آمار شوکه کننده مرگ زودرس ایرانیان

به گزارش افکارنیوز، بر اساس آخرین اطلاعات و آمار به دست آمده از منابع آگاه در روز دوشنبه طی سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از سوء مصرف مواد در ایران از رتبه ۲۸ به ۱۲ رسیده است.

این آمار، اخیرا بر اساس بررسی بین المللی روند سال های از دست رفته عمر به دلیل مرگ زودرس و ناتوانی منتشر شده است.

طی این مدت، ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از حوادثترافیکی در کشور از رتبه پنجم به سوم رسیده است؛ این در حالی است که این رتبه در کشورهای همسایه - عراق و ترکیه - ۱۵ است.

سال های از دست رفته عمر به دلیل ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از بیماری های شدید روانی و همچنین اضطراب نیز به ترتیب از رتبه هشتم به چهارم و از رتبه ۱۶ به ۱۰ ارتقا مقام یافته است.

ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از سکته مغزی هم از رتبه نهم به ششم افزایش نشان می دهد و این مشکل – ناتوانی و مرگ زودرس - اگر ناشی از بیماری دیابت باشد از رتبه ۱۹ به ۹ رسیده است.

آمارهای مرگ زودرس و ناتوانی ناشی از سقوط را از رتبه ۲۲ به ۱۸، بیماری مزمن ریوی یا COPD از ۱۷ به ۱۳؛ کم خونی ناشی از فقر آهن از ۱۲ به ۱۱ و سوء مصرف مواد را هم از ۲۸ به ۱۲ نشان می دهد.

البته نتایج این بررسی ها روندهای کاهشی ناتوانی و مرگ زودرس را هم نشان می دهد که به عنوان نمونه ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از سوختگی از ۱۳ به ۲۰ و غرق شدگی از ۱۵ به ۳۱ رسیده است که نشان می دهد عوارض ناشی از سوختگی و غرق شدگی روندی کاهشی داشته است.

** ۲۵ عامل عمده خطر مرگ در ایران طی سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰

بر اساس اعلام منابع مزبور ۲۵ عامل عمده مرگ در ایران طی سالی های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ هم مشخص شده است که البته خطرات تغذیه ای گوی سبقت تمام این عوامل را ربوده و رتبه نخست عوامل عمده خطر مرگ را کسب کرده است.

فشار خون، چاقی، عدم تحرک، سیگار، آلودگی هوا، بالا بودن کلسترول و افزایش قند خون به ترتیب از عوامل دوم تا هشتم خطر مرگ در ایران به شمار می آیند.

همچنین مصرف الکل در ایران رتبه نهم، سرب، رتبه دهم، ریسک ناشی از شغل رتبه یازدهم و اعتیاد رتبه دوازدهم عوامل خطر مرگ را داشته است.

مصرف ناکافی شیرمادر ، خشونت (دیگر کشی )، پوکی استخوان، اشعه رادون ، اوزن ، کم وزنی کودکان، سوء استفاده از کودکان، آلودگی هوا در منزل، نبود توالت بهداشتی، کم خونی ناشی از آهن، نداشتن آب سالم، کاهش روی و کمبود ویتامین آ به ترتیب از دیگر عوامل خطر به شمار می آیند.