رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴

به گزارش افکارنیوز، نک کامرانی پژوهشگر برجسته اقتصاد توسعه بین‌المللی و اقتصاددان آمریکایی - افغانی است. وی دارای کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و نیز دکترای حرفه ای حقوق از دانشگاه لس آنجلس غربی است. وی استاد دانشگاه و مدیر برنامه حقوق و اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. کامرانی همچنین استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه ساوترن کالیفرنیا و نیز وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای ایالت کالیفرنیا است، ۱۴کتاب و بیش از صد مقاله علمی دارد که در مجلات آموزش عالی منتشر شده اند. او که متولد کابل افغانستان است، بیش از ۲۰ مقاله درباره افغانستان منتشر کرده است. جدیدترین پژوهش او درباره همگرایی جهانی درآمد سرانه است. عمده حوزه های تدریس و پژوهش او اقتصاد کلان، اقتصاد جهانی، توسعه اقتصادی و تحلیل اقتصادی حقوق هستند.

کامرانی جایزه Associate Award، عالی‌ترین جایزه پژوهشگران و استادان را در دانشگاه ساوترن کالیفرنیا دریافت کرده است. وی با حمایت بانک جهانی و برنامه عمران سازمان ملل، به عنوان اقتصاددان ارشد، و مشاور اقتصادی در لبنان، فیلیپین، غنا و جاماییکا فعالیت کرده است.

وی معتقد است که با لغو تحریمها و پیوستن ایران به روند جهانی شدن، کارآفرینی در آن شکوفا خواهد شد. او باور دارد که در سال ۲۰۱۴ تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از ۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

دیگر نظرات این اقتصاددان آمریکایی - افغانی را در ادامه می خوانید.

• بهبود نسبی شرایط اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۳؛ با این حال اقتصاد آمریکا همچنان درحالت رکود است

• عدم توازن تجارت ایران در سال ۲۰۱۳ به دلیل تحمیل تحریمها

سوال: شرایط اقتصادی ایران و جهان را در سال ۲۰۱۳ چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پیش‌بینی شما درباره اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ چیست؟

کامرانی: شرایط اقتصادی آمریکا نسبت به رکود بزرگ ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ تا حدودی بهبود پیدا کرده است. نرخ بیکاری به کمتر از ۷ درصد کاهش یافته است، اگرچه هنوز هم در حالت رکود است. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیشرفت محسوسی داشته و نرخ بدهی عمومی کاهش زیادی یافته است. نرخ تورم ثابت بوده است و به دلیل مدیریت هیأت مدیره فدرال رزرو، نرخ بهره پایین نگه داشته شده است. اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۳ با عدم توازن تجارت مواجه بوده است و ارزش پول آن نیز کاهش پیدا کرده که باعثدشوار شدن تجارت بین‌الملل و فعالیت مردم در خارج از کشور شده است. این مسائل تا حد زیادی به علت تحریم‌های آمریکا به وجود آمده که در پی اختلاف بر سر سیاست‌های هسته‌ای بر ایران تحمیل شده‌اند.

• با حصول توافق نهایی چشم انداز آینده اقتصاد ایران امیدوار کننده است

• ایران کشوری بسیار غنی و دارای منابع بالای نفت و گاز است

• با لغو تحریمها و پیوستن ایران به روند جهانی شدن، کارآفرینی در آن شکوفا می شود

• در سال ۲۰۱۴ تولید ناخالص داخلی ایران بیش از ۶ درصد رشد خواهد کرد

سوال: برندگان و بازندگان اقتصاد در سال ۲۰۱۳ چه کسانی هستند؟ پیش‌بینی شما برای سال ۲۰۱۴ چیست؟

کامرانی: تردیدی نیست که ایران از نظر تجارت بین‌الملل، اقتصاد بین‌الملل و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ضربه زیادی خورد. به احتمال زیاد آمریکا خود را از این رکود طولانی نجات داده و نرخ بیکاری را به کمتر ۶ درصد می‌رساند. احتمالا تولید ناخالص داخلی این کشور تا ۴ درصد افزایش و کسری بودجه / بدهی نیز تا میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

با حصول توافق‌نامه‌ نهایی برای حل مسأله هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها، چشم‌انداز آینده این کشور امیدوار کننده است. افزون بر این، ایران کشوری بسیار غنی است و منابع نفت و گاز زیادی دارد و جمعیت زیادی از این کشور تحصیل کرده‌اند، زمانی که تحریم‌ها لغو شده و ایران کاملا به روند جهانی شدن بپیوندد، کارآفرینی در آن شکوفا خواهد شد. در سال ۲۰۱۴ تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از ۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

• تأثیر مثبت روحانی بر مجامع بین المللی

• لزوم توجه روحانی به سیاستهای داخلی به اندازه سیاستهای بین المللی

• روحانی به سیاستهای خود نوآوریهای لیبرال بیفزاید

سوال: پیشنهاد شما برای دولت روحانی در سال ۲۰۱۴ و فعالیت‌های ۱۰۰ روز دوم سال چیست؟

کامرانی: آقای روحانی با توجه به سیاستهای هستهای و دیگر دیدگاهها تأثیر مثبتی در مجامع بینالمللی گذاشته است. این دولت باید همین سیاستها را ادامه داده و با اضافه کردن نوآوریهای لیبرال برای ایجاد جامعه و اقتصاد آزاد، سیاستهای مناسب برای مصرف داخلی خود به وجود آورد. سیاستهای داخلی به اندازه سیاستهای بینالمللی اهمیت دارند چرا که به افراد آزادی اقتصادی و آزادی حقوق میدهند.