حمایت ۵۰ سناتور از تحریم‌ها

به گزارش افکارنیوز، ۵۰ نفر از سناتورهای آمریکایی حمایت خود را از لایحه جدید تحریم‌ها علیه ایران که ماه گذشته میلادی معرفی شد اعلام کردند.

چندین نفر از مشاوران سنا اعلام کردند که ۵۰ سناتور هم‌اکنون از لایحه «قانون ۲۰۱۳ ایران عاری از سلاح هسته‌ای» اعلام کردند و احتمالاً می‌رود که در روزهای آینده حمایت‌ها از این لایحه افزایش پیدا کند.

این لایحه به حمایت یک سناتور دیگر نیاز دارد تا بتواند در سنا به تصویب برسد.

«رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا درست قبل از کریسمس، این لایحه را معرفی کرد و ۲۵ نفر از سناتورها در آن زمان از آن حمایت کردند.

این لایحه در واقع اقدامی توهین آمیز و بی‌حرمتی به دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود که نگران است تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را تضعیف کند.

بر اساس این گزارش، در صورتیکه این لایحه به تصویب درآید، به رئیس‌جمهور آمریکا یک بازه زمانی یکساله می‌دهد تا در خصوص توافق نهایی با ایران در خصوص برنامه‌ هسته‌ای تهران مذاکراتی را صورت دهد. ایران نیز همچنین باید مطابق با توافق اولیه «ژنو» عمل کند و اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل خواهد شد که شامل تنبیه‌های سخت برای کشورهایی می‌شود که هنوز نفت ایران را وارد می‌کنند و شامل همپیمانان آمریکا نیز می‌شود، و آنها را وادار می‌کند دستکم ۳۰ درصد از خرید خود از ایران را ظرف چند ماه از زمان تصویب این لایحه کاهش دهند.

یکی از مشاوران ارشد سنا روز سه‌شنبه به روزنامه «جروزالم‌پست» گفت علیرغم توصیه کاخ سفید که این لایحه به سنا نمی‌رسد، احتمالاً رأی‌گیری برای این لایحه انجام می‌شود.

«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید روز ۱۹ دسامبر گفت: فکر نمی‌کنم که این اقدام لازم باشد. فکر نمی‌کنیم که این لایحه تصوب شود. اگر تصویب شود، رئیس‌جمهور آن را وتو می‌کند.

با اینحال، سناتور تیم جانسون رئیس کمیته بانکداری سنا، روز دوشنبه اعلام کرد که حاضر نیست لایحه جدید تحریمها علیه ایران در حین برگزاری فرایند مذاکرات با ایران، در کمیته بانکداری سنا بررسی شود.