بهگزارش افکارنیوز، " محمد شریعتمداری " معاون اجرایی رئیس جمهور در حاشیه اولین سفر استانی دولت یازدهم به خوزستان که امروز سه‌شنبه انجام شده، از مردم خواست درخواست‌ها و مطالبات خود از دولت را از طریق سامانه تلفنی ۱۱۱ ثبت و پیگیری کنند.

وی با دفاع از ایجاد سامانه ارتباط الکترنیک مردم و دولت، آن را " وسیله خوبی برای ارتباط با دولت " دانست که با هدف " حفظ شأن و کرامت مردم " ایجاد شده است.

* یک ابتکار احمدی‌نژادی

نیمه آذر ۸۷ بود که محمود احمدی‌‌نژاد رئیس دولت نهم سامانه جدیدی را برای تسهیل ارتباط مردم با دولت‌مردان ایجاد و فاز اول " سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت " را در استان آذربایجان شرقی افتتاح کرد.

ابتکار راه‌اندازی پروژه ملّی " سامد " زمینه‌ای را فراهم کرد تا مردم استان‌های مختلف کشور و حتی هموطنان خارج از کشور شکایات، درخواست‌ها و پیشنهادات خود را با استفاده از شماره تلفن ۱۱۱ پیگیری کنند.

همچنین با بهره‌برداری از فاز دوم این سامانه شرایطی به وجود آمد که مردم از طریق پیامک، پست الکترونیکی و نمابر و همچنین پایگاه اینترنتی www. saamad. ir مطالبات خود را پیگیری کرده و نظرات و پیشنهادات‌شان را به دولتی ها ارائه دهند.

* سامانه‌ای در مقیاس همه آحاد جامعه

محمود احمدی‌نژاد در آئین بهره‌برداری از فاز اول سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت، ارتباط مردم با دولت و مسئولان حکومت را برخواسته از یک اصل مهم اعتقادی دانسته و گفته بود: از نظر ما حاکمان اصلی، مردم هستند که باید در اداره امور کشور نظارت داشته باشند.

او تصریح کرده بود: راه‌اندازی این سامانه می‌تواند هم مسئولان را یاری دهد و هم مردم را در جریان امور کشور قرار دهد و طبیعتا به اصلاح امور و سرعت بخشیدن به کارها کمک می‌کند.

رئیس دولت نهم معتقد بود راه‌اندازی سامد فرصت نظارت و انتقال اطلاعات به مسئولان را به مردم می دهد و ارتباطات می‌تواند مسئولان را در اداره امور یاری کرده و مردم نیز بر مسائل کشور اشراف داشته باشند.

او بر همین اساس تأکید کرده بود: " سامد " که مسئولان را در برداشتن موانع و سرعت بخشیدن به روند اجرای امور یاری می دهد، باید به سرعت و با ظرفیتی در مقیاس تمام ملت ایران طراحی و عملیاتی شود.

* توسعه سامد در دولت دهم

با آغاز دولت دهم به ریاست مجدد احمدی‌نژاد، تیم همکاران رئیس جمهور در مرکز ارتباطات مردمی توسعه سامانه ارتباط الکترونیک دولت را در دستور کار قرار دادند و دفاتر سامد در استان‌ها، یکی پس از دیگری گشایش یافت.

محمد آقارضی مدیر پروژه ملّی سامد درباره ضرورت‌ها و کارکردهای سامانه ۱۱۱ گفته بود که " راه‌اندازی سامدحرکتی جهادی در راستای تسریع پاسخگویی و خدمت رسانی دولت به مردم است که با عنایت خدا و تلاش مسئولان امر، در همه استان‌های کشور در حال گسترش است.

وی با اشاره به طراحی برنامه پاسخگویی آنلاین مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان‌ها با حضور در سایت سامد، ابراز امیدواری کرده بود که پاسخگویی مستقیم دولت‌مردان به عنوان الگویی موفق از فرهنگ پاسخگویی با شیوه مدرن و اثر بخش در کشورمان نهادینه شود.

* تفاهم‌نامه برای ارتقای سامد

پس از افتتاح رسمی " سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت " و تکمیل فازهار آن در سال ۸۹ توسط رئیس جمهور وقت، نشست رسمی اعضای شورای راهبردی " سامد " به‌منظور مبادله تفاهم‌نامه بین مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.

در این نشست که به ریاست محمدهاشم غرقی برگزار شده بود، تفاهم‌نامه‌ای در راستای اجرای بخشی از مفاد ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه کشور در خصوص بسط و توسعه شبکه ملی اطلاعات به امضاء و تأیید رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت و علی حکیم جوادی رئیس سازمان فناوری اطلاعات رسید که اهداف آن عبارت بودند از:

" ۱. رسیدگی سریع و دقیق موارد مردمی در جهت تقویت و تثبیت اعتماد عمومی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه‌های اجرائی

۲. ایجاد بسترهای لازم فنی و مدیریتی در خصوص مشارکت حداکثری مردم بر حوزه‌های نظارتی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی

۳. فراهم آمدن زمینه توزیع عادلانه خدمات و منابع ملی بین اقشار مختلف مردم. "

* مردم چقدر به احمدی‌نژاد نامه دادند؟

در آخرین روزهای دولت دهم، عادل محمدیان رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری با ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه متبوعش اعلام کرد که در دولت احمدی‌نژاد، مجموعاً ۳۸ میلیون ارتباط مردمی شامل پیام، ایمیل، نامه مکتوب و ملاقات حضوری و تماس با سامانه ارتباط مردم با دولت، ثبت شده است.

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ نظام‌نامه مدیریت و ارتباطات مردمی از سوی شورایعالی اداری دولت دهم، تصریح کرده بود: در حال حاضر " سامد " در ۳۱ استان کشور فعال است و ۱۱ هزار و ۶۴۰ کارتابل برای مدیران وجود دارد که نامه‌های مکتوب و ایمیلی را ثبت و برای پاسخگویی به بالاترین سطح مدیریت استان ارجاع می دهند.

محمدیان با بیان اینکه می‌توانیم به صورت آنلاین مشخص کنیم در هر استان چند تماس صورت گرفته، متذکر شد: خط ۶۱۳۳ نظارت بر این مرکز را برعهده دارد که اگر کسی قانع نشد و یا از پاسخ خود راضی نبود می‌تواند از این طریق طرح شکایت کند.

وی همچنین اعلام کرد: در دولت احمدینژاد بهطور متوسط ۵ هزار و ۵۰۰ تماس به صورت روزانه در شبکه ثبت می شد و در راستای اولویتبخشی به تکریم، در هر استان نیز ۴۵۰ نفر پاسخگوی مردم بودهاند.