قالیباف: نظام اداری و اجرایی کشور اصلاح شود

به گزارشافکارنیوز،محمدباقر قالیباف در همایش شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی برای استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت که صبح امروز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سالن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد اظهار داشت: مدیریت شهری مجموعه‌ای از فعالیت‌های شورای شهر و شهرداری است و صرفاً مربوط به شهرداری نیست.

وی تصریح کرد: مهمترین چالش ما در کشور ساختار اداری و اجرایی کشور است که دارای مشکلات اساسی است که نیاز به تغییر و تحول دارد.

قالیباف خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت یازدهم توجه ویژه‌ای را به مدیریت شهری و واگذاری برخی از کارها به سازمان‌های عمومی غیردولتی از جمله شهرداری‌ها داشته باشد.

شهردار تهران ادامه داد: دولت باید به تولی‌‌گری و حاکمیتی خود بپردازد و امورات اجرایی و تصدی‌گری را به نهادهای عمومی غیردولتی از جمله شهرداری‌ها واگذار کند.

شهردار تهران در ادامه به بحثآلودگی هوا اشاره کرد و گفت: این موضوع در طی روزهای گذشته در صحن علنی مجلس نیز مطرح شده که نمایندگان بحثجابجایی مرکز سیاسی کشور را از تهران به یکی از شهرهای دیگر مطرح کنند که البته این موضوع یک بار نیز در دهه ۷۰ مطرح شد و حتی مکان‌یابی صورت پذیرفت اما هیچگاه عملیاتی نشد چرا که این تصمیم نیازمند به چند صد هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قالیباف با طرح این پرسش که با توجه به شرایط اقتصادی کشور که ما در پرداخت حقوق کارمندان و یارانه با مشکل مواجه هستیم آیا این جابجایی درست است یا خیر؟

شهردار تهران تصریح کرد: بنده نه به عنوان شهردار پایتخت بلکه به عنوان یک کارشناس در حوزه مدیریت شهری اذعان می‌کند که با تغییر رویکرد می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: آلودگی هوا با تغییر جابجایی پایتخت قطعاً برطرف نخواهد شد چرا که ما هم اکنون در اصفهان و مشهد نیز آلودگی هوا داریم.

قالیباف اظهار امیدواری کرد: دولت یازدهم توجه ویژه‌ای را به مدیریت شهری و همچنین تغییر در ساختار اداری و اجرایی کشور داشته باشد.

شهردار تهران ادامه داد: قطعاً با واگذاری بخشی از کارها به مردم و نهادهای عمومی غیردولتی از جمله شهرداری تحولات خوبی در سطح کشور اتفاق خواهد افتاد و بار دولت نیز سبک‌تر می‌شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه در نظام مدیریت موجود کمترین نگاه به شهرداریها شده است و شهرداریها در دولت جایی ندارند و تنها در یک وزارتخانه و در نهایت در یک سازمان تحت عنوان سازمان شهرداریها و بهیاریها خلاصه میشود.