آمار فروش مرکز مبادلات ارزی " محرمانه " شد

به گزارشافکارنیوز،از ابتدای مهر ماه سال ۹۱ مرکز مبادلات ارزی کشور رسماً فعالیت خود را آغاز کرد البته شروع فعالیت این مرکز همراه بود با نوسانات شدید ارزی در بازار و مسئولان مربوطه در وزارت صنعت و بانک مرکزی و البته دولت وقت تصمیم به ایجاد چنین مرکزی برای ساماندهی توزیع ارز رسمی بین واحدهای تولیدی گرفتند.

بعد از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، تیمی در وزارت صنعت تشکیل شد و کالاهای مختلف مورد نیاز را گروه بندی یا بعبارت بهتر اولویت بندی کردند و در نهایت بنا شد که ارز مورد نیاز کالاهای مشمول اولویت سوم تا نهم البته کالاهای مورد تأیید بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق اتاق مبادله تأمین می‌شود.

همزمان با آغاز فعالیت و توزیع ارز رسمی از سوی بانک مرکزی به واحدهای تولیدی تا چند ماه میزان ثبت سفارش انجام شده در مرکز مبادلات ارزی کشور توسط سخنگوی این مرکز اعلام می شد ولی نکته اینجاست که در این گزارش‌ها هیچ اشاره‌ای به میزان و نوع ارز فروخته شده نمی شد. البته باید گفت که روال اعلام میزان ثبت سفارش نیز بعد از مدتی متوقف شد و سخنگوی مرکز مبادلات هم رسماً به فعالیت خود در این مرکز پایان داد.

۲۳ دی سال گذشته بود گزارشی اعلام شد " اعلام آمار ارز فروخته شده در مرکز مبادلات ارزی «محرمانه» شد " ولی چند روز بعد از انتشار این خبر، خبرنگار تسنیم گفت‌وگویی با محمود بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی انجام داد که وی در این گفت‌وگو رسماً اعلام کرد: هیچ آمار محرمانه‌ای در بانک مرکزی نداریم و برهمین اساس آمار مرکز مبادلات ارزی مشور نیز محرمانه نیست. بهمنی در آن زمان از فروش ۴ میلیارد دلار ارز از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور به واحدهای تولیدی خبر داد.

اما درحالی که مدیریت قبل بانک مرکزی تاکید کرد آمار محرمانه در بانک مرکزی نداریم پیگیری های خبرنگار تسنیم از مدیریت فعلی بانک مرکزی حاکی از این است که ظاهراً یک بار دیگر تشخیص بر این شده که میزان ارز فروخته شده در مرکز مبادلات ارزی کشور اعلام نشود.

خبرنگار ما با قاسمی مدیر مرکزی مبادلات ارزی کشور تماس گرفت و از وی خواست آمار فروش ارز در این مرکز را اعلام کند اما وی بعد از تماسهای متعدد اعلام کرد: "اجازه نداریم آمار فروش مرکز مبادلات را اعلام کنیم."