قاتل زنجیره ای، تهران را رها نمی کند
گروه اجتماعی

- آلودگی هوا سالانه مستقیم و غیر مستقیم افراد زیادی را به کام مرگ می کشاند؛ این قاتل زنجیره ای در حالی سلامتی شهروندان را تهدید می کند که مسئولان راهکار موثری برای مقابله با آن اتخاذ نکرده اند.

به گزارشافکارنیوز،در این میان کودکان و زنان باردار و جنین شان بیش از دیگر گروهها در معرض خطر قرار دارند؛ آنگونه که دکتر الهه موسوی متخصص زنان و زایمان به خبرنگار ما می‌گوید: آلودگی هوا از همان ماههای اول بارداری مادر، بر سلامت جنین تاثیر می گذارد.
وی به زنان باردار توصیه کرد: با توجه به اینکه در هشت هفته اول حاملگی اندام های جنین شکل می گیرد زنان باردار نباید در هوای آلوده تنفس کنند و حتی المکان در منزل بمانند.

به گفته موسوی تنفس هوای آلوده به خصوص در ماههای اول احتمال بروز بیماری ها و نارسایی های قلبی و ناهنجاری های اندامی را در جنین افزایش می دهد در عین حال مغز جنین در همین مدت شکل می گیرد که آلودگی هوا می تواند در ضریب هوشی و توانایی های مغزی جنین تاثیر بگذارد.

این متخصص زنان و نازایی شایعه تاثیر آلودگی هوا بر ناباروری را تایید کرد و گفت: آلودگی هوا احتمال ناباروری زنان را نیز افزایش می دهد؛ همچنین آلودگی هوا سقط جنین، زایمان زودرس، مرده زایی، پاره شدن کیسه آب جنین، عدم رشد جنین، تولد نوزادانی با وزن کم و حتی بروز لب شکری در نوزادان را افزایش می دهد.

تأثیر آلودگی هوا به ویژه در زنانی که در سه ماه اول بارداری خود مواجهه زیادی با آلاینده های موجود در هوا دارند یا در چند هفته آخر با مقادیر زیادی از این مواد تماس پیدا می کنند بیشتر است. به باور کارشناسان زمانی که یک نوزاد به صورت نارس متولد می شود ممکن است تا پایان عمر دچار مشکلات متعدد شود برخی از علائم بیماری ممکن است سال ها طول بکشند تا خود را نشان دهند و بسیاری از آنها نیز به سختی درمان می شوند.

به همین علت محققان برای مقابله با این بیماری ها توصیه می کنند تا جای ممکن اقدامات پیش گیرانه مورد توجه قرار گیرد. در صورت محاسبه هزینه های دراز مدت ناشی از تولد زودرس می توان به اهمیت کنترل مؤثر آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ پی برد.
تحقیقات نشان می دهد آلودگی هوا ناشی از رفت و آمد خودروها، یکی از علل عدم رشد کافی نوزاد محسوب میشود. همچنین این بررسی ها جنینی نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند خطر تولد نوزادهای نارس را بین ده تا بیست و پنج درصد افزایش دهد.

آلودگی هوا تنها در دوران جنینی بر انسان تاثیر نمی گذارد بلکه آلودگی هوا بعد از تولد نیز اختلالات زیادی را در کودکان به وجود می‌اورد؛ از آنجا که نوزادان و کودکان نسبت به بزرگسالان تندتر نفس می‌کشند و از از طرف دیگر، نسبت به بزرگسالان توانایی کمتری درنشان دادن واکنشهای فیزیولوژیک در مقابل آلودگی دارند، زودتر در معرض بیماری قرار می گیرند که علائم آن نیز با بزرگسالان متفاوت است؛ بزرگسالان با علائمی چون سرفه، سردرد، سوزش سینه، گلو و چشم مواجه می شوند در حالی که این علایم به سختی در کودکان قابل مشاهده است و بیشتر دچار گیجی، خواب الودگی یا اختلالات شناختی می شوند.

به گفته دکتر موسوی آلودگی هوا التهاب استخوان، انسداد راههای هوایی، تاخیر در رشد دستگاههای عصبی، تنفسی، و سرطان را در کودکان تشدید می کند.

اهمیت مقابله با آلودگی هوا زمانی دو چندان می شود که بدانیم اگر این مشکل مرتفع نشود در سالهای سالهای آینده و تنها یکی دو نسل بعد شاهد ظهور مردمانی بیمار و ضعیف خواهیم بود؛ از این رو حل نشدن سریع معضل آلودگی هوا نه تنها برای مردم این روزگار بیماری و مشکل ایجاد می کند بلکه هدیه ای نامیمون به نسلهای بعدی نیز به شمار می رود.