باید در مسیر قانونی هزینه شوند. در مسیری قانونی هم باید درآمدزایی صورت گیرد. دستور گودرزی این بوده است که همه فدراسیون‌ها را حسابرسی کنیم. این یکی از راه‌های خوب برای شفاف‌سازی است. برای این کار هم تیمی را با کمک معاونت ورزشی مهیا خواهیم کرد.

هاشمی در خصوص بودجه یک‌ درصدی ورزش و اینکه آیا مجلس از چنین بحثی حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: تا سال ۸۹ این ردیف بودجه‌ای را داشتیم که دستگاه‌های اجرایی مجاز بودند یک درصد از هزینه‌های خود را به وزارت ورزش و جوانان کمک کنند اما از سال ۹۱ به بعد این اتفاق رخ نداد و متوقف شد. ما برای سال ۹۳ تلاش کردیم که این موضوع محقق شود اما بحثیک درصدی به صورت لایحه نشد. اما آن به صورت عددی متفرقه خواهد بود که ۳۰ میلیارد تومان بابت ردیف متفرقه یک درصدی است.

وی در خصوص تجلیل از ورزشکاران و بودجه موردنیاز آن تصریح کرد: حوزه معاونت قهرمانی در حال تلاش است تا هماهنگی‌هایی را برای این کار به وجود بیاورد. حتما از کمک‌های دولت و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این مورد استفاده خواهیم کرد. امیدوارم قسمتی را وزارت ورزش و قسمتی را از منابع متمرکز دولت تهیه کنیم تا بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم.

معاونت پشتیبانی و منابع انسانی با بیان اینکه قرار است اتفاقی بزرگ در ورزش کشور رخ بدهد، گفت: یک کارگروه بحثدارایی‌های ما را دنبال می‌کند. ۵۰۰ میلیون یورو اعتباراتی است در تلاش هستیم از طریق بانک‌های چینی در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار بدهیم. با ارائه توضیحاتی به صورت یک کتابچه در راستای تحقق آن هستیم. تاییدیه ابتدایی وزیر را گرفته‌ایم و به دنبال اخذ مجوزهای لازم هستیم. اگر بتوانیم این ۵۰۰ میلیون یورو را با ضمانت دولت به دست بیاوریم شاید تحول بزرگی در ورزش کشور به ثبت برسد. البته این امر پروسه‌ای طولانی دارد، هرچند که این عدد به اندازه چند سال بودجه وزارت ورزش است. ۵۰۰ میلیون یورو رقمی معادل ۲ هزار میلیارد تومان است که هیچ ارتباطی با فدراسیون‌ها و فوتبالیست‌ها ندارد و فقط به بخش عمرانی مربوط است.

هاشمی در خصوص اینکه با توجه عدم پخش زنده تلویزیونی برخی از رشته‌های ورزشی، این رشته‌ها نمی‌توانند حامیان مالی خوبی پیدا کنند و برنامه وزارت ورزش برای این کار چیست، گفت: وزارت‌خانه هنوز قانون مدونی که بتواند موضوعات قوانین را رسیدگی کند و راهکارهای آن‌جا دنبال کند ندارد. خیلی از اقدامات مثل گرفتن حق و حقوقش را نمی‌تواند انجام دهد به همین دلیل ما نمی‌توانیم خیلی از اقدامات مرسوم را انجام دهیم. ما گاهی در اقدامات اولیه و ثانویه خود با مشکلاتی مواجه هستیم. گودرزی یکی از برنامه‌های ویژه‌اش تدوین قانون ورزش و جوانان است که تشکیل ساختار آن را به ما سپرده است.

وی افزود: فدراسیون‌ها باید توانایی جذب اسپانسر به هر نحو ممکن را داشته باشند. این سیاست آینده است. در مورد حسابرسی هم باید بگویم که همین طور و به صورت یک‌ باره نمی‌توان حسابرسی کرد بلکه باید تیم‌های مالی قوی بیایند و دخل و خرج‌ها را کنترل کنند اما امیدوارم که مشکلات مالی حل شود.

معاونت پشتیبانی و منابع انسانی در خصوص واگذاری پروژه ورزشگاه نقش جهان خاطرنشان کرد: برخی از پروژه‌ها بالای ۷۰،۸۰ درصد رشد داشته‌اند. پروژه نقش جهان مشکل معارضان املاک دارد. مشکلات آن حقوقی است که تیم حقوقی وزارت‌خانه روی آن کار می‌کند تا مشکلاتش رفع شود. اما نقش جهان اصفهان مشمول واگذاری نیست. این حکم برای اماکن زیر ۵۰ درصد است و چنین اماکنی را می‌توان به نهادها و خیرین اماکن‌ساز داد اما هنوز مشخص نشده است.

وی در پایان در خصوص اینکه اگر ۵۰۰ میلیون یورو گرفته شود، تخصیص آن چگونه خواهد بود، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد مشکلات عمرانی کشور حل خواهد شد. در تلاش هستیم تا با حمایت دولت این مبلغ را به دست بیاوریم. در لیست ما برای ارائه توضیحات جهت گرفتن این اعتبارات پروژههای بالای ۵ هزار نفری قرار دارد اگر این منابع وارد شود سعی میکنیم سایر پروژهها را هم عملیاتی کنیم. تلاش ما این است که عدالت و تعادل بین همه استانها رعایت شود.