به گزارش فارس، حميد بقايي عصر امروز در نشست خبري كه با حضور خبرنگاران حوزه ميراث فرهنگي در محل سالن جلسات سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد، اظهار داشت: اين نشست پيرو اخبار نه چندان دقيقي است كه در تعدادي از رسانهها درباره حكم انفصال ۴ ساله بنده از خدمات دولتي منتشر شده است.

وی در ادامه افزود: از مدت‌ها قبل احکام متعددی از سوی دیوان عدالت اداری درباره خروج آثار تاریخی ثبتی از فهرست آثار ثبت شده ملی صادر می‌شده است که در حال حاضر نیز حدود ۵۰ حکم از دیوان عدالت اداری از سال‌های گذشته در سازمان میراثفرهنگی موجود است.

معاون اجرایی رئیس جمهور تأکید کرد: ما مطابق قانون موظف به اجرای احکام دیوان عدالت اداری هستیم و طی بخشنامه‌ای به تمام استان‌ها اعلام کرده‌ایم که احکام دیوان عدالت اداری درباره خروج آثار ثبت شده از فهرست آثار تاریخی ملی را اجرا کنند این حکم هم درباره یکی از آثار ثبت‌شده تاریخی است که ما حکم را اجرا کردیم و هیچ‌گونه استنکافی انجام نشده است.

ثبت آثار تاریخی " انشایی و اعلامی " است
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

بقایی با تأکید بر اینکه ثبت آثار تاریخی حکم انشایی و اعلامی دارد، گفت: زمانی که دیوان عدالت اداری حکمی برای خروج اثر تاریخی از فهرست آثار ثبت شده ملی اعلام می‌کند ثبت آن اثر در میراثفرهنگی " باطل " می‌شود که به طور نمونه می‌توانیم به سرای دلگشا در بازار تهران اشاره کنیم که سال گذشته با حکم دیوان عدالت اداری تخریب شد.

حکم انفصال ۴ ساله بنده از خدمت برای ۶ ماه پیش است
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره حکم انفصال خدمت خودش از سوی دیوان عدالت اداری گفت: این حکم که توسط یکی از شعب دیوان عدالت اداری صادر شده متعلق به ۶ ماه پیش است زمانی که رئیس سازمان میراثفرهنگی بودم این حکم قطعی است و نسبت به آن اعتراض کرده‌ام.

حکم دیوان درباره یک بنای تاریخی در شیراز است
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

بقایی گفت: این حکم مربوط به خروج یک بنای تاریخی در شیراز از فهرست آثار تاریخی ملی بوده است که با شکایت یک فرد از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده است. در حالی که ما کاملاً حکم دیوان عدالت اداری را در این مورد اجرا کردیم و هیچ استنکافی انجام نشده است.

وی تأکید کرد: ‌در اعتراض به حکم دیوان عدالت اداری به عنوان شخص حقیقی داشته‌ام، اعلام کرده‌ام اولاً‌ هیچ استنکافی انجام نشده است و حکم دیوان به اجرا درآمده و از سوی دیگر سیر حقوقی این پرونده انجام نشده و هیچ‌گونه ابلاغی برای بنده صادر نشده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور یادآور شد‌: این حکم قطعی نیست و همان موقع ما درخواست تجدیدنظر به دیوان عدالت اداری ارائه کردیم.

هیچ احضاریه‌ای برای من نیامده است
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

بقایی با اشاره به اینکه به لحاظ حقوقی کاملاً حکم دیوان عدالت اداری را اجرا کرده‌ایم و مستندات حقوقی آن موجود است، گفت: باید حکم به طرف نیز ابلاغ شود و بنده هیچ احضاریه‌ای را دریافت نکرده‌ام. اواخر سال ۸۹ نیز به این حکم اعتراض کرده‌ام.

به حکم دیوان عدالت نمی‌توان وجهه سیاسی داد
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی براینکه طی روزهای اخیر برخی از نمایندگان از جمله رسایی و توکلی خواستار برخورد قضایی با اطرافیان احمدی‌نژاد از جمله شما و مشایی شده‌اند، آیا اعلام این حکم در رسانه‌ها ارتباطی با آغاز برخوردهای قضایی با شما دارد؟ اظهار داشت: این حکم یک حکم معمولی کاری در حوزه میراثفرهنگی است و وجهه سیاسی به آن نمی‌شود داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره اینکه اگر با درخواست تجدیدنظر حکم دیوان عدالت اداری این حکم به نفع شما صادر نشود، چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: این حکم هنوز قطعی نیست و در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی می‌شود. اگر چنین اتفاقی افتاد آن موقع درباره‌اش صحبت می‌کنم.

بقایی در پاسخ به اینکه چرا میراثفرهنگی در مقابل دیوان عدالت اداری کوتاه می‌آید و اجازه می‌دهد تا آثار تاریخی با حکم دیوان عدالت اداری تخریب شود، گفت: ما امکان خرید تمام آثار تاریخی را نداریم و از سوی دیگر موظف به اجرای احکام دیوان عدالت اداری هستیم.

برخی سایت‌ها " خالی‌بند " هستند
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

وی درباره انتشار خبر " انفصال خدمت ۴ ساله‌‌ بقایی " در برخی سایت‌های خبری گفت: آنها دروغ گفته‌اند، برخی سایت‌ها یک مشت خالی‌بند هستند. سایت‌ها طوری کار کرده‌اند که گویی تخلفاتی از سوی ما صورت پذیرفته است. این حکم کجایش تخلف است؟

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: این حکم برای تخلف، جرم، جنایت و سوءاستفاده مالی نیست. یک حکم اداری است درباره خروج آثار از ثبت آثار تاریخی ملی است.

بقایی با اشاره به اینکه طی ۵ سال گذشته ۱۷ هزار اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است، گفت: طی ۷۰ سال گذشته تنها ۱۳ هزار اثر ثبت شده بود.

فردا سر کار حاضر می‌شوم
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا با صدور این حکم شما مکلف به استعفا از سمت‌های دولتی خود هستید؟ گفت: نخیر. این حکم قطعی نیست و فردا سر کارم حاضر می‌شوم.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره اینکه چرا این نشست خبری در محل سازمان میراثفرهنگی برگزار شده‌ است، اظهار داشت: امروز آخرین روزی است که در این سازمان هستم و این جلسه را در این ساختمان برگزار کردم.

اعلام برخی اخبار خاله ‌زنک‌‌بازی است
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره وضعیت انتقال کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از زیرمجموعه سازمان میراثفرهنگی به نهاد ریاست جمهوری گفت: این کانون در ارتباط با دستگاه‌های مختلفی، برای اجرای برخی تصمیمات با مشکل برمی‌خورد به همین دلیل کانون را به زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری منتقل کردیم تا اقدامات سریع‌تر انجام شود.

بقایی ادامه داد: ‌ این انتفال ۶ ماه پیش صورت گرفته و ربطی به الآن ندارد.

وي در پاسخ به اينكه چرا اين موضوع پس از گذشت ۶ ماه تازه اطلاعرساني ميشود؟ گفت: مگر بايد هر چيزي را اطلاعرساني كرد. اين خاله زنكبازي است كه چرا اعلام نكرديم، حيف است كه رسانههاي ما خودشان را درگير اين تصميمات اداري كنند بايد نتايج را بررسي كنند.