وعده های روحانی در دیدار نخبگان و دانشگاهیان خوزستان

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز در جریانسفر استانیخود به خوزستان در جمع فرهنگیان، دانشگاهیان و نخبگان این استان با بیان اینکه مقصود ما از نخبه فقط آنها نیستند که سمت علمی و آکادمیک دارند گفت: همه صاحبان فکر و اندیشه و تجربه نخبگان این جامعه هستند. یک رئیس عشیره یا یک رئیس قبیله ممکن است به ظاهر مدرک علمی نداشته باشد، اما قطعا در مسائل اجتماعی و محیطی خود صاحب‌نظر است و او هم از نظر ما نخبه به حساب می‌آید.

وی افزود همه آنهایی که در جامعه ما دارای توانمندی ویژه برای شناخت و درک مسائل و دریافت داده‌ها و توانمند در بررسی و حل و فصل مسئله هستند، نخبه به حساب می‌آیند و نخبه کسی است که در جامعه از احترام ویژه و خاصی برخوردار است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نخبه آن کسی است که قدرت تبیین و تحلیل نظرات و مطالبات به حق جامعه را داشته باشد، افزود: مطالبات زیادی در جامعه مطرح است و حقیقتا این مطالبات به جا و درست هستند. هفته‌ها پیش که تصمیم سفر به خوزستان را داشتیم، نشستیم و مشکلات استان را بررسی و لیست کردیم. حتی در جمع نمایندگان این استان هم مکتوب و هم شفاهی مشکلات را بررسی کردیم اما نکته مهم اینجاست که در رفع مشکلات باید اولویت‌بندی کنیم. اولویت‌بندی بسیار مهم است و اینکه با امکانات موجود از کجا شروع کنیم و چه چیزهایی اولویت ما هستند و به کمک نخبگان جامعه نیاز داریم.

به گفته روحانی نخبگان بهترین واسطه بین مردم و دولت‌مردان می‌توانند باشند و نخبگان می‌توانند ضمن تبیین، تحلیل هم کنند و با مردم گفت‌وگو کنند و مشکلات آنها را به دولت‌مردان انتقال دهند و اینجا جایگاه و نقش سازمان‌های مردم نهاد مشخص می‌شود.

وی افزود: از آغاز این دولت همواره گفته شده که تشکل‌های صنفی تخصصی می‌توانند بهترین کمک‌کننده دولت باشند و به مردم بگویند در شرایط فعلی چه چیزی شدنی است و چه چیزی نشدنی است.

" یکی از کشورهایی که هر جامعه را می‌تواند از لحاظ روحی متشنج کند، فشار مطالبات است. بنده قصد ندارم در این جلسه از نهادی خاص انتقاد کنم اما گاهی وقت‌ها فشار دستگاه‌های مختلف برای پروژه‌های مختلف ما را به اینجا می‌رساند که امروز برای تکمیل پروژه‌های مصوب و حتی پروژه‌هایی که شروع شده‌اند اعتباری دوچندان تخصیص دهیم. امروز ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول برای تکمیل پروژه‌های ناتمام نیاز داریم. متاسفانه پروژه‌ها را زخمی و کلنگ زده‌ایم اما هنوز ناقص مانده‌اند. "

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همه ما دچار خطا، اشتباه و نواقص فراوان هستیم و خرد جمعی می‌تواند ما را از اشتباهات نجات دهد، تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و در این راستا نخبگان می‌توانند واسطه خوبی بین دولت و جامعه باشند و دولت موظف است با نخبگان در تماس باشد و از آنها بهره‌جویی کند چرا که نخبگان هستند که دولت را یاری می‌دهند. آنها را باید در نقد و اظهارنظرها آزاد گذاشت.

وی به مشکل سد گتوند درخوزستاناشاره کرد و افزود: همین جا اعلام می‌کنم که در دولت به مسئولان دستور خواهم داد که مسئله گتوند را به دقت مورد بررسی قرار دهند. متاسفانه گتوند که روزی می‌توانست حلال بسیاری از مشکلات باشد، امروز باعثنگرانی شده است. چرا این‌گونه شده است؟

روحانی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم به دنبال مقصر باشیم. مسئولان باید به دقت و موشکافانه مشکلات را بررسی کنند و رسما اعلام می‌کنم مسئولان موظف هستند مشکل گتوند را مورد بررسی قرار دهند تا دولت براساس گزارش آنها مشکلات را به مردم بگوید. البته روز اول مسئولان به من پاسخ دادند و گفتند مسئله را بررسی کردیم و موضوع حل شده است. نگران نباشید اما در گزارش‌های بعد دیدم که مسئله حل نشده و نگرانی‌ها پابرجاست.

رئیس جمهور تصریح کرد: برای حل مسئله گتوند راه‌حل وجود دارد و انشاءالله حدالامکان مشکلات آن را حل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: دولت خدمت‌گزار و کارگزار مردم است. دولت خدمت‌گزار مردمی است که با رای‌شان گفتند که چه می‌خواهیم و ما هم گزارش کار را به مردم خواهیم داد و افتخار می‌کنیم که دولت هم نقاط مثبت و هم مشکلات را به مردم می‌گوید و هم از کارآمدها می‌گوید و هم از ناکارآمدها. هم از موفقیت‌ها می‌گوید و هم از عدم موفقیت‌ها.

روحانی با تاکید بر لزوم آزادی انتقاد در سطح جامعه، خاطرنشان کرد: انتقاد آزاد است. همه باید اظهارنظر کنند. قضاوت نهایی با مردم خواهد بود نه با ما و اگر مردم کار ما را تایید کردند آن وقت می‌توانیم بگوییم که کارمان درست بوده و اگر تایید نکردند یعنی درست عمل نکرده‌ایم.

به گفته رئیس‌جمهور قاضی وجدان عمومی ملت ایران است و نخبگان باید به دولت کمک کنند. انجمن‌های تخصصی باید به مردم کمک کنند و مسئولان دولتی اعم از ملی یا استانی باید با نخبگان جامعه در تماس باشند و با آنها مشورت کنند و کمک بگیرند و دولت باید از کارآزموده‌ها و پیشکسوتان استفاده کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه استان خوزستان و استفاده از این ظرفیت‌ها برای حل مشکلات ملی، گفت: خوزستان با سابقه تمدن بسیار بالا نیاز به حرکت دارد و دولت خود را موظف می‌داند از توانایی خود جهت پیشبرد توسعه استان خوزستان استفاده کند.

روحانی با اشاره به مشکل تامین آب شرب در استان خوزستان، تاکید کرد: ما باید مشکل آب شرب را حل کنیم. باید آب پشت سدها را به زمین‌ها برسانیم. اینجا سرزمین سبز خوزستان است و درختان سر از خاک بیرون می‌آورند و با ما حرف و سخن می‌گویند و انشاءالله منبع مالی را برای تامین آب شرب تامین خواهیم کرد و رئیس صندوق توسعه ملی هم همین جا انشاءالله کمک و یاری خواهند کرد تا منبع مالی برای آبرسانی به ۵۵۰ هزار هکتار زمین را ظرف سه سال تامین کنیم و این کار بسیار بزرگی است.

رئیس‌جمهور افزود: آب آشامیدنی مردم در این استان جزو مواردی است که برای آن اقداماتی انجام شده و امیدواریم در این دولت این اقدامات و تکمیل شود.

وی با اشاره به عزم دولت برای رفع مشکلات فاضلاب، گفت: در جلسه شورای امنیت مشکلات خوزستان مورد بحثو بررسی قرار گرفت و پیشنهاد منطقه آزاد نیز برای این استان مطرح شد و قول می‌دهم کل خرمشهر و آبادان منطقه آزاد خواهد بود.

روحانی با اشاره به دیدار خود با نخست‌وزیر عراق در خصوص مشکلات خوزستان، اظهار داشت: به نتایج خوبی برای رفع مشکلات خوزستان به خصوص ریزگردها در این جلسه رسیدیم و ما این توافقات را دنبال خواهیم کرد و اگر اروند احیاء شود تاثیرش برای کل استان و حتی کل ایران خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: حتی اگر این هفته به خوزستان نمی‌آمدیم بحثریزگردها را برای چندمین بار در شورای عالی محیط زیست بررسی می‌کردیم. ما با مقامات عراق مفصلا بحثکردیم. امیدوارم مشکل ریزگرد به صورت مطلوب حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: این دولت مسیر خود را ادامه می‌دهد و به قول‌هایش پایبند است و اگر روزی دیدم که با سدی مواجه هستم، البته نه سد گتوند حتما به مردم خواهم گفت و از مردم کمک خواهم گرفت. بدانید قدرت ملت بسیار تعیین‌کننده، تاثیرگذار و عمل‌کننده است. همه باید تسلیم باشیم. صلح و‌ آشتی برقرار باشد و کنار یکدیگر قرار بگیریم.

به گفته روحانی، خط‌کشی‌های موجود سیاسی و قومی مورد قبول نیست. مبادا روزی مسئولان خوزستان از شایستگان به دلیل سوابق سیاسی و جناحی یا وابستگی قومیش استفاده نکنند و این خیانت به ملت و ظلم به ملت است. اگر کسی به اندازه یک هزارم میلیمتر بین عرب، لر، بختیار، فارس و دیگران به خاطر قومیت فاصله‌ای بیاندازد، امتیازی دهد بداند که در پیشگاه خداوند و ملت مسئول خواهد بود.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر ایجاد فرصت مناسب و برابر بین زنان و مردان، گفت: ایجاد فرصت برابر بین زنان و مردان وظیفه اجتماعی و ملی و الهی همه ماست. دست به دست هم دهیم و از همه ظرفیتها به خصوص از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم و شاهد روزهای خوب برای خوزستان و ایرانی آبادتر برای همیشه باشیم.