مشخصات مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی

به گزارشافکارنیوز،افشین یداللهی اظهار داشت: شخصیت وسواسی نوعی اختلال شخصیت است که علامت آن شامل نظم و کمال گرایى است. افراد مبتلا به این اختلال تلاش مى‌کنند تا از طریق توجه دقیق به موازین، جزئیات ریز، فهرست ها و برنامه ها بر همه امور کنترل داشته باشند.

وی افزود: مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی بسیار منظم و دقیق هستند و معمولاً کمتر ممکن است ارتباط عاطفی برقرار کنند. البته نمی‌توان گفت آن‌ها به هیچ وجه ارتباط عاطفی به قرار نمی‌کنند بلکه در ارتباطات عاطفی‌شان بسیار اهل محاسبه منطقی هستند.

وی گفت: بى توجهى به جنبه‌هاى عاطفى ارتباط آنها را با اطرافیان دچار مشکل مى‌کند و در عملکرد شغلى و اجتماعی نیز برایشان مشکلات زیادى را به وجود مى‌آورد.

یداللهی گفت: به دلیل انعطاف ناپذیری ارتباطات آنها بسیار خشک و توأم با نظم بسیار است.

وی افزود: برقراری ارتباط با افراد مبتلا به وسواس به خاطر چارچوب‌ها و حد و مرزی که می‌گذارند سخت می‌شود. برای مبتلایان کنترل رفتار و محیط بسیار با اهمیت است. بنابراین هر چیزی که برنامه‌ریزی آنها را تهدید کند موجب به وجود آمدن اضطراب شدید در آنها می‌شود.

یداللهی تصریح کرد: مبتلایان برای رفع اضطراب موجود آداب و رفتارهای خاصی را انجام می‌دهند.

این روانپزشک ادامه داد: مبتلایان به این اختلالات لزوماً وسواس ندارند و اختلال شخصیت وسواسی با اختلال وسواسی جبری فرق می‌کند.

یداللهی تصریح کرد: این افراد در عملکردشان چارچوب‌های سخت دارند و اتو کشیده هستند. ممکن است بعضی مواقع شوخ طبع باشند، اما عقاید، تصمیمات و نحوه معاشرتشان نظم خاصی دارد.

وی گفت: ‌ ممکن است مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی در کارشناس موفق باشند اما انعطاف لازم و توانایی لذت بردن از زندگی‌شان را ندارند.

این متخصص بهداشت روان افزود: تمام افراد می‌توانند رگه‌هایی از این ویژگی‌ها را داشته باشند ولی به اختلال شخصیت وسواسی مبتلا نباشند. کمتر کسی پیدا می‌شود که هیچ اختلالی در شخصیت‌اش نباشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی را دیدید که رگههایی از اختلال شخصیت وسواسی را داشت اما دچار افت عملکرد نشده بود به این معنی نیست که حتماً دچار اختلال شخصیت وسواس است.