مسابقه عکاسی " سفره‌های ایرانی اسلامی " در آستانه تعطیلی

به گزارش افکارنیوز، محمدصالح حجت الاسلامی، صاحب امتیاز و دبیر مسابقات سفره‌های ایرانی اسلامی در مورد چرایی عدم انتشار فراخوان مسابقه " سفره‌های یلدا " در سال جاری توضیح داد: با این کم لطفی‌ها امیدوارم که تنها مسابقه عکاسی بخش خصوصی که بر آداب و رسوم کشور متمرکز است، تعطیل نشود.

طراح و دبیر مسابقات سفره های ایرانی اسلامی با اشاره به اینکه طی پنج سال و نیم گذشته ۱۸ مسابقه ملی با موضوع چهار سفره نمادین خاطره‌ساز از چهار مناسبت و رسم کهن که هنوز هم در زندگی ایرانیان جاری است برگزار شده است، گفت: از ابتدای طراحی و اجرای این مسابقات به دلیل نو و بین‌رشته‌ای بودن موضوع مسابقات، در جذب حمایت‌های دولتی و سازمانی همواره با مشکلات زیادی روبرو بودیم به طوریکه در کل این دوران و برگزاری مسابقات تنها یک چهارم از هزینه‌ها با حمایت سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تامین شد.

وی افزود: در دولت نهم و دهم صحبت از " ما می توانیم " و حتی " مکتب ایرانی " بود. حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم نیز در صحبت های خود، پیش از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که " حمایت از هنرمند امتیاز نیست، یک حق است " و پس از انتخاب ایشان به ریاست جمهوری هم شعار دولت، " دیپلماسی فرهنگی " است و تمامی ارکان فرهنگی دولت هم دم از حمایت از فعالان بخش خصوصی در عرصه فرهنگ و هنر می‌زنند، حال سوال اینجاست که حمایت از کدام بخش خصوصی؟

این فعال فرهنگی ادامه داد: آیا تنها بعضی تهیه‌کنندگان سینما و برخی موسسات و یا هنرمندان خاص در عرصه‌های مختلف جزو اقشار مورد توجه دولت خواهند بود؟ آیا این توجیهی دارد که برگزارکننده ۱۸ مسابقه ملی منطبق با همه شعارهای فرهنگی و از همه مهمتر دیپلماسی فرهنگی پشت در اتاق‌های مدیران به انتظار چند دقیقه وقت ملاقات و مذاکره مانده باشد؟

حجت الاسلامی ادامه داد: مسابقات سفره‌های ایرانی اسلامی طرحی بزرگ، در چند بخش و ثبت شده است و یک دبیرخانه دائمی دارد، لذا در طول سال فعال و پویاست و با مشخص شدن مدیران جدید وزارت ارشاد، سازمان میراثفرهنگی و… و البته تثبیت مدیران سایر سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی که به نظر می‌رسید به موضوع این مسابقات علاقمندند، اقدام به مکاتبه کرده است و حتی شخصا به برخی از سازمان‌ها مراجعه کردم تا شاید این مسابقات در برنامه‌های مشخص و مصوب سال آینده آنها قرار دهم و با مشارکت و حمایت آنها بتوانیم با قدرت این مسابقات و نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های مرتبط را هر چه وسیع‌تر به پیش ببریم اما در کمال تعجب با بی‌توجهی و پاسخ‌هایی همچون " بودجه نداریم "، " سرمان شلوغ است و فعلا وقت نداریم "، " کارهای خودمان مانده " و … روبرو می‌شویم.

وی در خصوص ادامه فعالیت این مسابقات گفت: در ابتدای ایام ماه محرم بدون هیچ گونه حمایت مالی نمایشگاه عکس سفره‌های حسینی را با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا کردیم و پس از آن ما به اشکال مختلف به اطلاع هنرمندان عکاس رسانده‌ایم که در حال ایجاد یک سایت مستقل و تخصصی برای این مسابقات هستیم و برآنیم تا همزمان با رونمایی از این سایت که قابلیت ایجاد حساب کاربری برای هر هنرمند و بارگذاری آثار را هم دارد، فراخوان ششمین دوره مسابقات سفره‌های حسینی ویژه محرم و صفر و سومین جشنواره عکس یلدا را هم منتشر کنیم تا هنرمندان بتوانند آثار خود را در این زمینه‌ها برای دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر مسابقات سفره های ایرانی اسلامی افزود: از سویی دیگر باید بتوانیم نمایشگاه ششمین مسابقه عکس سفره‌های هفت سین را هم در آستانه نوروز برپا کنیم.

حجتالاسلامی در پایان سخنان خود گفت: به هر حال امیدواریم اکنون که نگاه کلان کشور به سمت فرهنگ و بهویژه موضوعاتی همچون مسابقات سفرههای ایرانی اسلامی است و شعارها هم حاکی از حمایت از بخش خصوصی است، دوستان تصمیمگیر و سیاستگذار و صاحب قدرت و توان مالی تصمیم به حمایت و نظارت داشته باشند و از تصدیگری و ایجاد فعالیتهای مشابه با کمی تغییر نام و شیوه، آن هم با تکیه به بودجههای کلان دولتی پرهیز کنند. باشد که مجموعه مسابقات فرهنگی هنری سفره های ایرانی- اسلامی در دولت تدبیر و امید نه تنها برچیده نشود بلکه توسعه یافته و بتواند قابی از قابهای زیبای معرفی فرهنگ میهن عزیزمان برای جهانیان باشد.