مثلثمرگ در کمین جوانان

به گزارشافکارنیوز،امروز تب پرورش اندام و زیباسازی بدن در بین جوانان افزایش یافته است، از این‌رو استفاده جوانان از داروهای نیروزای غیرمجاز هم بسیار شایع است، تا جایی که به قول اکثر ورزشکاران حرفه‌ای و کارشناسان مصرف نکردن مواد نیروزا در ورزش پرورش اندام به خصوص در رده حرفه‌ای ناممکن است.

اما کارشناسان معتقدند مصرف مواد نیروزا آن هم به صورت مجاز باید فقط برای رده حرفه‌ای مطرح باشد، ولی به دلیل تأثیر بسیار سریع داروها و مکمل‌های غیرمجاز که متأسفانه اثر آنها بسیار کوتاه مدت نیز هستند، ورزشکاران به استفاده از این مواد گرایش پیدا می‌کنند و البته دچار عوارض بسیاری از جمله افسردگی، پرخاشگری، ناتوانی جنسی، سکته، خونریزی داخلی، تشنج، پوکی استخوان، لرزش دست و پا، کابوس، خودکشی و قتل می‌شوند.

*خانواده‌ها مواظب مثلثمرگ باشند


معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری لرستان در این خصوص هشدار داد و گفت: تبلیغات نادرست ماهواره‌ای، دارو‌های مکمل برای تناسب اندام که در برخی بدنسازی‌ها استفاده می‌شود، و برخیدارو‌های لاغریو زیبای که در آرایشگاه‌های زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثلثمرگ را تشکیل می‌دهد.

محمد تقی شاکرمی اظهار داشت: خانواده‌ها باید در این زمینه فرزندان خود را بیشتر کنترل کنند و به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

وی یاد‌آور شد: قرص‌هایاکسی الیتکه در ماهواره به صورت کپسول یا پودر برای کاهش قند خون که ساخت کشور ایالت متحده است، یکی از خطر‌های است که همه اقشار به ویژه جوانان را تهدید می‌کند، زیرا این دارو عوارضی همچون نارسایی و از دست دادن کبد، بی‌نظمی‌های قلبی و مرگ ناگهانی دارد.

* ترکیب برخی مکمل‌های باشگاه‌های بدنسازی با مواد مخدر


معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری لرستان گفت: در برخی باشگاه‌های بدنسازی سطح شهر، برخی داروها برای زیباسازی بدن و پرورش اندام استفاده می‌شوند که بیشتر این داروها با مواد مخدری همچون شیشه ترکیب شده‌‌اند که مسئولان باید در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشند.

*استفاده برخی آرایشگاه‌ها از مواد آرایشی تاریخ گذشته


وی تصریح کرد: آم استامین داروی است که به عنوان داروی لاغری و زیباسازی اندام بدن در آرایشگاه‌های سطح شهر به خصوص آرایشگاه‌های که در حاشیه شهر و محله‌های قدیمی هستند، به خصوص در خانم‌ها استفاده می‌شود، در این خصوص خانواده‌ها به خصوص خانم‌ها باید هوشیار باشند، زیرا عوارض این گونه دارو‌ها بیشتر از فایده آن‌ها است.

شاکرمی اظهار داشت: این داروها علاوه بر اینکه افراد را معتاد می‌کنند، بیشتر آن‌ها با مواد مخدری همچون شیشه ترکیب شده‌اند.

این مسئول یادآور شد: همه جوانان به خصوص خانم‌ها باید در انتخاب آرایشگاه‌ها دقت بیشتری داشته باشند، زیرا دیده می‌شود که در برخی آرایشگاه‌ها مواد آرایشی تاریخ گذشته استفاده می‌کنند.

*تبلیغات دروغین ماهواره‌ای نیاز به دقت بیشتری دارند


معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری لرستان گفت: در تبلیغات ماهواره‌ای تبلیغ دارو‌های به عنوان افزایش توان جنسی به خصوص برای آقایان، دارو‌های مقوی غذایی، لوازم آرایش و بهداشتی دیده می‌شود که همه خانواده‌ها باید بدانند، عوارض خطرناک این تبلیغات بیشتر از سود آن‌ها است.

این مسئول یادآور شد: مسئولان بهداشتی و نیروی انتظامی باید سعی کنند، در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشند و متخلفان را به دستگاه قضایی تحویل دهند، تا با آن‌ها برخورد قاطع شود.

*رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی بخشی به جامعه دارند


معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری لرستان یاد‌آور شد: رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در مقابله با تبلیغات نادرست ماهواره‌ای نقش بسزای دارند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید سعی کنند، با تبلیغات درست و تهیه سریال‌ها و برنامه‌های جذاب بتوانند جایگزین خوب و تاثیرگذاری برای برنامه‌های ماهواره‌ای باشند.

شاکرمی گفت: رسانه‌ها می‌توانند در آگاهی بخشی به خانواده‌ها به خصوص جوانان در خصوص عوارض خطرناک برخی دارو‌ها، مواد آرایشی تاریخ گذشته‌ و دارو‌های توان بخشی جنسی تاثیر بسزایی داشته باشند.

وی در ادامه به همه خانواده‌ها به خصوص خانم‌ها هشدار داد که از این‌گونه داروها استفاده نکنند و به این مسئله با دقت بیشتری توجه کنند.

* ۱۸۰ داروخانه تحت نظارت علوم پزشکی در لرستان وجود دارد


در ادامه معاون غذا و دارو علوم پزشکی لرستان در این خصوص گفت: دارو‌های نیروزا عوارض خطرناک جسمی و روانی به دنبال دارند که در این زمینه خانواده‌ها باید توجه‌ بیشتری داشته باشند.

بهرام دلفان با اشاره به اینکه این داروها باعثمی‌شوند که طی یک دوره زمانی عوارضی همچون فشار خون، ریزش مو، ناتوانی جسمی به خصوص در آقایان، تجمع آب نمک در بدن و عوارض روحی مانند پرخاشگری و در برخی موارد تصادفات خطرناک بروز پیدا کنند.

وی گفت: در سطح استان لرستان ۱۸۰ داروخانه وجود دارد که به اقشار مختلف مردم توصیه می‌شود، در صورت نیاز به دارو خاصی زیر نظر پزشک از داروخانه‌ها تهیه شود.

این مسئول با بیان اینکه داروخانه‌ها از دارو‌های مجوزدار استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: بازرسی‌های صورت گرفته در این زمینه در لرستان بیشتر از میانگین کشوری است و در صورت تخلف از طریق مراجع قضایی تعطیل می‌شوند و با آن‌ها برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

* باید دارو‌های تجویز شده در جای خود مصرف شود


معاون غذا و دارو علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود که از دارو‌های مجازی مانند کرتن‌ها که پزشکان برای برخی بیماری‌ها تجویز می‌کنند، برای موارد نابجا استفاده می‌شود که اقشار مختلف جامعه باید به این مسئله و عوارض خطرناک استفاده از آن‌ها را بیشتر توجه داشته باشند.

* ۴۶۰ باشگاه خصوصی در لرستان وجود دارد


در ادامه مسئول امور باشگاه‌های خصوصی اداره کل ورزش و جوانان لرستان گفت: ۴۶۰ باشگاه خصوصی دارای پروانه باشگاه و موافقت اصول احداثبا زمین و بدون زمین در لرستان وجود دارد.

علی رضا معتمدی اظهار داشت: از این تعداد ۲۰۰ باشگاه پرورش اندام و باشگاه بدنسازی وجود دارد که سالانه از این باشگاه‌ها بازرسی به عمل می‌آید.

وی افزود: علاوه بر نظارت باشگاه‌ها مغازه‌های مکمل داروی و عطاری‌های لرستان با همکاری معاونت غذا و دارو لرستان، ماموران نظارت بر اماکن عمومی و هیئت پزشکی ورزشی لرستان بازرسی می‌شوند.

این مسئول یادآور شد: طی سال جاری بیش از یکهزار مورد بازدید از باشگاههای لرستان صورت گرفته که یکی از آنها در شهرستان پلدختر به دلیل فروش داروهای غیر مجاز تعطیل و پلمب شد.