کنگره تحریم‌ها را تصویب کند به نفع ایران است
گروه سیاسی-

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه اوباما به در مورد وتوی تحریم‌ها علیه ایران گفت: هیچ توافقنامه‌ای در موضوع هسته‌ای با این سرعت انجام نمی‌شد و در عین حال زمانبندی برای اجرای آن هم به این سرعت اجرایی نمی‌شد و همین دو موضع نشان می‌دهد دوطرف یعنی هم ۵ + ۱ و هم ایران برای پیشبرد اهداف توافقنامه علاوه بر اراده سیاسی دارای حسن نیت نیز هستند.

به گزارشافکارنیوز؛نوذر شفیعی، اظهارداشت: باتوجه به اینکه در توافقنامه از ریس جمهور آمریکا به عنوان کسی که می‌تواند از اقدامات سازمان‌های داخلی آمریکا نظیر سنا جلوگیری کند لذا انتظار می‌رود که اوباما در راستای عمل به توافقنامه گام بردارد و اجازه ندهد در آمریکا تخطی از مفاد توافقنامه صورت گیرد.

شفیعی گفت: البته اگر تعداد آراء در هر مصوبه‌ای در کنگره به دوسوم برسد ریس جمهور طبق قانون دیگر نمی‌تواند چنین مصوبه‌ای را وتو کند و لغو این مصوبه از اختیارات قانونی ریس جمهور خارج است.

وی ادامه داد: البته اگر این اتفاق بیفتد یعنی مصوبه‌ای علیه ایران در کنگره به تصویب برسی که ریس جمهور از آن ناراضی باشد این امر می‌تواند پیامدهای مثبتی برای ایران داشته باشد که از آن جمله انشقاق در داخل ایلات متحده آمریکاست و دیگری عدم پایبندی امریکا به توافقی است که با دول اروپایی امضاء کرده است.

شفیعی تاکید کرد: گرچه توافقنامه ژنو گام روبه جلویی بوده است اما از نظر ما گام اول است و در گام نهایی ممکن است در تعیین مصادیق چالش‌هایی بوجود بیاید و اگر نگرانی نیز وجود داشته باشد در مرحله نهایی است که از نظر ما مرحله تعیین مصادیق است.

وی گفت: مثلا اگر یکی از مصادیقی که باید بروی آن توافق صورت گیرد نیروگاه آب سنگین اراک باشد که ایران آن را با دشواری زیاد و زحمات سی ساله دانشمندان راه اندازی کرده است باید به گونهای توافق شود که نه زحمات سی ساله ایران در ساخت این نیروگاه زیر سوال برود و در عین حال هم سوالات و ابهامات غربیها در رابطه با این نیروگاه و ساخت بمب اتم نیز پاسخ داده شود و آنها قانع شوند که فعالیتهای ایران در این نیروگاه قانونی است.