پاکسازی زباله های فضایی به روش ژاپنی

به گزارش افکارنیوز، محققان علوم فضایی ژاپن با همکاری شرکت " نیتو سیمو " – فعال در زمینه ساخت تجهیزات ماهیگیری - قصد دارند یک تور آهن ربایی بسازند که در فرایندی شبیه ماهیگیری، زباله های فضایی را به دام بیاندازد.

نخستین آزمایش این تجهیزات قرار است اواخر فوریه صورت گیرد که یک موشک ژاپنی برای ارسال یک ماهواره ساخت دانش پژوهان دانشگاه کاگاوا عازم فضا می شود.

وقتی که این ماهواره در مدار قرار گرفت، یک تور سیمی ۳۰۰ متری را در فضا آزاد می کند که با ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی می تواند برخی از این زباله های فضایی را در مدار جمع آوری کند.

سپس تور و محتویات آن زمانی که توسط موشک وارد جو زمین می شوند خواهند سوخت.

سالهاست که خطر برخورد ماهواره ها با زباله های فضایی موجود در مدار زمین دانشمندان را نگران کرده است.

یک برخورد از این نوع می تواند هزاران تکه زباله را به محیط اطراف پراکنده کند که احتمال آسیب رسیدن به ماهواره های دیگر را نیز در پی خواهد داشت.

حدود ۲۲ هزار شیئی بزرگ قابل و میزان بسیار بیشتری اجسام کوچک تر در مدار زمین وجود دارد که برای فضاپیماهای سرنشین دار و ماهواره های ارزشمند خطرناکند.

سیگنال های تلویزیونی، پیش بینی آب و هوا، سیستم های موقعیت یاب ماهواره ای و ارتباطات تلفنی بین المللی از جمله سیستم هایی هستند که هرگونه برخورد ماهواره ها با این زباله های فضایی آنها را مختل می کند.

در گزارش اخیر ناسا آمده است میزان زباله های فضایی موجود در مدار زمین به نقطه اوج خود رسیده است.

در سال ۲۰۰۹ برخورد شدید یک ماهواره مخابراتی آمریکایی و یک کاوشگر نظامی خراب شده روسیه بر بالای منطقه سیبری بر این زباله های فضایی افزود.

این برخورد که با سرعت دستکم ۱۵ هزار مایل در ساعت روی داد، ابری از هزار و ۵۰۰ تکه از زباله های فضایی ایجاد کرد که فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی مجبور به انجام یک اقدام مانوری برای دور ماندن از آسیب های برخورد شدند.

چین در سال ۲۰۰۷ به یک آزمایش موشکی دست زد که در آن ۱۵۰ هزار تکه زباله فضایی در مدار زمین ایجاد شد.