احتمال بحرانی شدن تامین آب از نیمه ۹۳

به گزارشافکارنیوز، حمیدرضا تشیعی با اعلام اینکه امسال کشور سیزدهمین سال خشکسالی را پشت سر می‌گذارد گفت: بیشتر سدهای کشور تنها ۳۰ درصد ذخیره آب دارند و سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ در کشور ۹ متر مکعب افت تولید آب داشتیم.

معاون نظارت بر بهره‌ برداری شرکت مهندسی آبفای کشور اظهارداشت: در سال ۹۱ نزدیک به ۲۲ متر مکعب در ثانیه کمبود آب وجود داشت و در سال جاری نیز با وضعیت مشخص بارندگی‌ها و با توجه به اینکه متاسفانه در بسیاری از حوضه‌های آبریز بزرگ و کوچک کشور کمبود بارش داریم واقعا بحثتامین آب شرب به سختی و با مشکل مواجه است.

تشیعی با اشاره به اینکه عدم پایداری در سامانه‌های تامین و توزیع به دلیل واقعی نبودن قیمت آب شرب برای ما مشکل ایجاد کرده است تصریح کرد: اعتبار لازم برای اصلاح سامانه‌های تامین و توزیع تامین نمی‌شود و این شرکت برای تولید یک لیتر آب در ثانیه باید ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کند این در حالی است که با ۶۰ درصد صرفه جویی می‌توانیم این مشکل را به راحتی از سر بگذرانیم.

وی بیان داشت: زمانی که اعتبارات برای آبفای کشور می‌آید با یک بررسی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که متاسفانه هیچ اعتباری به بخش آب و فاضلاب روستایی تعلق نمی‌گیرد و آن چیزی هم که برای آبفا شهری در نظر گرفته‌ اند یک دهم میزانی است که آبفا به آن نیاز دارد.

معاون نظارت بر بهره‌ برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: دولت باید آب را در اولویت کاری خود قرار دهد چرا که امروز ۵۱۷ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند و در این بین اصفهان در شرایط بسیار حساسی است و باید راه چاره‌ای اندیشید تا تبعات این تنش به حداقل برسد.

تشیعی با اشاره به اینکه کیفیت آب، خط قرمز شرکت آب و فاضلاب کشور است تصریح کرد: متاسفانه نرخ رشد جمعیت در کلانشهرهای کشور به خصوص کلا‌نشهرهایی مانند اصفهان بسیار زیاد است و باید مدیریت تقاضای آب در اصفهان جا بیافتد وگرنه این تنش‌ها هر سال بحرانی‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز مجموعه آبفای کشور باید نگران تامین آب شرب مورد نیاز شش ماهه دوم سال ۹۳ باشد گفت: اگر تامین آب تابستان سال آینده را بتوان مدیریت کرد بحران دقیقا از شش ماهه دوم سال آینده شروع میشود چرا که در سه ماهه اول آن هیچ بارندگی نخواهیم داشت و ۹۲ درصد آب نیز در آن مقطع صرف کشاورزی میشود.