کمال تبریزی پس از سه سال به فجر آمد

به گزارش افکارنیوز، عمده فعالیت های ابتدایی کمال تبریزی در سینمای ایران معطوف به سینمای دفاع مقدس است ولی بیشتر آثار وی در این زمینه هم با رگه های طنز همراه بوده؛ طنزی کاملا متفاوت و منحصر به خود کمال تبریزی.

وی برای نخستین‌بار با فیلم " عبور " در سال ۶۷ در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شرکت کرد. این فیلم در ژانر دفاع مقدس و برگرفته از فضای جنگ عراق علیه ایران بود.

" در مسلخ عشق " دومین فیلم جنگی تبریزی است که در سال ۶۹ ساخته شد و در نهمین جشنواره فجر روی پرده رفت.

" پایان کودکی " را تبریزی در سال ۷۲ ساخت. این فیلم درباره یک کودک است که با شرایط جنگ و حمله دشمن روبرو می‌شود. این اثر نسبت به دو فیلم قبلی تبریزی تفاوت‌هایی داشت. این فیلم هم در جشنواره دوازدهم فجر به نمایش در آمد و در بخش های مختلف نامزد دریافت جایزه شد.

" لیلی با من است " یکی از آثار مطرح کارنامه تبریزی است که نگاه متفاوتی به مقوله جنگ دارد. پرویز پرستویی بازی بسیار خوبی در این فیلم ارائه کرده و این از برگ های برنده فیلم به شمار می رود. این فیلم در کنار حضور در دوره چهاردهم فیلم فجر در جشنواره های مختلف هم به نمایش درآمد و جوایزی همچون بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار برای پرویز پرستویی را نصیب خود کرد.

این فیلم در اکران عمومی نیز با استقبال زیادی روبرو شد.

" مهر مادری " یک فیلم در ژانر اجتماعی از کمال تبریزی است که هیچ رگه‌هایی از جنگ و یا دفاع مقدس در آن دیده نمی شود. این فیلم را بیشتر در ژانر کودک و نوجوان طبقه‌بندی کردند. این فیلم در شانزدهمین دوره جشنواره فجر به نمایش در آمد.

" شیدا " بازگشت دوباره تبریزی به سینمای دفاع مقدس بود ولی اینبار تم عاشقانه فضای فیلم را متفاوت کرد. این اثر در هفدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.

" گاهی به آسمان نگاه کن " در سال ۸۱ ساخته شد و به واقع می توان گفت در این فیلم تبریزی ثابت کرد که می تواند در ژانرهای مختلف فیلم بسازد. این فیلم یک فضای معنا گرا داشت و کارگردان در آن یک نگاه طنزی به مقوله زندگی پس از مرگ ارائه کرد. البته در این فیلم نیز مقوله جنگ و دفاع مقدس دیده می شود. این اثر در بیست و یکمین جشنواره فجر به نمایش در آمد.

" فرش باد " فیلمی دیگر از تبریزی است که بخش عمده آن در خارج از کشور ساخته شد. این فیلم هم کاملا اثری متفاوت در کارنامه تبریزی است که بیشتر به مقوله فرهنگ ایران زمین اشاره می کند. این اثر در جشنواره فجر بیست و یک جوایز متعددی دریافت کرد.

جشنواره بیست و یکم فیلم فجر دوره‌ای بود که تبریزی با دو فیلم در آن حضور داشت.

" مارمولک " یکی از بهترین فیلم های کارنامه تبریزی به شمار می رود که اتفاقا اکران آن با حاشیه های زیادی همراه بود. این فیلم در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در مسابقه سینمای ایران و حتی بخش بین الملل هم حضور داشت. یکی از بهترین نقش آفرینی های پرستویی در این اثر است که برای آن جایزه ویژه هیات داوران را هم دریافت کرد. این فیلم به شخصیت متفاوت یک روحانی با نگاه طنز می پردازد.

" یک تکه نان " که در سال ۸۳ تبریزی آن را ساخته است در سینمای آن زمان کاملا یک اثر معناگرا شناخته شد. این فیلم در بخش سینمای معناگرا و مسابقه سینمای ایران جشنواره بیست و سوم فجر به نمایش درآمد و جوایز زیادی در هر دو بخش گرفت.

" همیشه پای یک زن در میان است " یکی دیگر از آثار متفاوت کارنامه تبریزی است که کمتر شباهتی به لحاظ مضمونی با کارهای قبلی او دارد. در این فیلم کارگردان نگاه تازه ای به زنان و فعالیت آنها در جامعه دارد. این فیلم در بیست و ششمین جشنواره فجر به نمایش در آمد.

" پاداش " اولین فیلم توقیفی کمال تبریزی است که در سال ۸۷ ساخته شد. این فیلم تا کنون امکان اکران پیدا نکرده است. بخش هایی از این فیلم در مکه در ایام حج گرفته شده است. این فیلم حتی در جشنواره فجر هم به نمایش درنیامد.

" خیابان‌های آرام " هم دومین فیلم توقیفی تبریزی است که در حال و هوای انتخابات ۸۸ ساخته شد و نگاهی طنز به این موضوع و حاشیه های این اتفاق سیاسی داشت. این فیلم در بیست و نهمین جشنواره فجر به نمایش در آمد. فیلمبرداری این فیلم هم در خارج از کشور انجام شد.

" طبقه حساس " در ادامه همکاری‌های تبریزی با پیمان قاسم‌خانی به عنوان فیلمنامه‌نویس رقم خورد. روند گرفتن پروانه ساخت این فیلم مدت‌ها طول کشید زیرا این اثر با رگه‌هایی از طنز موضوع حساسی را انتخاب کرده است و حتی بارها فیلمنامه آن برای گرفتن مجوز بازنویسی شد.

این فیلم داستان مردی را روایت می ‌کند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می ‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می ‌رود و متوجه می ‌شود به اشتباه مردی غریبه ای در طبقه دیگر قبر دفن شده است. رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، ‌ بهاره رهنما، پیمان قاسم ‌خانی، هوتن شکیبا، بهرام ابراهیمی، سوگل قلاتیان، محمد بحرانی، بهادر مالکی، کاظم سیاحی، عرفان ناصری، لیلی فرهاد‌پور، نادر فلاح، آزاده صمدی و … از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

به گفته تبریزی این فیلم سینمایی نسبت به دیگر فیلم‌های او بسیار متفاوت است و شبیه هیچ‌کدام از کارهایی که تا امروز از وی دیده‌ایم، نیست. وی معتقد است: بی شک هنگام تماشای " طبقه حساس " باید در انتظار اتفاقات عجیب غریب و شکل گیری لحظه های جدید و متفاوت در کار باشید.

این فیلم به عنوان جدیدترین اثر سینمایی کمال تبریزی از سوی هیات انتخاب سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر برای حضور در این رقابت سینمایی انتخاب شده است.