توصیه بزرگان مجلس برای تاخیر در استیضاح وزیران

به گزارش افکارنیوز، گرچه دولتی ها سوال نمایندگان از مسئولان اجرایی کشور را حق قانونی آنها می دانند، اما حجم زیاد سوال مجلسی ها در این ایام باعثشده تا رئیس جمهور و اعضای کابینه اش به این موضوع واکنش نشان دهند.

روحانی چندی پیش در این خصوص گفته بود، «سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزیران با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزیران را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.»

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم چند روز بعد از اظهارات رئیس جمهور این گله روحانی را بی پاسخ نگذاشت و گفت: «روشن است وجه دیگری از وظایف نمایندگی نظارت بر کار وزیران و هیات وزیران است و یکی از شمول نظارت سئوال است که حق نمایندگان است و در کل این گونه نظارت ها همیشه از کژی ها جلوگیری می کند و از انباشتگی اشکالات مانع می گردد.»

توصیه لاریجانی برای رعایت حال دولتی ها

لاریجانی گرچه در ظاهر پاسخ انتقادات دولتی ها را داد اما طبق شنیده های خبرنگار پارلمانی مهر لاریجانی در جلسات خصوصی مجلس و هیات رئیسه به نمایندگان توصیه کرده است تا رعایت حال دولتی ها را بکنند. در همین راستا بود که یک نفر از اعضای هیات رئیسه مسئول رسیدگی به سوال نمایندگان شده است تا سوالات در چارچوب قانون باشد و در حد ممکن در جلسه مشترک با وزیر مربوطه حل و فصل شود.

لاریجانی و برخی بزرگان مجلس همچنین برای تعامل و کمک بیشتر به دولت تدبیر و امید که چند ماهی است کار خود را آغاز کرده، به نمایندگانی که طرح استیضاح را دنبال می کنند توصیه کردند تا فعلا دست نگه دارند.

محمد بیاتیان از طراحاناستیضاح وزیر صنعت و معدندر خصوص دلایل به تاخیر افتادن استیضاح وزیر صنعت گفت: وزیر فرصتی برای حل مشکلات و اقناع نمایندگان خواسته بود. همچنین به خاطر توصیه برخی بزرگان مجلس استیضاح وزیر صنعت و معدن به تاخیر افتاده است و اگر قول های وزیر اجرایی نشود استیضاح دوباره به جریان خواهد افتاد.

براساس این گزارش، مدتی است که تعدادی از نمایندگان مجلس نیز موضوعاستیضاح فرجی داناوزیر علوم را پیگیر هستند.

در همین خصوص ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه مجلس نیز اعلام کرد: هیات رئیسه قصد دارد تا همه کارها به صورت متوازن پیش برود. در بعد نظارت نیز با اینکه سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان است اما نباید بیش از حد خود باشد تا وقت مجلس گرفته شود.