به گزارشافکارنیوز،بر اساس آمارهای به دست آمده در رابطه با علت نگه‌داری سگ در میان جوانان و برخی خانواده‌های ایرانی این امر نشان از تلاش برای دست یافتن به گونه‌ای از پرستیژ اجتماعی است.

این در حالی است که رواج نگه‌داری از حیوانات خانگی به خانواده‌‌های متوسط جامعه هم کشیده شده و جزو لاینفکی از زندگی شهری و کلاس اجتماعی آن‌ها شده است.

لیدا ۱۶ ساله در خصوص سگ بازی گفت: نگه داشتن یک حیوان بامزه مانند یک سگ پشمالو بسیار هیجان انگیز است، به همین دلیل بارهااز پدر و مادرم خواسته‌ام، برایم یک سگ پشمالو بخرند، اما آنها با این خواسته‌ام مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: نگه داشتن یک حیوان به ویژه سگ این روزها مد شده است و می‌خواهم با نگه داشتن سگ از دوستانم یک سر و گردن بالاتر باشم، هر چند خرید یک سگ پشمالو هزینه زیادی دارد اما برایم مهم نیست، مهم این است که با نگه‌داشتن سگ در میان دوستانم با کلاس به نظر می‌رسم.

هزینه ماهانه نگه‌داری از سگ بیش از ۳۰۰ هزار تومان است


مهرداد یکی دیگر از شهروندان بروجردی گفت: ۲ سال پیش سگ خریدم و به نظرم حیوان بسیار دوست داشتنی و بی‌آزاری است.

وی ادامه داد: علاقه شدیدی به او دارم و به خاطرش از همه جدا شده‌ام.

این شهروند بروجردی عنوان کرد: مجرد هستم و شغل آزاد دارم و ماهانه حدود ۳۰۰ هزار تومان برای سگم هزینه می‌کنم.

مهرداد گفت: اوایل خانواده‌ام من را از این کار نهی می‌کردند اما وقتی دیدند به این سگ وابسته شده‌ام دیگر کاری با من ندارند هر چند هنوز هم از من دلخور هستند.

وی عنوان کرد: زمانی که با سگم در خیابان‌ها قدم می‌زنیم برخی از مردم و شهروندان به من با دیدی متفاوت نگاه می‌کنند بنابراین بیشتر سعی می‌کنم که در خانه از او نگه‌داری و وسایل رفاهی او را فراهم کنم.

وقتی از او پرسیدیم به چه دلیل به نگه‌داری سگ علاقه دارید، گفت: این سگ تنها تفریح من است و تمام اوقات فراغتم را پر می‌کند و اگر روزی بیمار شود من ناراحت و افسرده می‌شوم.

همنشینی انسان با موجودی غیر از انسان یک انحراف اخلاقی است


یک حقوقدان و استاد دانشگاه در این خصوص گفت: نگه‌داری سگ از نظر جرم‌شناسی و حقوق جزا می‌تواند مورد بحثقرار گیرد در حقوق جزا بحثجرم بودن نگه‌داری سگ را مد نظر دارد ولی در جرم‌شناسی به ریشه‌های عواقب یک کار نابهنجار می‌پردازد.

محمد دشتبانی اظهار کرد: در ایران همنشینی انسان با موجودی غیر از انسان یک انحراف اخلاقی اجتماعی محسوب می‌شود.

این حقوقدان یادآور شد: به طور قطع انسان وقتی در حریم خود کسی جز انسان را وارد کند از منظر جرم‌شناسی از موجبات تزلزل اخلاقی است و در پی آن ایجاد زمینه‌های جرم‌زا را فراهم می‌کند.

وجود سگ در زندگی زیرمجموعه جرم‌های دیگر است


وی تصریح کرد: حقوق جزا جرم را تعریف می‌کند و می‌گوید، جرم رفتاری است که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد البته در قانون جرمی به نام سگ‌بازی یا نگه‌داری سگ وجود ندارد اما می‌تواند زیر مجموعه جرم‌های دیگر باشد.

دشتبانی گفت: اگر کسی معتقد باشد که سگ جزو نجاسات نیست یا مثل حیوان اهلی حلال گوشت با آن رفتار کند حتی ممکن است به انکار ضروریات دین هم منجر شود و برگشت از دین برای چنین افرادی قابل تامل است.

سگ‌ها ناقل برخی بیماری‌ها به انسان هستند


در ادامه رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد در خصوص سگ‌گردانی و همنشینی انسان با سگ به خبرنگار فارس گفت: در دین اسلام از سگ به عنوان حیوانی نجس یاد شده به همین دلیل همنشینی با آن از نظر دینی منع دارد.

محسن صیرفی اظهار کرد: از نظر بهداشتی نیز سگ‌ها ناقل برخی بیماری‌ها به انسان هستند و نگه‌داری آن‌ها در محیط زندگی توصیه نمی‌شود.

وی افزود: در کشورهای خارجی معمولاً برخی حیوان‌ها در منزل نگه‌داری می‌شوند و به منظور جلوگیری از انتقال هرگونه بیماری از طریق آن‌ها به انسان، ابتدا نسبت به واکسینه کردن آن‌ها اقدام شده و آموزش‌های ویژه‌ای درباره نگه‌داری آن‌ها در منزل ارائه می‌شود تا از آلودگی‌هایی که از طریق این حیوانات به انسان منتقل می‌شود، جلوگیری شود.

بیماری کیست هیدراتیک از سگ به انسان منتقل می‌شود


این مسئول ادامه داد: در کشور ما معمولاً این اقدامات پیشگیرانه انجام نشده و نگه‌داری حیوانات به صورت غیربهداشتی انجام می‌‌شود.

صیرفی عنوان کرد: مهمترین بیماری که از طریق سگ به انسان منقل میشود کیست هیدراتیک است، همچنین مهمترین بیماری که از طریق گربهسانان قابل انتقال است، توکسوپلاسموز است که در بانوان موجب نازایی میشود.