تاثیر توافق ژنو در ذخایر هسته‌ای قدرت‌های بزرگ

به گزارش افکارنیوز، یک تحلیلگر مجله فارین پالیسی در مقاله‌ای نوشت: باراک اوباما در ژانویه ۲۰۰۹ و در آستانه برگزاری مراسم سوگند ریاست جمهوری خود درباره نابودی سلاح‌هایی حرف زد که می‎توانند سیاره زمین را بیش از چند بار نابود کنند.

۵ سال بعد از آغاز ریاست جمهوری اوباما، منع تکثیرسلاح‌در مرکز دستور کار او در خاورمیانه قرار گرفت. در سوریه او با همکاری روسیه توافقنامه‌ای درباره از بین بردن سلاح‌های شیمیایی بشار اسد امضا کرد. درباره ایران، آمریکا و دیگر کشورهای گروه ۱ + ۵ با ایران توافق کردند که در ازای تسهیل بخشی از تحریم‌ها برنامه هسته‌ای این کشور به مدت ۶ ماه در بخشی از ابعاد متوقف شود.

فارین پالیسی نوشت: اگر چه این گام‌ها پیروزی‌هایی برای سیاست منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی باراک اوباما محسوب می‌شود اما بسیاری معتقدند که این گام‌ها در ازای قربانی شدن دیگر منافع آمریکا در جهان برداشته شده است.

فارین پالیسی در ادامه نوشت: در حالیکهتوافق هسته‌ایکه در ژنو حاصل شد به طور موقت بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را از حرکت باز می‌دارد اما کارشناسان هسته‌ای معتقدند که این توافق می‌تواند راه را برای کاهش ذخایر هسته‌ای کشورهای قدرتمند جهان هموار کند.

بر اساس این گزارش، تغییر رویکرد هستهای ایران میتواند کره شمالی را متقاعد کند که توافقی مانند توافق ایران و گروه ۱+۵ امضا کند و دیگر کشورها را متقاعد کند که به دنبال برنامه هستهای نروند و به کشورهای دارای سلاح هستهای نیز اطمینان میدهد که آنها میتوانند با خیال راحت ذخایر هستهای خود را کاهش دهند.