احتمال برگزاری دور بعدی گفتگوهای اشتون و ظریف در تهران

به گزارش افکارنیوز، " سید عباس عراقچی " مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای در مورد دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس گفت: در حال حاضر ما به دو شکل با آژانس انرژی اتمی مذاکره داریم؛ که یکی، نحوه اجرای توافق و وظایفی که آژانس پیرامون راستی آزمایی اقدامات دارد، است.


*سفر هیئت‌هایی از آژانس طی روزهای آینده به تهران



وی افزود: در این خصوص تماس‌ها و رایزنی‌های ما ادامه دارد و طی روزهای آینده هیئت‌هایی نیز از آژانس انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران می‌آیند تا مقدمات اجرای توافق را از ۲۰ ژانویه فراهم کنند.

عراقچی تصریح کرد: مذاکرات دیگری نیز با آژانس داریم که جدا از روند توافقات ژنو و گفتگوها با ۱ + ۵ است و مربوط به حل مسائل باقی مانده ایران و آژانس انرژی اتمی است.


*دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس ۱۹ بهمن ماه برگزار می‌شود



مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان ادامه داد: در این زمینه قرار بود در تاریخ ۲۱ ژانویه یا اول بهمن هیئت آژانس انرژی اتمی به ایران بیایند و مذاکراتی داشته باشیم که به دلیل تداخلی که با بخش اول مباحثی که مطرح کردم پیش آمد، دور بعدی مذاکرات ایران با آژانس به ۱۹ بهمن موکول شد.


*پاسخ رسمی از اشتون برای سفر به ایران دریافت نشده است


وی در مورد سفر کاترین اشتون به ایران اظهار داشت: همان طور که پیش از این نیز اعلام کردم وزیر امور خارجه کشورمان در سفر نیویورک دعوت بازی را از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام دادند و در دیداری که با هلگا اشمید داشتم این دعوت را تجدید و تکرار کردم.

عراقچی ادامه داد: اشتون هم نسبت به این سفر اظهار علاقه کرده ولی هنوز تصمیمی در مورد زمان دقیق این سفر گرفته نشده است و پاسخ رسمی هم دریافت نکردیم.


*احتمال دور بعدی گفتگوهای اشتون و ظریف در تهران


معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه افزود: در مرحله بعدی مذاکره با ۱ + ۵ این توافق وجود دارد که بعد از اجرایی شدن گام اول این مذاکرات شروع شود و طبیعتا برای شروع این مذاکرات به یک سری اقدامات اولیه بین خانم اشتون و آقای ظریف نیاز است که این ملاقات ممکن است در حاشیه یک جلسه بین‌المللی صورت گیرد و یا ممکن است در سفر خانم اشتون به تهران انجام شود و هنوز تصمیمی در این خصوص بین طرفین گرفته نشده است.

*با اجرای توافق عقب‌گرد تحریم‌ها آغاز می‌شود

عراقچی در مورد تاثیرات اجرای گام اول توافق ژنو بر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در راستای این اقدام جلوی بسیاری از تحریم‌ها گرفته می‌شود و فروش نفت ایران در سطح فعلی ادامه پیدا می‌کند و یک راهگشایی در بسیاری از حوزه‌ها به خصوص در حوزه‌های مالی، بانکی صورت می‌گیرد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: در راستای اجرای توافق ژنو عقبگرد تحریمها آغاز و این مسئله باعث میشود بار روانی تحریمها هم به میزان زیادی کم شود و تمام اینها اثرات مثبت خود را در اقتصاد ایران خواهد گذاشت ولی اثرات دقیق آن را کارشناسان اقتصادی باید بررسی کرده و نظر دهند و در کل ما فکر میکنیم این مهم به رشد و ارتقای جایگاه منطقهای جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد.