ایران یک قدم ازحقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نمی‌کند

به گزارش افکارنیوز، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز یکشنبه ۸ دی‌ماه در دیدار با تعدادی از فعالان رسانه‌ای مصر به سوالات متعدد آنها در خصوص توافق‌نامه ژنو، ارتباط ایران با کشورهای منطقه و برگزاری انتخابات در کشور مصر پاسخ داد.

وی در ابتدای این دیدار که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به فعالان رسانه‌ای مصر، گفت: همواره ما روابط بسیار خوبی بین دو ملت ایران و مصر داشتیم و هر دو ملت خدمات ارزشمندی به اسلام و امت اسلامی انجام داده‌اند و امیدوارم سفر شما به ایران مثبت، سازنده و به نفع روابط دو کشور باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به فعالان رسانه‌ای مصر، اظهار داشت: امیدوارم در این مدت کوتاه اقامت خود فرصت کافی داشته باشید تا همه جای ایران را ببینید و بنده در این نشست در خدمت شما هستم تا به سوالاتتان پاسخ دهم.

ولایتی در پاسخ به این سوال که روابط دوجانبه ایران و مصر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: منعی در توسعه روابط ایران و مصر نمی‌بینم، چرا که ایران و مصر دو کشور بسیار مهم و تعیین‌کننده در جهان اسلام هستند و مشترکات زیادی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در چند ده سال پس از انقلاب اسلامی موانعی در توسعه روابط به وجود آمد، اما امروز تا حدود زیادی این موانع برطرف شده و من تا جایی که اطلاع دارم از سوی ایران منعی برای توسعه روابط با کشور مصر وجود ندارد. حتماً نفع دو کشور در رفع موانع موجود این دو کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مسئولان سیاسی و رسمی دو کشور می‌توانند بنشینند و با هم گفت‌وگو کنند و به راحتی به تفاهم برسند تا سفارتخانه‌ها باز شوند و رفت و آمدها شکل طبیعی را بگیرند.

ولایتی با بیان اینکه روابط میان ایران و مصر را فقط نباید به رابطه سیاسی اکتفا داد، اظهار داشت: ما می‌توانیم در حوزه‌های علمی، صنعتی، تجاری و منطقه‌ای مراودات داشته باشیم و این مراودات و ارتباطات به نفع دو کشور خواهد بود.

وی درباره اینکه آیا ایران فقط با آمریکا پیرامون موضوع هسته‌ای مذاکره کرده یا در مورد مسائل منطقه با آمریکا گفت‌وگویی داشته است یا نه؟ افزود: همین سوال شما نشان می‌دهد که گفت‌وگوها در رابطه با مسائل هسته‌ای بود و ضمن اینکه مسئولان جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های دیگر همچون روسیه، چین، فرانسه، ‌ آمریکا و انگلیس گفت‌وگو کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاکید کرد: گفت‌وگوها چه به صورت جمعی یا دوجانبه، همه درباره موضوع هسته‌ای بود و باید به این نکته اشاره کنم که ما برای اولین بار با آمریکا گفت‌وگو نکرده‌ایم، بلکه در گذشته راجع به افغانستان و عراق نیز با آنان گفت‌وگوهای مشترک داشتیم.

ولایتی با اشاره به مشکلات موجود در کشور مصر، اظهار داشت: ما به عنوان برادران و خواهران ایرانی غصه‌های مردم مصر را می‌خوریم. همچنین در بعضی از مسائل منطقه‌ای طی هفته‌های اخیر اشتراکاتی بین ایران و مصر شکل گرفته که موضوع سوریه یکی از این مسائل است. ما و کشورهای اسلامی می‌خواهیم مشکلات سوریه بدون دخالت خارجی حل شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از فعالان رسانه ای مصر مبنی بر اینکه آیا مذاکرات ایران و مصر در دوره جدید شروع شده است، اظهار داشت: تا آنجایی که اطلاع دارم گفت وگوهای رسمی به صورت جدی شروع نشده البته از دو طرف تماس‌هایی داشتیم و به نظرم فضا در دوره جدید نسبت به دوره گذشته مثبت است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رابطه خوبی بین ایران و مصر برقرار شده است، تاکید کرد: این دو کشور نمی‌توانند همدیگر را فراموش کنند در بین مردم ما محبت مصر و در بین مصری‌ها محبت ایرانیها وجود دارد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که همه پرسی قانون اساسی در کشور مصر را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطر نشان کرد: آنچه که در مسیر اتفاق افتاد این بود که کار به دست مردم افتاد از این رو آرای مردم نقش اساسی را در تعیین خط مشی حکومت ایفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: بعد از مدتها مردم مصر توانستند آرای خود را بیان کنند که این آرا را ما در تدوین ودر انتخاب مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس دیدیم از این رو می‌توان گفت این اقدام گام جلویی است ضمن اینکه هر چی مردم مصر تصمیم بگیرند برای ما قابل احترام است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران افزود: در مورد موضوع پرونده هسته ای آنچه در رسانه ها منتشر می‌شود صرف نظر از برداشت‌های خاص در دو بخش خلاصه می‌شود بخش اول این است که تحریم ها علیه ایران برداشته شود و بخش دوم هم این موضوع است که بایدایران حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را داشته باشد.

ولایتی با بیان اینکه در دوره جدید مذاکرات رفتارهای طرف مقابل تفاوت کرده بود، افزود: در گذشته اجازه نمی‌دادند ما سانترفیوژهای زیادی داشته باشیم اما امروز ایران ۱۹ هزار سانترفیوژ کار می‌کنند.

وی با اشاره به مواضع برخی از سران آمریکا بعد از توافقنامه ژنو افزود: مسئولان آمریکا درگفت وگو با مراکز صهیونیستی گفتند نمی‌توانیم مانع ایران دراستفاده از انرژی هسته‌ای شویم اگر می‌توانستیم جلوی آنهارا می‌گرفتیم بنابراین من به صراحت به شما می‌گویم که فعالیت‌های صلح آمیز ایران متوقف نخواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا در راس و غربی‌ها در تحرکات منطقه ما شکست خورده‌اند، گفت: آنها در عراق، سوریه و لبنان شکست خورده‌اند بنابراین بنایشان این است که از منطقه خارج شوند تا بیشتر ضرر تحمل نکنند. چرا که به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند از عهده مقابله با ایران بر بیایند.

ولایتی تاکید کرد: اگر می‌خواهند با ایران به تفاهم برسند چاره‌ای ندارند جز اینکه حق استفاده صلح امیز ایران از انرژی هسته‌ای را به رسمیت بشناسند کما اینکه این موضوع را در تفاهم نامه قبول کرده‌اند.

وی خطاب به فعالان رسانه ای تاکید کرد: بنده به صورت قطعی و با صراحت می‌گویم ایران یک قدم از حقوق هسته‌ای خود عقب نشینی نخواهد کرد. چرا که ۱۰ سال مقاومت کرد و نتیجه مقاومت این شد که امروز توانسته به توانمندی‌های خوبی در حوزه هسته‌ای دست یابد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران اولین کشور اسلامی است و جهان سومی است که با تاکید بر توانایی های خود توانسته به انرژی هسته‌ای دست پیدا کند البته آینده انرژی جهان بستگی به قدرت کشورها در استفاده صلح امیز از انرژی هسته‌ای دارد.

یکی از خبرنگاران مصری از ولایتی پرسید " چرا ایران در تحولات منطقه دخالت می‌کند؟ " که ولایتی در واکنش به این پرسش گفت: یکی از عواملی که به ما کمک می‌کند این است که القائات نادرست بین برادران مسلمان در کشورهای عربی و حتی غیرعربی برطرف شود این موضوعی که مطرح شد از القائات کذب است البته معتقدم که این کار خبرنگاران است تا توضیحاتی را برای مردم ارائه دهند. چون غربی‌ها می‌خواهند علیه ایران القائات نادرستی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ما از هم دور هستیم افزود: راه رفت شبهات و مشکلات این است که کنار هم بنشینیم با هم تماس بگیریم تا القائات برطرف شود. از این رو معتقدم گله‌مندی ها می‌توانند با کنار هم نشستند برطرف شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش اظهار داشت: بنده براساس اطلاعی که از سیاست خارجی ایران دارم می‌توانم بگویم به هیچ وجه ایران هیچ چشم طمعی به کشورهای اسلامی و غیر اسلامی ندارد

ولایتی در پاسخ به این سوال که توافقنامه ژنو چه تاثیری را در منطقه گذاشته است، تصریح کرد: اگر ایران به قدرت هسته‌ای دست پیدا کند که کرده است موجب افتخار امت اسلامی می‌شود برای اینکه ایران کشور اسلامی است و اگر امکان پیشرفت علمی داشته باشد حتماً در شرکت دادن دیگر کشورهای اسلامی دریغ نخواهد کرد /.

وی تاکید کرد: چرا باید کشورهای مسلمان از اینکه ایران توانمند می‌شود نگران باشد بلکه باید خوشحال شوند باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که بنای غربی‌ها این است که کشورهای اسلامی قدرتمند نشوند اگر ما راه نرفته را باز کنیم راه برای بقیه کشورها از جمله مصر هموار خواهد شد و به شما توصیه می‌کنم که همین کار را انجام دهید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام این پرسش را مطرح کرد که چرا باید کشورهای اسلامی از استفاده از انرژی صلح امیز سالم محروم باشند، ما تا چه زمانی می‌توانیم به انرژی فسیلی تکیه کنیم. بنابراین اگر رابطه کشورهای مسلمان برادرانه باشد باید در افتخار ایران مبنی بر در دست یافتن ایران به موضوع هسته‌ای شادی کنندیا به عبارتی در شادی ما شریک باشند.

ولایتی در ادامه درباره اینکه چرا ایران در خصوص رابطه مصر و حماس دخالت نمی‌کند، اضافه کرد: ایران به عنوان کشور اسلامی و مسئول به هیچ وجه حق دخالت در امور داخلی کشورها از جمله مصر را ندارد اما اگر ما بتوانیم کمکی بین برادران حماس و برادران مصری انجام دهیم تا تفاهمی ایجاد شود از این اقدام خود دریغ نخواهیم کرد.

وی درباره اینکه ایا آمریکا و کشورهای ۱ + ۵ به توافقنامه ژنو پایبند خواهند بود، گفت: ناچار هستند که ملتزم باشند ضمن اینکه ما نسبت به پیروزی ایران مطمئن هستیم اما شاید این پیروزی زمان بر باشند یا به عبارتی زمان طولانی نیاز داشته باشد تا به نتیجه نهایی برسیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما از مسیری که در پیش گرفته ایم مطمئن هستیم چرا که یکی از اهداف مهم ما استفاده از انرژی اتمی در راکتورها و تولید برق است.

از ولایتی پرسیده شد نوع ارتباط ایران و مصر چگونه ارزیابی می‌کنیم که در پاسخ افزود: عزم مثبت در دو طرف وجود دارد البته موقعی که تصمیمی گرفته می‌شود تا وقتی که این تصمیم عمل می‌شود فاصله‌ای به وجود می آید از این رو محتاج تدابیری که از طرف اندیشیده میشود با این حال بنده به این موضوع خوش بین هستم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از توافق ژنو ارتباط ایران با کشورهای دیگر گسترش پیدا خواهد کرد یا نه؟ گفت: هنر یک حکومت در این نیست که بی‌حساب و کتاب دروازه‌هایش را روی هر غریبه‌ای باز کند بلکه باید تدبیرش این باشد تا به صورت حساب شده با دیگر کشورها براساس منافع و احترام متقابل رابطه برقرار کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص دیدگاه دوگانه ایران به اتفاقات سوریه و بحرین اظهار داشت: جواب شما یک کتاب می‌شود با این حال باید بگویم رابطه ایران با کشورهای دیگر براساس محاسبات سیاسی صورت می‌گیرد ضمن اینکه در خصوص بحرین و سوریه حرف ما یک کلمه است و آن این است که در هر دو کشور به آرای مردم مراجعه کنید تا بدون دخالت خارجی و حرکت مسلحانه کارها انجام شود. از این رو ما اختلاف مواضعی در بین کشورهای سوریه و بحرین نداریم.

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص نظام و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران در خصوص گفت‌وگوهای جداگانه با اعضای گروه ۱ + ۵ افزود: این گفت‌وگوها می‌تواند به صورت جداگانه انجام شود در عین حال می‌تواند به صورت دسته‌جمعی و در چارچوب ۱ + ۵ نیز باشد تا بدین وسیله نتیجه مناسب حاصل شود.

ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا منظورتان آمریکا است با خداحافظی جمع خبرنگاران را ترک کرد.