کاهش قیمت نفت پس از توافق هسته‌ای تهران

به گزارشافکارنیوز،راشا تودی اظهار کرد: چشم انداز لغو تحریم های اعمال شده بر بخش نفت ایران قیمت هر بشکه نفت خام برنت را به ۱۰۷ دلار و هر بشکه نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت را به ۹۲ دلار کاهش داد.

اگر تهران بتواند طرف‌های آمریکایی و اروپایی را متقاعد کند و در مورد برنامه هسته‌ای خود اعتماد سازی کند، قیمت نفت بیش از این سقوط خواهد کرد.

ایران و شش قدرت جهانی تحت نام ۱ + ۵ توافق کرده‌اند، به توافق هسته‌ای خود که در ماه نوامبر سال گذشته در ژنو حاصل شده است، از ۲۰ ژانویه سال جاری(۳۰ دی ماه) جامه عمل بپوشانند.

این مسئله به ایران کمک خواهد کرد، تا فضای تجاری بیشتری را پیش روی خود ببیند.

همچنین اعلام گزارش وضعیت اشتغال ایالات متحده آمریکا که در ماه دسامبر تنها توانسته بود ۷۴ هزار فرصت شغلی ایجاد کند، بر کاهش قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت بی تاثیر نبوده است.

قیمت نفت برنت در روز جمعه توانسته بود، ۸۶ سنت افزایش قیمت پیدا کند، ولی اوایل روز دوشنبه به ۱۰۶.۴۹ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

این توافق نه تنها با افزایش معاملات موجب افزایش رونق بخش نفت ایران می‌شود، بلکه ذخائر یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع نفت و گاز جهان را به روی بازار عرضه جهانی باز خواهد کرد.

هنگامی که اولین بخش توافقات ایران و ۱+۵ در ۲۴ نوامبر اعلام شد، نفت برنت دچار افت قیمتی ۳ درصدی شده و به ۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید، که بزرگترین میزان کاهش در یک روز از ماه محسوب میشود.