پولهای میلیاردی در فوتبال + جدول هزینه ها

به گزارش افکارنیوز، قصه، قصه ای تکراری است؛ حکایت پول های زیادی که عجولانه، از سر لجبازی، به خاطر کل کل و بیشتر برای خودنمایی دور ریخته می شوند و به جای اینکه مرهمی باشند بر زخم های پیکر تیر خورده فوتبال، درد را بیشتر می کنند.

قبل از آغاز فصل، حاتم بخشی از پول بیت المال برای جذب یک بازیکن سر به فلک می کشد و مدیران برای اینکه عرصه را بر همتای خود تنگ کنند چنان از کیسه خلیفه می بخشند که …

استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتورسازی و حتی تیم هایی که به نظر خرج زیادی در این فوتبال نمی کنند پایشان در اینکه سرمایه سوزی می کنند گیر است و گاهی آنها نصف بودجه باشگاه خودشان را هزینه می کنند تا بتوانند یکی دو نفر از بازیکنانی که لقب ستاره را با خودشان یدک می کشند جذب کنند.

جنجال برای جذب قاسم دهنوی(طوری که او حاضر شد همزمان با دو تیم قرار داد ببندد و همین قرارداد را برای رفتن به تیم دیگری و البته با رقمی بالاتر فسخ کند)، خرج کردن دلار برای جذب لاوره، پافشاری روی آمدن جمشیدیان به استقلال یا پیشنهاد رقم مالی بالاتر برای اینکه آرش افشین سر از اصفهان در بیاورد همه برای این بود که این بازیکنان یا برای تیمشان بازی نکنند یا فقط چند دقیقه در زمین پا به توپ شوند!

در شرایطی که مردم عادی جامعه تلاش زیادی می کنند و دخل و خرج شان با هم نمی خواند هستند کسانی که به خاطر چند دقیقه قدم زدن در مستطیل سبز پول های میلیونی دریافت می کنند.

طبق آماری که سازمان لیگ برتر در فصل گذشته داده بود ۲۵ درصد از بازیکنان در لیگ دوازدهم کمتر از دو یا سه بازی کرده اند. این اتفاق یعنی یک چهارم از بازیکنان شاغل در لیگ دقایق کمی را به میدان رفته اند.

بر فرض مثال اگر میانگین دریافتی این بازیکنان در پایین ترین رقم ۴۰۰ میلیون تومان باشد رقمی در حدود ۴۵ میلیارد تومان در لیگ برتر به هدر رفته است. مثل گردونه در حال حرکت است و یک جورهایی شبیه به قانون نیوتن.

به جای اینکه با حرکت به سوی حرفه ای شدن، خریدها با توجه به نیاز و درایت کادر فنی انجام شود، فرصت ها و هدر دادن سرمایه از لیگی به لیگ دیگر منتقل می شود. اتفاقی که لیگ برتر سیزدهم هم از آن بی نصیب نماند و ستاره های خاموش فقط پول گرفته اند و بعضی ها حتی یک دقیقه هم برای تیمشان بازی نکرده اند.

آنها یا قبل از انتخاب کادر فنی جذب تیم شده اند و یا با تفکرات سرمربی جور در نیامده اند. جالب اینجاست که بعضی ها حتی شانس نیمکت نشین شدن را هم نداشته اند و سهم شان فقط تمرین بوده و البته سکو نشینی.

در این بین البته فقط بازیکنان نیستند که رقم های میلیاردی برای آنها پرداخت می شود. عدم نتیجه گرفتن، فشار تماشاگران از روی سکوها و گاهی اوقات کج سلیقگی مدیران باعثمی شود تا مربیانی که اوایل فصل برای آنها میلیاردی خرج شده است جای خودشان را به مربی دیگری بدهند.

ذوب آهن اصفهان، تراکتورسازی تبریز، مس کرمان و فجر شهید سپاسی شیراز تیم هایی بوده اند که حالا به هر دلیلی دستخوش تغییرات شده اند. بدون هیج توضیح اضافه تری جدولی که پیش روی شما قرارمی گیرد به خوبی نشان می دهد که در طول فصل جاری لیگ برتر چه پول ها و چه دلارها بدون هیچ سودی به سطل آشغال لیگ برتر ریخته شده است.

البته ممکن است برخی از بازیکنان به خاطر مصدومیت چنین شرایطی را تجربه کرده باشند که این خود نشان می دهد باشگاه ها برای جذب بازیکن حتی یک تست خشک و خالی هم از آنها نمی گیرند. این شما و این هم جدولی که گویای خیلی از مسائل است.