سریع ترین راه حل برای آلودگی تهران ارائه شد
گروه اجتماعی-

می‌گویند در سال گذشته تهران تنها یک روز هوای پاک داشته! مابقی ایام سال با نسبت‌های متفاوت ریه شهروندان تهرانی مقادیر زیادی سرب و ذرات معلق را تحویل گرفته و به جای آن حداقل دی اکسید کربن خالص بیرون داده است.

به گزارشافکارنیوز؛هنوز از خاطرمان نرفته که در دولت گذشته برای حل معضل آلودگی هوای تهران که در مقطعی اعتراض رسانه‌ها و افکار عمومی را به دنبال داشت با دستور یک مقام دولتی دو هواپیمای سمپاش بر فراز برج آزادی به پرواز درآمدند و کمی آب پاشیدند تا اندکی از آلودگی کلانشهر تهران کاسته باشند! هیچگاه مشخص نشد آن دو خلبان هنگامی که برای این ماموریت خطیر اعزام می‌شدند چه در سر داشتند و وقتی به خانه رسیدند به همسر و فرزندان خود چه گفتند اما به هر حال این اقدام تنها با تمسخر رسانه‌ها و مردم مواجه شد.

حالا مردی که زمانی همه تقصیر‌ها به گردن او انداخته می‌شد مدتی است رفته و منتقدانش جایگزین او شده‌اند. آنچه شهروندان در این مدت دیده‌اند این است که نه پلاک گذاری خودروهای آلاینده متوقف شده و نه طرح‌های مبارزه با آلودگی هوا از زوج و فرد کردن خیابان‌ها فرا‌تر رفته.
معصومه ابتکار که زمانی در صف اول منتقدان سیاست‌های زیست محیطی دولت‌های نهم و دهم قرار داشت بر سر پست سابقش در سازمان محیط زیست بازگشته و حالا همه از او انتظار دارند که حداقل نیمی از انتقاداتش از دولت قبل را جامه عمل بپوشاند.

آمار‌ها اما نشان می‌دهد همچنان آلودگی هوای تهران باعثکاهش حداقل ۵ سال از عمر شهروندان تهرانی می‌شود. هنوز سالانه بیش از ۱۶ تن ذرات لاستیک و ۷ تن آزبست از لنت ترمز‌ها می‌ه‌مان ریه شهوندان تهرانی است و این آمار ۶۰ برابر آمار مربوط به اروپا و آمریکا است.

معصومه ابتکار اما اخیراً در شورای شهر تهران زمانی که دربرابر سوالی راجع به راهکار حل معضلآلودگی هواقرار گرفت با بیان اینکه سیاست‌های دولت اصلاحات توسط دولت‌های نهم و دهم نادیده گرفته شد تنها راه حل شهروندان تهرانی را خروج از تهران دانست و گفت: «به خانواده‌هایی که کودک بیمار یا خردسال دارند توصیه می‌کنم از تهران بروند که این راه سریع‌ترین راه برای گریز از آلودگی هواست.»
اما خانم ابتکار این طرح را فقط برای تهرانی ها ارائه دادند و نگفتند که شهرهای دیگر کشور برای آلودگی چکار باید کنند!

شهروندان تهرانی به خوبی می‌دانندمعصومه ابتکارحداقل در این مورد به شدت صادقانه با آن‌ها سخن گفته و توصیه‌اش بر مبنای تحلیلی است که از شرایط و اوضاع و احوال کشور دارد اما فارغ از همه این‌ها بد نیست از خانم ابتکار سوال شود شهروندان تهرانی که کودک خردسال و بیمار دارند و از اتفاق مجبورند برای تامین مخارج کودک خردسال و بیمار خود فعالیت اقتصادی هم داشته باشند از تهران به کدامیک از شهرهای ایران بروند که مشکلاتشان حل بشود؟
اما خانم ابتکار بیشتر از آنکه در مورد آلودگی هوا صحبت کند بیشتر به حواشی علاقه دارد. چرا که با گذشت یک هفته هنوز در مورد عدمسخنرانی در نماز جمعهاعلام موضع می کند!

بنابر آماری که خود سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده است اینک علاوه بر تهران هوای شهرهای اصفهان، تبریز، اراک، مشهد و شیراز نیز به شدت آلوده است، خوزستان نیز که مدت‌ها است اسیر ذرات معلق و باران‌های اسیدی مرگبار است پس شهروندان تهرانی در صورت پذیرفتن پند خردمندانه خانم دکتر ابتکار و خروج از تهران به دلیل آلودگی هوا نمی‌توانند در این شهر‌ها هم ساکن شوند و با توجه به اینکه تنها ۲۵ درصد از رشد ناخالص ملی کشور در تهران صورت می‌گیرد و لابد مابقی آن هم در دیگر شهرهای آلوده ایران بنابراین شهروندان نمی‌توانند برای فرار از آلودگی و سموم ناشی از سرب و آزبست و ذرات لاستیک خودرو به سیستان و بلوچستان و یا هرمزگان و یزد مهاجرت کنند و در آنجا با مشکلات ناشی از بیکاری و خشکسالی دست و پنجه نرم کنند.

به نظر میرسد بهتر است حالا که منتقدان سابق در راس کار قرار گرفتهاند به جای اظهارنظرهای غیر کارشناسی به ارائه راهکارهای عملی همچون نظارت بر تولید خودروهای آلاینده، حذف خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل شهری، توسعه فضای سبز، گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه در شهرهای بزرگ و خروج هرچه سریعتر صنایع آلاینده از کلانشهرها پرداخته از دلسوزیهای بیمورد برای شهروندان بپرهیزند و بدانند چنین راهکارهایی مانند همان هواپیماهای آبپاش تنها مورد ریشخند رسانهها و مردم قرار خواهد گرفت.