به گزارشافکارنیوز،چهارمین همایش مهندسی فرهنگ نام‌گزینی صبح امروز سه‌شنبه ۲۴ دی با حضور آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران و رئیس سازمان ثبت احوال کشور و جمعی از علما و اندیشمندان در تالار اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در این همایش گفت: در ۵۰ سال گذشته همواره نام ارزنده فاطمه بالاترین فراوانی نام را برای دختران به خود اختصاص داده که این نام از برگزیده‌ترین نام‌ها برای جامعه دینی ما است.

ناظمی اردکانی افزود: طبیعت محیط زیست جسم انسان است و فرهنگ هم محیط زیست روح انسان همین طور که طبیعت مهندسی می‌شود فرهنگ هم که برگرفته شده از باورها، اعتقادات و ارزش‌های انسانی است باید مهندسی شود.

وی ادامه داد: در راستای مهندسی فرهنگی نام‌گزینی یکایک دستگاه‌های فرهنگی اعم از صداو‌سیما، رسانه‌ها و شخصیت‌های فرهنگی می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: اطلاعات و آماری که در سازمان ثبت احوال در زمینه نام‌گزینی ثبت شده نشان دهنده این است که برخی از اسامی برخواسته از پدیده‌های طبیعی و بسیار زیبایی است و برخی دیگر از اسامی برگرفته از تمدن و فرازهای تاریخی است که این هم می‌تواند قابل تحلیل و ارزیابی باشد و همچنین برخی دیگر از اسامی برگرفته شده از مذهب و معنویات جامعه است.

ناظمی با اشاره به برخی نظریات که بیان می‌شود کار فرهنگی قابل انداز‌ه‌گیری و ارزیابی تصریح کرد: کار فرهنگی شاخص دارد و می‌توان به صورت کمی آن را اندازه‌گیری کرد که خوشبختانه سازمان ثبت احوال کشور توانسته از طریق شمارش اسامی که برای نام‌گزینی استفاده می‌شود عملکرد فرهنگی دستگاه‌ها را ارزیابی کند.

همچنین در پایان این همایش از سند هویتی شهید ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان با حضور خانواده این شهید والامقام رونمایی شد.