به گزارش افکارنیوز، سیدعباس حسینی گفت: براساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجام امور ثبت سفارش تمامی کالاهای وارداتی کشور به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور تفویض شده است.

مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان‌های ذیربط، مسئولیت اجرای دقیق بخشنامه ها، دستورالعمل‌ها، مصوبات دولت و گواهی های قانونی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات کشور در ارتباط با واردات را به عهده خواهند داشت.

وی تصریح کرد: براین اساس، هر یک از استان‌ها که ابهام در اجرای بخشنامه ها، مصوبات و دستورالعمل‌ها داشته باشند، با این دفتر هماهنگ کرده تا از راهنمایی‌های لازم برخوردار شوند.

در نامه سیدعباس حسینی مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها آمده است: " احتراما پیرو نامه ۹۲/۲۱۰ / ۳۴۴۹۰ مورخ ۹۲/۹ / ۱۶ به اطلاع می‌رساند از تاریخ صدور این بخشنامه امور مربوط به ثبت سفارش کلیه اقلام وارداتی کشور به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تفویض می شود. لذا مقتضی است دستور فرمایید کارشناسان آن استان وفق قوانین و مقررات مربوط نسبت به بررسی دقیق و کارشناسی درخواستهای ثبت سفارش مطابق با بخشنامه ها، دستورالعمل ها، مصوبات دولت و گواهی های قانونی مندرج در کتاب مقررات واردات و صادرات اقدام لازم را به عمل آورند. "

حسینی در این نامه خطاب به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها هشدار داده است: بدیهی است عواقب و مسئولیت های ناشی از هرگونه صدور مجوز ثبت سفارش خارج از رویه ها، قوانین و مقررات جاری به عهده مدیریت آن سازمان خواهد بود.

سیستم الکترونیکی ثبت سفارشات واردات کالا، از ابتدای سال ۱۳۸۷ به صورت تدریجی شکل گرفت و در نهایت در خردادماه سال ۸۸ به صورت صددرصد الکترونیکی شروع به کار کرده است.

در این سیستم متقاضیان ثبت سفارش اعم از حقیقی و حقوقی می توانند با مراجعه به وب سایت sabtaresh. tpo. ir ثبت نام نموده، با دریافت کدکاربری و رمز عبور شخصی، از طریق این سایت سفارشات واردات خود را به صورت ۲۴ ساعته، و در هر مکانی که به شبکه جهانی اینترنت دسترسی داشته باشند ثبت نمایند.

بر این اساس، تمامی پيگيري هاي لازم تا حصول نتيجه (دريافت تأييديه ثبت سفارش)، از طريق اين سيستم ميسر است و متقاضيان پس از اطلاع از تكميل مراحل اداري ثبت سفارش، مي بايست به مراكز ثبت سفارش ايجاد شده در هر استان مراجعه نموده و پس از پرداخت كارمزد و تحويل اصل مدارك مورد نياز، تأييديه ثبت سفارش خود را دريافت کنند.