توزیع ۱۲۰هزار تن مرغ در دو سبد کالا

به گزارشافکارنیوز،مصیب محمدیان شمالی در مورد جلسه با اتحادیه مرغداران گوشتی برای برطرف شدن نگرانی تولید کنندگان از عرضه و تقاضا در بازار به دلیل عرضه سبد کالا، اظهار داشت: تا کنون و طی این چند روز جلسه‌ای با این اتحادیه نداشتیم ولی اینکه آنها پیشنهاد داده‌اند بخشی از مرغ سبد کالا به صورت گرم تأمین شود تا وضعیت عرضه و تقاضا در بازار در زمان توزیع سبد کالا به هم نریزد، تفاوتی در اصل موضوع نمی‌کند زیرا خرید پشتیبانی امور دام همیشه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه خرید‌های پشتیبانی امور دام مستمر ادامه دارد، گفت: بر اساس قرارداد جدیدی که شرکت پشتیبانی امور دام در نظر گرفته، به تولید کنندگان اعلام کردیم که نهاده به آنها تحویل می دهیم و دو ماه آینده به ازای آن مرغ تحویل می‌گیریم. بر اساس پیش بینی انجام شده، در سه دوره که مجموعا ۶ ماه می شود، ۵۰ هزار تن مرغ خریداری خواهد شد. البته این میزان علاوه بر خرید‌هایی است که به صورت مستمر و همیشگی انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به این سؤال که با این خرید نگرانی مرغداران در مورد تعادل بازار زمان توزیع سبد کالا برطرف خواهد شد، خاطر نشان کرد: اگر مرغداران بتوانند با شرکت قرارداد منعقد کنند و مرغ را تحویل دهند، دیگر نگرانی نسبت به وضعیت بازار و عرضه و تقاضا نخواهد داشت، همچنین، مشکل سرمایه در گردش نخواهند داشت و ذخایر شرکت پشتیبانی نیز حفظ می شود.

محمدیان با بیان اینکه این موضوع را به استانها ابلاغ کردیم و هر کدام تمایل داشته باشند، با آنها قرارداد منعقد می‌کنیم، در مورد قیمت و حجم مرغی که برای سبد کالا نیاز است، گفت: حجم مرغ مورد نیاز به جامعه هدف بستگی دارد ولی به طور کلی برای هر دوره که سبد توزیع می شود حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تن مرغ نیاز است. درمورد قیمت آن نیز مبنای محاسبه، سازمان حمایت و تنظیم بازار است ولی در حال حاضر خرید شرکت برای کشتار مرغ به صورت دستی هر کیلو ۶۵۰۰ تومان و برای کشتار صنعتی ۶۶۵۰ تومان است.

وی در واکنش به این موضوع که نرخی که قرار است دولت برای مرغ سبد کالا به شما تحویل دهد در حد همین قیمت‌ها است، گفت: قاعدتا اگر دولت نخواهد شرکت پشتیبانی ضرری متحمل نشود در همین قیمت‌ها مرغ را از ما تحویل می‌گیرد.

همایون دارابی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی طی گفتگویی با خبرنگار تسنیم، از نگرانی مرغداران در زمان توزیع سبد کالا خبر داد و معتقد بود، وقتی سبد کالا توزیع شود، بخشی از تقاضای بازار جمع خواهد شد و در این بین تولید کنندگان نگران تولیدات خود هستند. بر همین اساس، دو پیشنهاد از سوی اتحادیه به وزارت صنعت اعلام شد. یکی از انها تأمین بخشی از مرغ سبد کالا به صورت گرم بود تا تولیدات مرغ واحدهای تولیدی در این زمینه مصرف شود و دیگر اینکه شرکت پشتیبانی امور دام در صورتی که از مرغ منجمد برای سبد کالا استفاده میکند، همزمان از تولید کنندگان مرغ را خریداری کند تا به دلیل کاهش تقاضا در بازار متضرر نشود.