اظهارات بروجردی در دیدار سفیر تونس در تهران

به گزارشافکارنیوز، «خالد زیتونی» سفیر تونس در تهران پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در پایان مأموریت خود در تهران با علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بروجردی در ابتدای این دیدار با قدردانی از تلاش‌های سفیر تونس در تهران در دوره مأموریت خود گفت: گسترش ارتباطات دوستانه با تونس به عنوان کشوری مهم در جهان اسلام مورد توجه قرار دارد و ما از گسترش همکاری‌های پارلمانی به ویژه میان کمیسیون‌های مختلف و مجالس دو کشور حمایت می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های وسیع دو کشور برای همکاری در زمینه‌های مختلف، سطح فعلی مبادلات و همکاری‌های فیمابین را ناکافی دانست و افزود: باید از ظرفیت‌های موجود در دو کشور برای توسعه مبادلات به نفع دو ملت بهره‌ برد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این دیدار با اشاره به حوادثتروریستی در سوریه، لبنان، عراق و افغانستان، تأکید کرد: مشکل تروریسم و تکفیری‌ها در منطقه مشکل بزرگی است که در صورت عدم چاره‌اندیشی در خصوص آن توسط کشورهای منطقه به معضلی جبران‌ناپذیر تبدیل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معضل تولید و فروش مواد مخدر در افغانستان گفت: درآمدهای میلیاردی ناشی از فروش مواد مخدر اصلی‌ترین منبع تغذیه مالی تروریست‌هاست که باید با همکاری کشورهای منطقه از آن جلوگیری کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه سخنانش با بیان اینکه ایران از ابتدا معتقد به راه حل سیاسی برای بحران سوریه بوده است، تأکید کرد: متأسفانه قدرت‌های بزرگ که با کمک برخی از کشورهای منطقه موجبات نظامی شدن بحران سوریه و کشتن هزاران نفر از مردم بی‌گناه این کشور را فراهم کردند اکنون پس از سه سال به اشتباه خود پی برده‌اند و در پی راه حل‌ سیاسی برای آن می‌گردند.

وی بر این اساس تأکید کرد: مشکل سوریه تنها از راه سیاسی و توسط خود مردم سوریه قابل حل است.

بروجردی در پایان این دیدار با اشاره به توافقات هسته‌ای اخیر کشورمان با ۱ + ۵، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با انحصارگرایی در علم و تکنولوژی مخالف بوده است و توافقات ما در ژنو بر پایه به رسمیت شناختن حق ایران در برخورداری از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای است و بر این اساس به جلو می‌رویم.

«خالد زیتونی» سفیر تونس در تهران نیز در این دیدار با تأکید بر لزوم گسترش روابط دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران نه تنها به عنوان کشوری پیشرفته و اسلامی بلکه به عنوان مرکز حکمت و علم مورد توجه ما قرار دارد.

وی با تأکید بر حمایت کشورش از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، متذکر شد: پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای موجب قوت قلب جهان اسلام است.

سفیر تونس در تهران همچنین بر علاقمندی کشورش برای توسعه مناسبات با ایران تأکید کرد و گفت: افزایش ارتباطات میان مسئولان دو کشور به ویژه نمایندگان مجالس ایران و تونس در نزدیکی هر چه بیشتر مردم دو کشور تأثیر فراوانی دارد.

وی در پایان این دیدار با قدردانی از مردم و مسئولان کشورمان تصریح کرد: در دوران مأموریتم در ایران توانستم ضمن آشنایی با فرهنگ غنی ایران و شناساندن آن به مردم تونس، در گسترش همکاریهای دو کشور تلاش کنم.