اوباما: دیگر از مرکل جاسوسی نمی‌شود

به گزارش افکارنیوز، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «زد دی اف» آلمان، در خصوص برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات کشورهای خارجی به ویژه صدراعظم آلمان تصریح کرد که اجازه نمی‌دهد فعالیت‌های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، به تخریب روابط واشنگتن و برلین منجر شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی با شبکه زد دی اف آلمان مصاحبه کرده است که پیشتر اعلام کرد که قرار است تغییراتی را در فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا ایجاد کند و برای اطمینان دادن به همپیمان آلمانی خود تصریح کرد که که شنود تلفن همراه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اشتباه بوده و تا زمانیکه رئیس‌جمهور آمریکا است، دیگر چنین اتفاقی به وقوع نخواهد پیوست.

اوباما در این مصاحبه گفت: مناسبات سرشار از اعتماد و دوستی با آنگلا مرکل نباید توسط اقدامات مراقبتی آژانس امنیت ملی آمریکا صدمه ببیند و مانع از ارتباطات پر اعتماد ما شود.

به گزارش بی بی سی، در ماههای گذشته و با انتشار گزارش‌هایی از اسنادی که «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، به رسانه‌ها درز داده، انتقادها از برنامه‌های جاسوسی آمریکا بالا گرفته است. از جمله گزارش‌هایی در نشریات آلمانی منتشر شد حاکی از آن است که آمریکا، تلفن همراه شخصی آنگلا مرکل را هم شنود می‌کرده است که این مسئله به انتقادات دولت آلمان و همچنین ناراحتی از مقامات آمریکایی منجر شد.

گزارش‌های دیگر همچنین حاکی از آن است که آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین از رئیس‌جمهوری برزیل نیز جاسوسی کرده است و این مسئله به اندازه‌ای خشم وی را برانگیخت که سفرش به واشنگتن را لغو کرد.

اوباما در پاسخ به به سوال «کلاوس کلبر»، خبرنگار معروف آلمانی، درباره این که آیا آمریکا در حال حاضر مثلا رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه را شنود می‌کند، گفت نمی‌خواهد درباره تک ‌تک کشورها این توضیح را بدهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا " همچون بقیه کشورها، همچنان به اطلاع از نیات و برنامه‌های دولت‌های مختلف علاقه‌مند خواهند بود.

به گزارش بی بی سی، اوباما تاکید کرده است که این اطلاعات تاکنون به پیش‌گیری از حملات تروریستی در داخل آمریکا و در نقاط دیگر جهان کمک کرده است ولی ضمن خنثی‌ کردن این تهدیدها، دولت آمریکا در معرض زیاده‌روی در اینباره قرار داده است و متعهد شد که آژانس امنیت ملی آمریکا از رهبران کشورهای همپیمان و دوست جاسوسی نمی‌کند.

با اینحال رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی و مخفی آمریکا همچنان به کار جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها ادامه خواهند داد و این امر را برای حفظ امنیت ملی و امنیت هم‌پیمانان آمریکا ضروری دانست.

اوباما افزود که برای این کار دلایل استراتژیک وجود دارد: «چه نیازی به سرویس‌های اطلاعاتی و مخفی هست، اگر فقط کارشان کسب اطلاعاتی باشد که شما می‌توانید در مجله اشپیگل و یا در نیویورک تایمز بخوانید؟»

از نظر رئیسجمهور آمریکا، وظیفه این سرویسهای مخفی در این است که دریابند آدمها چه قصدی دارند و در ذهن آنها برای اجرا مقاصدشان چه میگذرد". این امر به معنای پشتیبانی از اهداف دیپلماتیک و پلیس است.