فیلمسازان بزرگ جهان به ایران می‌آیند

به گزارش افکارنیوز، مهدی فرجی دبیر سومین جشنواره تلویزیونی جام جم امروز یکشنبه هشتم دی ماه به همراه علی ستوده نیا مدیر کمیته اطلاع رسانی جشنواره در نشستی که برگزار شد با اشاره به اضافه شدن بخش بین الملل بیان کرد: امسال سال اولی است که جشنواره شکلی بین المللی پیدا می کند. البته باید سال های بیشتری از جشنواره جام جم بگذرد تا در منطقه و عرصه های بین الملل بیشتر شناخته شود.

وی ادامه داد: امسال بیش از ۳۰۰ اثر از کشورهای مهم دنیا مثل کانادا، فرانسه، استرالیا، امریکا و… به این جشنواره ارسال شده است و اینگونه نبوده که آثار فقط از کشورهای منطقه به جشنواره رسیده باشد. همچنین قرار است فیلمسازان برجسته ای از سایر کشورهای دنیا در این جشنواره حضور داشته باشند. هم اکنون لیستی از این فیلمسازان تهیه شده و ویزای بسیاری از این برنامه‌سازان جهان به زودی آماده می‌شود تا آنها نیز در این جشنواره که امسال صاحب بخش بین‌الملل می‌شود نیز شرکت کنند.

دبیر جشنواره جام جم همچنین از حضور آثار خوب و غنی در جشنواره سخن گفت و بیان کرد: جشنواره باعثایجاد انگیزه و رقابت بین تولیدکنندگان و برنامه سازان تلویزیونی می‌شود و این رقابت سطح کیفی آثار تلویزیونی را در نهایت بالا برده و همچنین نشاط و شادی آنها را در بر خواهد داشت. کارکرد اصلی این جشنواره آشکار شدن نقاط قوت و ضعف برنامه سازی ها و تلاش در جهت رفع این نقاط ضعف است.

دبیر سومین جشنواره جام جم با اشاره به انتخاب آثار و نحوه گزینش آنها بیان کرد: جشنواره در حوزه معاونت سیما برگزار می‌شود و برای آنها اینکه کدام اثر انتخاب شود، تفاوتی ندارد. خود من هم در همه جلسات داوری شرکت کردم و از همه آنها خواسته ام که کاملا آزادانه نظر دهند. بر روی مدیرانی که این برنامه ها و آثار را انتخاب می کنند هیچ تحمیل و فشاری صورت نگرفته است و خود آنها معیارهای لازم را در نظر گرفته اند. اسامی کاندیداهایی هم که برای من ارسال شد به نحوی بود که احساس کردم این انتخاب ها به صورت منطقی انجام گرفته است.

فرجی ادامه داد: در هر جشنواره‌ ای هیات داوران ممکن است آثاری را تایید کنند و آثاری رد شود و این در ذات یک جشنواره است. در نتیجه وقتی آثار به هیئت داوران کشیده می‌شود، این خود یک نوع محدودیت است در حالی که شبکه‌های سیما بهترین مرجع برای انتخاب آثار هستند، به جهت اینکه دوست دارند اسم اثرشان خوانده شود و بیشترین جوایز را داشته باشند در نتیجه دلیلی ندارد که شبکه‌های سیما آثارشان را کنار بگذارند.

مدیر شبکه یک سیما درباره تسهیلاتی که برای برنامه سازان شرکت کننده در جشنواره جام جم در نظر گرفته می شود، بیان کرد: برگزیدگان از طریق جشواره جام جم در عرصه تصویر شناخته و معرفی می شوند.

دبیر سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم درباره سریال های الف و جایگاه آنها در جشنواره نیز گفت: بیش از چهار سریال الف ویژه در موضوعات دفاع مقدس و تاریخی برای این جشنواره در نظر گرفته‌ شده اما از آنجایی که بسیاری از فیلمسازان خواستند که زمان و هزینه‌های زیادی برای سریال‌های الف ویژه در نظر گرفته می‌شود و این در مقایسه با سریال‌های معمولی عادلانه نخواهد بود، کنار گذاشته شدند.

مدیر شبکه یک ادامه داد: امسال این چهار سریال الف با دیگر فیلم و سریال ها رقابت می کنند اما قرار است سریال های الف سال دیگر در گروه خود مورد رقابت قرار بگیرند.

فرجی در ادامه درباره بودجه جشنوار نیز بیان کرد: روش های مختلفی در نظر گرفته شد تا بخش های مختلف این جشنواره ارزان برگزار شود. این جشنواره در شش بخش " گفتگومحور "، " پویا نمایی "، " مستند "، " بین‌الملل "، " مجموعه‌های نمایشی "، و " فیلم‌های تلویزیونی " تقسیم بندی می شود و اگر قرار بود این بخش ها به صورت مستقل اتفاق بیفتد هزینه ها بسیار بالا می رفت اما ما با جذب اسپانسرهایی و همچنین تمهیدات دیگری این هزینه ها را کاهش دادیم.

دبیر سومین جشنواره جام جم همچنین درباره نحوه انتخاب آثار نیز بیان کرد: مرجع انتخاب آثا جشنواره خود مدیران شبکه ها بوده اند و تمام سعی و تلاش آنها این بوده که بهترین آثار خود را گزینش کنند. نحوه انتخاب این آثار هم به این شکل بود که هر کدام از این شبکه ها ۲۵ درصد اثار خود را ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه دوره‌ ارزیابی فیلم‌های تلویزیونی هر ساله و بقیه بخش‌ها دو ساله و سه ساله است، عنوان کرد: به علت تعداد بالای آثار برخی از بخش‌ها، آن‌ها را سهمیه‌بندی کردیم، مثلا بخش گفتگو محور که سه سالانه است به این دلیل که تعدادشان از ۱۰۰ مورد تجاوز می‌کند، به اندازه ۲۵ درصد به آن‌ها اجازه دادیم تا آثارشان را معرفی کنند.

وی همچنین با اشاره به اضافه شدن بخش های جدید به سومین جشنواره تلویزیونی جام جم گفت: امسال بخش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین بخش نظرسنجی و اثر برگزیده مردمی به جشنواره جام جم اضافه شده و مخاطبان می توانند با ارسال پیامک های خود به برنامه " سین مثل سریال " نظر خود را درباره کاندیداها اعلام کنند.

همچنین در این جشنواره قرار است مثل سال گذشته از خانواده های شهدا و همچنین ۱۰ تن از هنرمندان تقدیر شود.

به گفته دبیر سومین جشنواره جام جم، مجید زین العابدین دبیر بخش سریال، حسین ساری دبیر بخش پویانمایی، تقی رستم وندی دبیر بخش برنامه های گفتگومحور، غلامعلی رمضانی دبیر بخش بین الملل، محمدرضا معصوم زادگان دبیر بخش فیلم های تلویزیونی، رضا پورحسین دبیر بخش مستند و اختتامیه ۲۵ دی در سالن همایش های صداوسیما برگزار می شود.