خطرات بلوغ زودرس برای نوجوانان

به گزارشافکارنیوز،محمد رضا عامری با بیان اینکه بلوغ زودرس می‌تواند نوجوانان را در آستانه بحران قرار دهد، گفت: این مسئله معمولا در نوجوانانی که سرعت رشد بالاتری دارند بیشتر اتفاق می‌افتد.

این کارشناس ارشد روانشناسی عمومی افزود: بلوغ زودرس از یک سو سبب می‌شود تا فرد هم سن و سالهای خود را قبول نداشته باشد و از سوی دیگر زمینه‌های عدم پذیرش او از سوی گروه همسالان را بوجود می‌آورد که این اتفاق گرایش او را به سوی بزرگترها بیشتر می‌کند.

عامری با بیان اینکه نوجوانانی که با بلوغ زودرس مواجه می‌شوند بیش از اینکه تحت تاثیر والدین خود باشند تحت تاثیر گروه همسالان قرار می‌گیرند، عنوان کرد: البته از آنجایی که این دسته از نوجوانان از سوی گروه همسالان طرد می‌شوند با تنهایی مواجه می‌شوند که مشکلاتی را برای آنها بوجود آورده و زمینه‌های گرایش آنها به سوی جنس مخالف را بوجود می‌آورد که این اتفاق مشکل ساز خواهد بود.

به گفته عامری، نوجوانانی که با بلوغ زودرس مواجه می‌شوند در معرض خطر قرار دارند، چرا که این دسته از افراد معمولا از خطر کردن ترسی ندارند و تلاش می‌کنند تا تجربه‌های خطرناکی را داشته باشند.

وی معتقد است، خانواده‌هایی که با چنین فرزندانی مواجهند باید تلاش کنند تا به نحو کاملا شفافی با فرزندان خود سخن بگویند و مسائل مربوط به بلوغ را برای آنها شفاف کنند.

این روانشناس در پایان به خانوادهها هشدار داد تا مراقب کنجکاویهای جنسی فرزندانشان در دوران نوجوانی باشند و به طور رک و صریح مسائل را با آنها در میان بگذارند، چرا که در پرده سخن گفتن نمیتواند تاثیر چندانی بر این افراد داشته باشد.