سفر قریب الوقوع اشتون به ایران

به گزارش افکارنیوز، " کاترین اشتون " که در کویت و در یک کنفرانس خبری مشترک با " شیخ صباح الاحمد الصباح " وزیر امور خارجه این کشور، سخن می گفت با اعلام این مطلب در ادامه افزود: قصد سفر به ایران در هفته های آتی را دارم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین خواستار اجرای توافقنامه هسته ای ژنو شد و افزود که اتحادیه اروپا اقدامات صورت گرفته از سوی ایران در این زمینه را بررسی خواهد کرد.

در همین رابطه روز گذشته اعلام شد که اشتون و " محمد جواد ظریف " وزیر امور خارجه ایران، در تاریخ اول فوریه دیدار می کنند. رویترز در خبری با اعلام این موضوع نوشته بود: یک دیپلمات غربی از احتمال بسیار زیاد آغاز دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای ۱ + ۵ از ماه فوریه خبر داد.

این دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: در اولین مذاکرات ایران و کشورهای ۱ + ۵، " محمد جواد ظریف " وزیر امور خارجه ایران، با " کاترین اشتون " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار می کند.

به گفته این مقام غربی، هدف از دور جدید مذاکرات، رسیدن به توافق جامع و نهایی برای حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران است.

این در حالی است که از تاریخ ۲۰ ژانویه اجرای توافقنامه ژنو که در اصل گام اول برای رسیدن به توافقی جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران است آغاز می شود. زمان اجرای این توافقنامه شش ماه خواهد بود و در این مدت دو طرف باید با حسن نیت به دنبال رسیدن به توافق جامع باشند.

بر اساس توافقات به عمل آمده، از زمان اجرای این توافقنامه، برخی از تحریم های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران نیز لغو می شود و روند آزاد سازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران در غرب نیز آغاز می شود.