گُم شدن روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی

به گزارشافکارنیوز،حمیدرضا عراقی و عبدالحسین ثمری مدیرعامل و معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ظرفیت فعلی پالایش گاز طبیعی با احتساب واردات از ترکمنستان را روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرده اند.

در همین حال سایت وزارت نفت به نقل از مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز، در تشریح آخرین وضعیت گازرسانی در کشور با بیان اینکه کل مصارف گازرسانی کشور به ٥۴١ میلیون مترمکعب در روز رسیده است، گفته است: از این میزان حدود ۴۸۳ میلیون مترمکعب توسط مشترکان خانگی مصرف شده است.

از سوی دیگر در چند روز گذشته گاز بخش عمده از صنایع، کارخانه ها و نیروگاه های کشور به شدت محدود و یا به طور کامل قطع شده است به طوری که گاز صنایع سیمان و ۲۱ نیروگاه برق بخش خصوصی به طور کامل قطع شده است.

روز گذشته وزارت نفت با انتشار گزارشی به نقل از اصغر آریانی پور دبیر سندیکای شرکت‌های تولید کننده برق اعلام کرد: هم اکنون گاز ٢٣ نیروگاه بخش خصوصی قطع و این نیروگاه‌ها از سوخت گازوئیل و مازوت استفاده می کنند.

به گفته این مقام مسئول در صنعت برق، کشور تقریبا از ٢ روز گذشته گاز تمام نیروگاه‌های بخش خصوصی قطع و آنها از سوخت مایع استفاده می کنند.

در همین حال مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم با اشاره به ثبت رکورد مصرف نفت کوره و گازوئیل در صنایع و نیروگاه‌ها، بیان کرده است: هم اکنون علاوه بر موجودی سوخت مایع نیروگاه ها حدود ۱۳۵ میلیون لیتر فرآورده نفتی هم در این حوزه توزیع و عرضه زمستانی می‌شود تا کاهش تحویل گاز جبران شود.

همزمان با افزایش مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها، گاز صنایع پتروشیمی هم به شدت محدود شده است به طوری که وزارت نفت اعلام کرده است: تحویل گاز صنایع پتروشیمی منطقه عسلویه از ۲۰ به ۸ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است.

علاوه بر این، پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که از روز گذشته افت فشار و قطعی گاز در برخی از استان‌های غرب کشور همچون ایلام، کردستان، همدان، آذربایجان غربی و کرمانشاه قطع و یا با افت فشار روبرو شده است.

همزمان با قطع و افت فشار گاز در سطح شبکه سراسری به ویژه محدودسازی گاز صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و جایگاه‌های سی. ان. جی در حالی تولید گاز در پالایشگاه‌ها حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده و تنها ۵۴۱ میلیون مترمکعب کاز هم در کل کشور تحویل مشترکان می شود که از این میزان حدود روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر می شود.

از این رو، در حالی هنوز رکورد مصرف گاز در زمستان سال ۹۲ حتی به سال گذشته هم نرسیده که این سئوال مطرح است که تکلیف روزانه حدود ۴۰ میلیون متر مکعب گاز که معادل ۲ فاز پارس جنوبی است، چه میشود؟