به گزارش افکارنیوز، در حالی که کمتر از دو هفته به برگزاری کنفرانس ژنو ۲ زمان باقی است، عربستان سعودی از هیچ ترفندی برای به شکست کشاندن یا منحل کردن این نشست فروگذار نمی‌کند.

بعد از آنکه آمریکایی‌ها با استناد به موافقت دمشق با امحای تسلیحات شیمیایی از به راه‌انداختن جنگ علیه سوریه عقب نشستند، سعودی‌ها همچنان در تلاشند راه‌حل سیاسی در قبال بحران این کشور را بی‌فایده جلوه دهند و راه را برای اقدام نظامی در سوریه باز کنند.

یکی از راه‌هایی که سعودی‌ها برای به بن‌بست کشیدن کنفرانس بین‌المللی ژنو ۲ در پیش گرفته‌اند، تاکید بر لزوم کنارگیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت است. این درخواست دقیقا همراستا با مواضع گروه‌های مسلح سوری و در تضاد با روح توافقنامه ژنو ۱ قرار دارد. ریاض در حالی بر لزوم انصراف بشار اسد از قدرت تاکید دارد که در توافقنامه ژنو ۱ تشکیل دولت انتقالی در سوریه مطرح شده بود اما درباره اینکه آیا بشار اسد باید قدرت را رها کند یا خیر، هیچ سخنی گفته نشده بود. علاوه بر این، در توافقنامه ژنو آمده بود، دولت دمشق و مخالفان باید با توافق دوجانبه اعضا دولت انتقالی را برگزینند.

از این رو به نظر می‌رسد، مقامات سعودی قصد دارند با دامن زدن بر موضوعی که نقطه ثقل و حساسیت ائتلاف مخالفان سوری است، آتش خشم و نارضایتی شورشیان از ماندن اسد در قدرت را کماکان روشن و زنده نگه ‌دارند. سعودی‌‌ها به همین حد اکتفا نکرده و کماکان از مهمترین حامیان تسلیحاتی شورشیان سوری از جمله جبهه النصره و داعش به شمار می‌آیند. مقامات این کشور نیز هیچ ابایی در حمایت علنی از ارسال سلاح برای مخالفان سوری ندارند، کمااینکه سعود الفیصل بارها ایده ارسال سلاح برای گروه‌های مسلح را «بسیار عالی» توصیف کرده است.

دست برتر گروه‌های مسلح سوری در نبرد سوریه به اندازه‌ای برای سعودی‌ها حائز اهمیت است که آنها برای موفقیت این گروه‌ها در قلمون، تلاش کرده‌اند امنیت و ثبات کشور دیگری چون لبنان را بر هم بزنند. قلمون پایگاه اصلی تروریست‌ها در سوریه به شمار می‌آید که تسلط بر آن به معنای تسلط بر ۶۰ تا ۷۰ درصد خاک سوریه است.

اما اینکه چه ارتباطی میان بی‌ثباتی در لبنان و پیروزی احتمالی شورشیان سوری در قلمون وجود دارد، در این هشدار آل‌سعود به حزب‌الله نهفته است: «در صورت دخالت جنبش حزب‌الله در عملیات قلمون، لبنان را به آتش خواهیم کشید.» علت این تهدید سعودی‌ها نیز ریشه در ارتباط تناتنگ عرصه سیاسی لبنان با عرصه سیاسی سوریه دارد. در واقع، آنها بر این باورند از روزی نبرد ارتش در سوریه به نفع اسد رقم خورد که حزب‌الله پا به میدان گذاشت. به همین خاطر عربستان سعودی به این جمع‌بندی رسیده است که با درگیر کردن حزب‌الله در داخل لبنان می‌تواند یکی از موانع پیش‌روی خود در قلمون را از میان بردارد. ظاهرا سیاست سعودی‌ها برای نیل به این هدف نیز قرار دادن ارتش لبنان و حزب‌الله در مقابل یکدیگر است؛ توطئه‌ای که برخی منابع آگاه نیز از آن خبر داده‌اند. برای این منظور نیز سعودی‌ها قصد دارند توان نظامی ارتش لبنان را ارتقا دهند و برای نیل به این هدف می‌خواهند کمک ۳ میلیارد دلاری خود را در اختیار دولت بیروت قرار دهند تا آنها با کمک فرانسه بتوانند ارتش را به مجهزترین تسلیحات مجهز کنند و باعثبرتری ارتش نسبت به توان نظامی حزب‌الله شوند.

مانع‌تراشی‌های عربستان در روند تشکیل دولت تحمیلی در لبنان، انفجارهای تروریستی و ترور کردن شخصیت‌های سیاسی لبنان نیز از دیگر اقدامات سعودی‌ها برای ایجاد بی‌ثباتی و ناآرامی در این کشور به شمار می‌آید.

با وجود همه این کارشکنی‌ها سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان در جریان دیدار با سر تاج عزیز، مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی با انتقاد(!) از مواضع برخی طرف‌های بین‌المللی در قبال سوریه گفت: «برخی از قدرت‌های بین‌المللی مواضع خوبی برای حل بحران سوریه مطرح نمی‌کنند و این موضع گیری‌ها موفقیت آمیز نبوده و کمکی به تلاش‌ها برای موفقیت کنفرانس ژنو۲ برای حل بحران سوریه نخواهد کرد.»

جالب اینجاست که وی مدعی شد: «نگران هستیم هدف از این اظهارنظرها تلاشی برای منحرف کردن مسیر این کنفرانس و اجرا نکردن مفاد بیانیه ژنو۱ باشد.»

سعود الفیصل افزود: «ما بار دیگر بر بیانیه اخیر دوستان سوریه که در لندن برگزار شده است تاکید می‌کنیم و امیدواریم کنفرانس ژنو ۲ به تشکیل دولت انتقالی در سوریه منجر شود که از اختیارات گسترده برخوردار باشد. بشار اسد و سران نظام سوریه نیز نباید نقشی در این دولت داشته باشند.»

به همین دلیل بود که روزنامه لبنانی الاخبار در مطلبی نوشت: در حالی که دعوتنامهها برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ توزیع شده است، عربستان سعودی با ایجاد فضای منفی سعی در برگزار نشدن این کنفرانس و یا بی نتیجه ماندن آن دارد و بدین گونه مینهایی بر سر راه برگزاری ژنو ۲ کاشته شده است.