به گزارش افکارنیوز، این رای ابهام بزرگی به وجود آورد. اینکه آیا او سرانجام رشوه گرفته یا نه. اگر گرفته چرا ۸ ماه محروم شده و اگر نگرفته، چرا محروم شده است. حجت السلام علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی با حرف های خود کمی موضوع را باز می کند اما همچنان معماهای زیادی باقی است.

ماجرای ۲ میلیونی که به حساب قهرمانی رفته را شفاف توضیح می دهید؟ جزئیات گفته نشده است.

ببیند ابتدای باید بگویم حکم صادره برای محسن قهرمانی به نوعی نشان می دهد که ایشان از اتهامات وارده مبراست. ببیند آقای قهرمانی گفته که ۲ میلیونی که آقای مولایی پرداخت کرده، به او بازگردانده شده است. حالا این دو میلیون به چه دلیل پرداخت شده است؟ این پول به گفته محسن قهرمانی حق بیمه یک ماشین بوده است. کسی هم که پول به حساب او رفته است، نمایندگی بیمه دارد، یعنی آقای متین مقدم. قهرمانی ایشان را معرفی کرده تا هم پول را بگیرند و هم بیمه را صادر کنند. حالا این وسط نقش آقای مولایی بسیار کلیدی است. یک روز بعد از واریز پول، قهرمانی به آقای متین می گوید، کسیکه می خواست ماشین اش را بیمه کند پشیمان شده و شما این پول را به من نقد بدهید. آقای قهرمانی می گوید این پول را به برگردانده و حتی آدرسی را که آنجا پول را داده، می گوید و همینطور می گوید همسر و مادر همسرش هم شاهد این ماجرا بوده اند. اما مولایی می گوید نه، من یک میلیون بیشتر از آقای قهرمانی نگرفته ام که آن هم بابت مسئله دیگری است. اما چه مسئله ای؟ آقای مولایی می گویند این یک میلیون را بابت حضور در یک دوره کلاس در مشهد واریز کرده اند که پس از غیبت در این کلاس ها، پول را آقای قهرمانی گرفته و به ایشان بازگردانده نه آن دو میلیون را. ما برای روشن شدن موضوع فردی را که مسئول برگزاری کلاس ها بوده پیدا کرده ایم. ایشان گفته که آقای مولایی در کلاس ها شرکت نکرده اند ولی مبلغ پرداختی ۳۵۰ هزار تومان بوده نه یک میلیون تومان و هنوز هم نیامده است پول را بگیرد! شما تناقض را در این حرف ها ببیند. هرکس یک حرفی می زند. اما مراوداتی در این بین بوده و علی دایی به نوعی تحت تاثیر حرف های مولایی قرار گرفته و بعد از بازی سپاهان و پرسپولیس آن حرف ها را زده است. حلقه مفقود شده این بحث، ارتباط آقای مولایی و قهرمانی است.

شما مرتضی کریمی را هم محروم کرده اید. در واقع با مثلت کریمی، مولایی و قهرمانی روبرو هستیم. شما پذیرفته اید که در بازی راه آهن و آلومینیوم به نفع راه آهن کار شده است. اگر تیم هرمزگان این سه امتیاز را می گرفت به دسته یک نمی رفت. از سویی، این مثلثدر بازی استقلال و پرسپولیس هم بودند. مولایی دستیار مظلومی بود، قهرمانی داور بازی و کریمی هم کمک. در آن مسابقه گل درست پرسپولیس و نوری آفساید گرفته شد. این پرونده خیلی پیچیده تر به نظر می رسد.

اول از همه باید بگوئیم که تیم داوری سپاهان و پرسپولیس بی گناه شناخته شده اند.

یعنی اشتباه…

بله، اشتباه فنی بوده است و از طرف سپاهان هم اقدامی صورت نگرفته. با توجه به حرف هایی که زدید، از من نخواهید موضوع را بازتر کنم. حقیقت این است که برای بررسی این مسایل باید به فصل های قبل برگردیم. من یک مورد را درباره بازی مس کرمان و راه آهن در برنامه ۹۰ گفتم و گفتم که به نتیجه بازی شک داریم.(در این لحظه او حرف هایی می زند و از ما می خواهد که منتشر نکنیم. حرف هایی که می تواند زوایای تازه ای از این پرونده را نشان دهد اما علیپور معتقد است پله پله باید جلو رفت)

الان اگر آلومینیوم شکایت کند چه اتفاقی می افتد؟

آن فعلا شکایت نکرده اند اما اگر شکایت کننده قطعا رسیدگی می کنیم.

اما حق یک استان خورده شده است.

البته اتفاقات بازی راه آهن و آلومینیوم به آن شکلی نیست که شما می گوئید. من می گویم خودتان بروید و صفر تا ۱۰۰ بازی را بررسی کنید. کارشناس بیاورید و به آنالیز بازی بپردازید. تنها موردی که در این بازی جای تامل دارد، مصدومیت یکی از بازیکنان آلومینیوم و بازگشتش به زمین و سپس خونریزی آبرویش است که باعثمی شود داور دستور خروجش را بدهد و ۸ دقیقه این تیم با ۱۰ نفر بازی کند. دقیقا در همین لحظات هم راه آهن گل می زند و بازی را می برد. در واقع قهرمانی اشتباه تاثیر گذاری نداشته است.

پس چرا دو ماه است می گویند آقای قهرمانی قبل از این بازی پول گرفته است؟

واقعیت این است که هنوز باید این پرونده بررسی شود. آقای قهرمانی در آن بازی اشتباه تاثیرگذاری نداشته است. اما این به معنای تبرئه شدن او نیست. همین که آقای قهرمانی با آقای مولایی که در باشگاه راه آهن پست داشته، ارتباط داشته است خودش جرم محسوب می شود و در اروپا اگر چنین ارتباطی برقرار شود نمی گویند آیا اتفاقی افتاده یا نه. دو طرف را محروم و جریمه می کنند. آئین نامه کمیته اخلاق می گوید در چنین شرایطی افراد از ۶ ماه تا مادام العمر محروم می شوند. در واقع برای قهرمانی کف این محرومیت در نظر گرفته شده است.

پس در واقع بخش قضایی ما برای برخورد با چنین مواری ضعف دارد. مثلا همه ایتالیا را مثال می زنند و می گویند چرا ما مثل آنها عمل نمی کنیم.

همه فکر می کردند قرار است این پرونده در نهایت ماست مالی شود و به نظرمن همین که فدراسیون توانست چنین رایی ای صادر کند، یک برد است. این پرونده به ما نشان می دهد که باید رکن قضایی ما تقویت شود. اگر در ایتالیا کار به آنجا کشید، به خاطر تیم قدرتمندی بود که پای کار بودند اما در ایران غیر از یکی دو نهاد، بقیه دارند نمایش می دهند. من آدمی در این فوتبال دیده ام که ۳۸ حکم جلب دارد ولی آزاد می چرهد. فردی دیده ام ۴۸ حکم علیه او داده شده ولی راست راست می چرخد. آیا باید بگوئیم فدراسیون این کار را انجام نداده؟ کمیته انضباطی بر اساس آئین نامه اش تصمیم می گیرد و ۵ قاضی هم تصمیم گیرنده هستند. من باورم نمی شد که آقای حسن زاده با وجود فشارها چنین رایی ای بدهد. با وجود تمام مشکلات صدور این رای واقعا کار بزرگی بود. خیلی ها ابتدا اعتراف نمی کردند و تازه بعد از اینکه فهمیدند ما اطلاعات را چطور به دست می آوریم به حرف آمدند. اگر آقای مولایی از اول صادقانه حرف می زد ما حتی از ایشان تقدیر هم می کردیم.

اما یک سوال مهم. آیا با ۲ میلیون تومان داوری خودش را می فروشد. به نظر داستان فراتر است.

واقعا سوال درستی است. تیم ۵ میلیاردی را به خاطر ۲ میلیون نجات می دهد؟ بگذارید توضیحی بدهم. در این ماجرا ۲ میلیون تومان از حساب فردی به فردی رفته است، به عنوان حق بیمه ماشین. پس این نشان می دهد پروسه تبانی و رشوه به داور نبوده و به نظر چیز دیگری است. بعد، آیا یک داور اینقدر ناشی است که کارت به کارت کند؟ فعلا ثابت نشده آن پول اصلا مرتبط به بازی راه آهن و آلومینیوم بوده است. اگر هم آقای قهرمانی محروم شده به دلیل عدم رفتار حرفه ای او بوده است.

پس چرا پول قبل از بازی راه آهن و آلومینویم واریز شده؟

این هم یک علامت سوال است. باید بررسی شود.

حکم داده اید که سر و صدا بخوابد؟

نه اینطور نیست. قطعا چنین پرونده ای زوایای پنهانی دارد. پس اعاده دادرسی برای چیست؟ ما منتظر اسناد و مدارک بعدی هستیم. باید بیشتر به این پرونده دقت شود. اگر بخش قضایی فدراسیون واقعا پذیرفته که پول برای آن بازی است، باید پرونده جدیدی باز کنیم و دوباره به بررسی مسایل بپدازیم.

یک سوال شفاف پذیرفتند آقای قهرمانی رشوه گرفته یا نه؟

من که نپذیرفته ام.

پس چرا اینقدر اصرار بود که او پول گرفته و مربوط به همان بازی است؟

ولی به نظر من دو میلیون ربطی به آن بازی ندارد. حداقل تا الان نتوانسته اند این پول را به آن بازی ربط بدهند اما اصلا اگر این موضوع هم اثبات نشود، باز هم آقای قهرمانی باید محروم شود. من پرونده تبانی در ایتالیا را مطالعه کردم. نمی گفتند وقتی داور شب بازی با مدیر فلان باشگاه حرف زده، آیا اتفاقی افتاده یا نه. می گفتند حرف زده؟ پس محروم است. یعنی این کار غیر قانونی است و تخلف به حساب می آید. حالا آقای قهرمانی و مولایی قبل از بازی راه آهن و آلومینیوم ارتباط داشته اند. این خودش جرم است.