بهترین راه؛ تحریم دربی!

به گزارش افکارنیوز، علی لطیفی در خصوص تساوی دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در دربی ۷۸ و بازی بی‌کیفیت دو تیم اظهار داشت: تا جایی که مربیان دو تیم به فکر نباختن باشند، همین روال وجود خواهد داشت. اگر ال‌کلاسیکو و یا دربی‌های بزرگ در دنیا گل‌های زیادی رد و بدل می‌شود به این علت است که فردای آن روز کسی مربیان یا بازیکنان را توبیخ نمی‌کنند.

وی ادامه داد: تماشاگران حاضر در کشورهای اروپایی به این باور رسیدند که بازیکن و مربی یک ورزشکار است و به این دید به آنها نگاه می‌کنند. معتقدند در ورزش برد و باخت وجود دارد. مشکل ما این است که مربیان و بازیکنان بازی دربی را بیش از اندازه بزرگ می‌کنند و به آن اهمیت می‌دهند و آن را به عنوان دیدار مرگ و زندگی می‌شناسند.

بازیکن اسبق استقلال با اشاره به جذاب شدن برخی از دربی‌ها تصریح کرد: اگر از هر ۱۰ دربی یک بازی زیبا می‌شود آن هم به این دلیل است که بازیکنان به فکر گل نخوردن نیستند. مثلا در دربی که پرسپولیس توانست بازی دو بر صفر باخته را سه بر دو به پیروزی برسد به این دلیل بود که بازیکنان رها بازی کردند.

لطیفی در مورد اینکه آیا در این بین تماشاگران مقصر هستند و یا مربیان، تاکید کرد: همه در این زمینه مقصرند اما معتقدم مربیان بیشتر مقصر هستند. زیرا آنها می‌خواهند که نبازند. امیر قلعه‌نویی تفکرات دفاعی داشت. البته تصور می‌شد که این دیدار زیبا شود زیرا پرسپولیس نیاز به برد داشت اما آنها هم آن طور که باید و شاید روی برنامه‌ریزی کار نکردند و فقط به خلاقیت بازیکنانشان تکیه کرده بودند.

وی افزود: زمانی که قلعه‌نویی پیش از بازی اعلام می‌کند که اول به دنبال گل نخوردن است، تا پایان کار را شما خودتان بخوانید. مطمئنا علی دایی هم اولین هدفش همین بوده است. حیف این تماشاگران که اینقدر وقت می‌گذارند و به ورزشگاه می‌روند. واقعا متاسفم. بازی گذشته دربی زننده بود و هیچ اتفاقی در آن رخ نداد. در این بازی هم دوباره شاهد همین موضوع بودیم. به نظرم بهترین کار این بودکه این بازی را تحریم کنیم. اما متاسفانه تماشاگران ما باز هم به ورزشگاه می‌روند.

بازیکن اسبق استقلال در مورد اینکه پیش از گفته می‌شد به علت حساسیتی که رسانه‌ها به وجود می‌آورند این بازی حساس می‌شود اما در این دربی کمتر شاهد این موضوع بودیم، گفت: معتقدم رسانه‌ها و مطبوعات هیچ تاثیری در این زمینه ندارند. شما در اسپانیا نگاه کنید به بازی بارسلونا با ختافه کمتر از ال‌کلاسیکو توجه می‌شود و این موضوع هم طبیعی است. معتقدم که یکی از مسائل همان ترس از نباختن است و نداشتن بازیکن خلاق. در گذشته بازیکنانی چون علی کریمی، مجید نامجومطلق، کریم باقری و غیره وجود داشتند که هم اکنون دیگر هیچ خبری از آنها نیست.

وی ادامه داد: روز گذشته بازیکنانی مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند که اسکلت تیم ملی را تشکیل می‌دادند. معتقدم که همانطور که کی‌روش اعلام کرد لیگ ما ضعیف است حرفش درست بوده. در همه جای دنیا این بازیکنان بزرگ هستند که تماشاگر جذب می‌کنند اما عدم حضور ستاره در فوتبال ما باعثشده تا تماشاگر از این موضوع فرار کند. فوتبال ما در سراشیبی سقوط قرار گرفته و باید به این مسئله توجه کنیم.

لطیفی تاکید کرد: معتقدم که در بازی روز گذشته امیر قلعه‌نویی برنده میدان بود زیرا توانست با کسب یک امتیاز در صدر جدول باقی بماند اما امیر قلعه‌نویی کنونی با امیر قلعه‌نویی ۱۰ سال گذشته تفاوت دارد. در ۱۰ سال پیش او با شجاعت بیشتری عمل می‌کرد اما هم اکنون محتاط شده است. با توجه به سیستمی که او در بازی چیده بود کاملا مشخص بود که به دنبال کار دفاعی بود. اشتباه علی دایی این بود که از عمق دفاع استقلال قصد داشت به گل برسد. اگر پرسپولیس از کناره‌ها برای رسیدن به دروازه استقلال تلاش می‌کرد، شرایطش بهتر بود.

بازیکن اسبق استقلال در مورد اینکه پرویز مظلومی دربیهای پرگلتری را برگزار میکرد، تصریح کرد: مظلومی به این باور رسیده بود که میتواند در دربی به برتری برسد اگرچه او در دربی پایانی ۳ بر ۲ به پرسپولیس باخت اما برنده واقعی میدان بود زیرا شجاعت از خود به خرج داد. هم بازیهای زیباتری شاهد بودیم هم گلهای بیشتری رد و بدل میشد. مدیران تیمهایی که شکست هم میخوردند راضی بودند. مظلومی در واقع یکی از عوامل زیباییهای بازیهای دربی بود. قلعهنویی مربی مورد علاقه من است اما ایدههای او را در دربی دوست ندارم زیرا او فقط به فکر نباختن است.