تلاش وزارت بهداشت برای اختصاص یارانه به شیر

به گزارشافکارنیوز،علی‌اکبر سیاری صبح امروز در نشست خبری هفته ملی بسیج آموزش همگانی تغذیه، خاطرنشان کرد: امروزه جامعه با مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن روبه‌رو است که اضافه وزن، چاقی، افزایش چربی و قند خون مرگ‌های زودرس را در پی دارد.

وی ادامه داد: در عین حال مرگ‌های مخفی یا مرگ نشسته جزو دومین گروهی است که برخی را درگیر کرده و افرادی که تحرک کمی دارند به مرور دچار ضعف عضلانی و پوکی استخوان(استئوتروز) می‌شوند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت به این نتیجه تأکید کرد: از مجموع ۳۸۰ هزار مورد مرگی که در کشور اتفاق می‌افتد ۹۳ هزار مورد به دلیل سکته‌های قلبی و ۴۴ هزار مورد ناشی از سکته‌های مغزی است.

سیاری با اشاره به آمار بالای میزان ابتلا به چربی خون در کشور، خاطرنشان کرد: ۱۵ میلیون ایرانی چربی خون بالا دارند و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در کشور سیگار می‌کشند که چیزی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان را سالانه دود می‌کنند و تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا عروق و رگ‌های این افراد بسته شده و زمینه سکته‌های قلبی و مغزی را فراهم کند که اصلاح عادات غذایی، تحرک و کنترل استرس می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

سیاری گفت: در عین حال میزان مصرف نمک در کشور ۲ برابر حد استاندارد جهانی است به طوری که اگر روزانه باید ۵ گرم نمک مصرف کرد این رقم در کشور ما ۱۰ گرم است چرا که ۸۰ درصد مردم ما طبق عادت سر سفره نمک روی غذا می‌پاشند بدون آنکه غذا را چشیده باشند.

وی مصرف زیاد نمک را سبب بالا رفتن فشار خود عنوان کرد و گفت: سالانه ۸۱ هزار مورد مرگ مرتبط با فشار خون در کشور ثبت می‌شود در حالی که بسیاری از مردم از علت ابتلا به فشار خون خود خبر ندارند و کاهش مصرف غذاهای پرنمک، تنقلات، شور، ترشی و خیارشور می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت مصرف زیاد چربی در جامعه ایرانی را یکی دیگر از دغدغه‌ها عنوان کرد و اذعان داشت: روغن جامد، روغن حیوانی و کره حاوی اسید چرب اشباع مقدار زیاد است که کلسترول خون و گلیسرید را افزایش می‌شود و به مرور موجب تنگی رگ و عروق می‌شود و افراد باید علاوه بر مصرف روغن‌های مایع به میزان اسید چرب و تاریخ تولید آن توجه ویژه داشته باشند چرا که نمی‌توان روغن را به طور کامل از وعده غذایی حذف کرد و ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری مورد نیاز بدن از طریق روغن تأمین می‌شود.

سیاری مصرف روزانه شیر و لبنیات را یکی دیگر از راهکارهای تنظیم سلامت بدن برشمرد و گفت: جوانان باید روزانه هزار میلی‌گرم، زنان شیرده، یائسه و افراد سالمند و کودکان در سنین رشد ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند که یک لیوان شیر و ماست ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد که مصرف حداقل دو لیوان شیر کم چرب در طی روز توصیه می‌شود البته دوغ کم نمک و بدون گاز، پنیر‌ کم نمک نیز برای تأمین کلسیم مؤثر است البته هر دو لیوان دوغ معادل یک لیوان شیر، کلسیم دارد.

وی به مصرف پایین شیر در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف شیر در کشور ۱۹۰ میلی‌گرم است و اخیراً دولت تصویب کرده که آموزش و پرورش دوباره شیر مورد نیاز دانش‌آموزان را در مدارس توزیع کند و ما هم در وزارت بهداشت به دنبال آن هستیم تا دولت سوبسیدی را به شیر اختصاص دهد تا میزان مصرف شیر در مردم افزایش یابد.

معاون وزیر بهداشت در پایان آماری از وضعیت پوکی استخوان و چاقی در کشور ارائه کرد و گفت: ۴۰ درصد زنان و ۳۰ درصد مردان دچار پوکی استخوان هستند که با هر زمین خوردگی کوچکی اعضای بدن آنها می‌شکند ولی با ورزش مناسب و تحرک می‌توان جلوی این عوارض را گرفت همچنین ۲۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال چاق هستند و ۲۰ درصد کودکان بالای ۵ سال نیز اضافه وزن و چاقی دارند.

از ۱۴ تا ۲۰ دی ماه با عنوان هفته آموزش بسیج همگانی تغذیه با شعار مصرف غذاهای کم روغن و کم نمک در سراسر کشور برای احیای فرهنگ تغذیه به اجرای در میآید.